Ako mesto hodnotí prvé tri týždne dopravných obmedzení? Tu sú presné čísla...

13.3.2019

Zdroj: Magistrát

Páčil sa vám článok?

Prvé tri týždne dopravných uzávierok potvrdili, že vďaka novým pruhom pre verejnú dopravu na Gagarinovej ulici sa MHD na tomto úseku stala najrýchlejším spôsobom prepravy v dopravnej špičke. Priechodnosť liniek DPB v minulých dňoch osobne testoval aj bratislavský primátor Matúš Vallo.

Tisícky Bratislavčaniek a Bratislavčanov dnes s MHD smerom do Vrakune a Podunajských Biskupíc cestujú trojnásobne rýchlejšie. Na linkách 201 a 202 narástol počet cestujúcich o 37%. Ak na cestu do práce nutne nepotrebujete auto, teraz je najlepší čas presadnúť do MHD. Po práci sa po Gagarinovej dostanete domov oveľa rýchlejšie a jazda linkami 201, 202, 212 a 75 je do konca marca bezplatná.

Zdroj: Magistrát

​Od spustenia rozsiahlych dopravných uzávierok uplynuli 3 týždne a je možné ich začať hodnotiť. Využili sme k tomu dáta zo sčítačiek cestujúcich v MHD a palubných jednotiek, ktoré evidujú polohu a čas jazdy. Z týchto čísel vyplýva, že smerom von z mesta sa na Gagarinovej rýchlosť MHD strojnásobila a počet cestujúcich MHD v tomto úseku narástol zhruba o tretinu. Len v dvoch trolejbusových linkách jazdiacich po Gagarinovej ulici (201 a 202) stúpol počet cestujúcich v trojhodinovej poobedňajšej špičke v priemere z 2569 cestujúcich na 3524 a jazdná doba medzi zastávkami Hraničná a Cintorín Vrakuňa sa skrátila z 31 minút na 10,5 minúty. Smerom do mesta v rannej špičke zostala rýchlosť MHD približne rovnaká na úrovni 10 minút, a to napriek nárastu automobilov v tomto úseku v dôsledku obmedzenia zjazdu z Prístavného mosta a väčšieho využívania diaľničného zjazdu na Gagarinovu ulicu.

Zdroj: Magistrát

​Počet prepravených pasažierov v MHD v čase rannej špičky vzrástol v priemere zo 4 971 cestujúcich na 6 020 cestujúcich. O zvýšenom záujme o MHD svedčí aj fakt, že nákup zľavnených týždenných lístkov na verejnú dopravu cez aplikáciu IDS BK vzrástol o 1 000 kusov. Len pre porovnanie, jazdná doba trolejbusu 212 na Mierovej ulici, kde nie je vyhradený bus pruh sa zhoršila, čo by sa pravdepodobne stalo aj na Gagarinovej, ak by na nej neboli vyznačené pruhy pre verejnú dopravu a nechali individuálnu aj verejnú dopravu jazdiť v tých istých jazdných pruhoch.

Uvedené dáta potvrdili opodstatnenosť prijatých dopravných opatrení. Neznamená to však, že mesto v spolupráci s políciou nehľadá aj ďalšie vylepšenia. Pracuje na tom, aby sa zrýchlila MHD z Petržalky na linkách 98, 96 a 196, ktoré sa v dôsledku uzávierok spomalili najviac a v krátkom čase predstaví verejnosti riešenie. Práve tieto linky včera testoval primátor Matúš Vallo. Mesto rovnako pristupuje aj k riešeniu niektorých úsekov, ktoré vyhodnotili ako problematické, či už z pohľadu svetelnej signalizácie alebo vodorovného dopravného značenia. Upravia signálne plány na križovatkách Prievozská / Bajkalská a Gagarinova / Tomášikova a  tiež k úprave vodorovné značenia na diaľničnom zjazde na Bajkalskú a na rozdvojke z Bajkalskej na diaľničný obchvat, Prístavnú a Slovnaftskú. Mesto registruje výhrady ku kvalite vodorovného dopravného značenia na Gagarinovej ulici, zvlášť k výraznej viditeľnosti pôvodných pruhov. Hľadá preto technologický spôsob, ako potlačiť ich viditeľnosť, ktorá môže za istých okolností pôsobiť mätúco. Ďalšou významnou výhradou bolo porušovanie jazdy v pruhoch pre verejnú dopravu. Tu je potrebné povedať, že polícia využíva objektívnu zodpovednosť a že prvé pokuty by mali vinníkom prichádzať už v týchto dňoch. Podľa informácií polície bus pruhy zneužíva v Bratislave až 200 vodičov denne.

Zdroj: Magistrát

​„Od celkového konštatovania, že sme situáciu zvládli, máme ešte ďaleko, v každom prípade však chcem poďakovať všetkým Bratislavčankám a Bratislavčanom, ako sa k vzniknutej situácii postavili. Že doprava v Bratislave neskolabovala je vďaka vám! Aj naďalej však platí, že naše cesty nedokážeme nafúknuť, aby sme zvýšený nápor áut v dôsledku uzávierok Prístavného mosta bez problémov zvládli. Okrem organizácie dopravy je preto potrebné zmeniť sčasti aj vlastné návyky. My stále pracujeme na tom, aby sme ponúkli aspoň jeden spôsob dopravy, ktorý sa zápcham v Bratislave z väčšej časti vyhne. Keď vystúpia z áut tí, ktorí ich na cestu do práce nutne nepotrebujú, uľahčia aj tým, ktorí auto naopak potrebujú, lebo vozia deti do školy, na krúžky a pod. A vidíme aj na základe dát, že sa to sčasti už deje“, uzatvára hodnotenie primátor Bratislavy, Matúš Vallo.

(ts)

Páčil sa vám článok?