Niektoré oddelenia magistrátu zatiaľ fungujú po starom: Nedá sa, nepatrí nám, nesmieme...

3.8.2019
0
Antolská

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Keď petržalský projekt Bez bariér za zdravím získal financie z Občianskeho rozpočtu mesta (rozhodujú o ňom obyvatelia), tešili sme sa, že sa konečne vyrieši roky absurdný stav a „cesta nikoho“ - Antolská konečne bude zaradená do komunikačného systému mesta a získa správcu. Bohužiaľ, tešili sme sa predčasne a nádej na zmenu zatiaľ neprináša ani nové vedenie magistrátu.

Piaty rok sa snažia aktivisti občianskej iniciatívy „Bratislavské služby“ upozorniť mesto na približne polkilometrovú, dôležitú a využívanú, Antolskú ulicu pri nemocnici, vrátane jej vyústenia na Dolnozemskú ulicu. Už roky sa k nej nikto nehlási, hoci komunikácia, priľahlé chodníky a parková zeleň z najväčšej časti ležia práve na pozemkoch hlavného mesta a vybudovaná - vrátane kompletnej infraštruktúry - bola Výstavbou hl. mesta SSR Bratislavy (dnes Generálny investor Bratislavy – príspevková organizácia hl. mesta). Do majetku mesta bola nadobudnutá podľa zákona o majetku obcí. Cesta nebola dodnes skolaudovaná a odovzdaná do trvalého užívania, ani odovzdaná odboru správy komunikácií mestu, či zverená mestskej časti Bratislava - Petržalka.

V praxi to teda už roky vyzerá tak, že tu niekoľko účastníkov vykonáva čiastkové práce, ktoré by podľa zákona vôbec nemali. Najaktívnejší sú však nadšenci, ktorí na vlastné náklady opravujú vo svojom voľnom čase výtlky, čistia krajnice a kanály, upravujú konáre stromov, kosia, obnovili zarastenú cyklocestičku či oživili neďaleký parčík aj vďaka realizácii občianskeho rozpočtu na rok 2018 a ochote oddelenia životného prostredia bratislavského magistrátu.

Antolská pustne:

Zdroj: Matúš Husár

​Keď ďalší projekt Občianskeho rozpočtu, ktorého autorom je aktivista Martin Nýdr, získal pre tento rok 9495 eur na bezbariérovú úpravu 9 obrubníkových priechodov a aplikáciu trvácnych vodorovných dopravných značení aj na dvoch už existujúcich priechodoch na Antolskej, tešili sme sa, že dochádza aj k zmene prístupu kompetentných. Tú však vystriedalo sklamanie, keď sa Martin na magistráte pýtal, ako napreduje realizácia projektu. Dostal totiž túto informáciu: „Preverovaním sa zistilo, že časť Antolskej ulice pozdĺž Chorvátskeho ramena nie je majetkovo – právne vysporiadaná a nie je zaradená ani zatriedená do siete miestnych komunikácií. Mesto a GIB bude pracovať na tom, aby tento stav bol vyriešený. Preto spolu s oddelením správy komunikácií a stavebných činností magistrátu a GIBu sa zameriame na riešenie tých problémov, ktoré je možné riešiť - bezpečné bezbariérové pešie trasy na Betliarskej a na druhej časti Antolskej ulice - dobudovanie chodníkov, obnova povrchov a bezbariérových priechodov pre chodcov,“ informovala ho Viera Bánovská z Oddelenia dopravného inžinierstva magistrátu.
V preklade: Tam, kde nie sme správcami, projekt nezrealizujeme. Hoci ide o pozemky mesta a komunikáciu v majetku mesta...

„Pre mňa je to typ odpovede, aké som dostával doteraz od všetkých režimov - nedá sa, nemôžeme, nepatrí nám, nesmieme... Zaujímal by ma právny predpis, ktorý zakazuje investovať hlavnému mestu do majetku, ktorý vybudovalo hlavné mesto a ktorý leží na pozemkoch hlavného mesta. To, že z dôvodu nečinnosti a nezáujmu jeho zamestnancov a jeho príspevkovej organizácie GIB nie je dodnes komunikácia zverená OSK a zaradená, nie je dôvod na nerealizovanie diela,“ hovorí Martin Nýdr. „Komunikáciu denne využívajú stovky ľudí a tieto úpravy rovnako ako jej udržiavanie, ktoré robíme s dobrovoľníkmi niekoľko rokov zadarmo sú potrebné a nevyhnutné. Realizácia projektu predsa nijak nebráni procesu administratívneho zaradenia tejto komunikácie, čo sa z dôvodu nečinnosti úradníkom nepodarilo ani za vyše 20 rokov..“

K tejto rozkopávke sa mesto ani nevyjadrovalo s argumentom, že ulicu nemá v správe:

Zdroj: Matúš Husár

​Ak sa totiž chce, tak sa dá. Martin Nýdr uvedie ako príklad opravu povrchu vyústenia Krásnohorskej ulice na Betliarskú. „Ak ide o majetok, tak komunikácia Krásnohorská je komunikácia 3. triedy zverená do prevádzky a údržby mestskej časti BA – Petržalka, takže mesto investuje do majetku, ktorý nemá ich oddelenie správy komunikácii v správe. Ďalšia vec je pozemok pod touto stavbou - ide o pozemky súkromnej spoločnosti! Porušil teda podľa tvrdenia pani Bánovskej magistrát zákon, na ktorý sa v prípade debarierizácie priechodov na Antolskej sám odvoláva? Alebo môže udržiavať majetok v správe a údržbe mestskej časti ležiaci na cudzom pozemku?“ pýta sa Martin Nýdr.

Nicholsonová chce zmeniť zákon v prospech cyklistov. Kde je pre ňu jazda po Bratislave katastrofou?

Bratislavská staromestská poslankyňa a zároveň poslankyňa Európskeho parlamentu Lucia Ďuriš Nicholsonová sa obrátila na Európsku komisiu s otázkou, či plánuje vypracovať odporúčania pre členské štáty, akými efektívnymi opatreniami sa dá znížiť počet dopravných nehôd cyklistov. Sama totiž na bicykli brázdi ulice Bratislavy a situáciu cyklistov zažíva na vlastnej koži.

​A napokon - roky sa rieši problém chýbajúceho chodníka popri Betliarskej a prechodu cez Krásnohorskú od zastávky (s názvom Bzovícka) smerom k priechodu, ktorý ide na stranu Antolskej. Skončilo to vždy na nevysporiadaných pozemkoch. „A zrazu opraviť cestu išlo, vrátane osadenia nových obrubníkov, mimochodom, nesprávne zakrivených a nezašpárovaných,“ hovorí.
Mesto aktuálne zverejnilo výzvu na realizáciu projektov z Občianskeho rozpočtu pre budúci rok. V tlačovej správe ho, paradoxne, promujú aj cez projekt debarierizácie Antolskej. Do konca augusta môžu záujemcovia posielať svoje návrhy. Dúfajme, že ich čaká lepší osud ako „Bez bariér za zdravím“...

(in)

Páčil sa vám článok?