Najviac peňazí ide na dopravu, osvetlenie a cesty

4.3.2010
0
Páčil sa vám článok?

Hlavné mesto ušetrilo v minuloročnom rozpočte 7,5 miliónov eur. „V marci 2009 schválilo mestské zastupiteľstvo zníženie bežných výdavkov rozpočtu pre mestské organizácie a oddelenia magistrátu o 3,5 percenta, čo je 7,3 milióna eur.

Ďalšou prísnou finančnou reguláciou všetkých výdavkov, mesto ušetrilo podľa vlastných informácií ďalších 200-tisíc eur,“ uviedol námestník primátora zodpovedného za financie Milan CÍLEK.

Schválené investičné projekty financovalo mesto z rezervných zdrojov, ktoré sa nakumulovali v priebehu posledných troch rokov. Tohtoročné najväčšie výdavky magistrát predpokladá vo výške asi 10,5 milióna eur a budú na obnovu vozového parku v mestskej hromadnej doprave.

VEĽKÁ OBNOVA NEBUDE
Práve pre dopravu bol podľa Milana Cíleka minulý rok z hľadiska financií náročný. Mesto nezvyšovalo cestovné v MHD, ani dane z nehnuteľností. Pokračuje však obnova vozového parku DPB, a.s., týkajúca sa najmä autobusov. Milan Cílek pripomenul, že „masívna obnova by si vyžadovala masívne finančné prostriedky“ a mesto podľa neho nemá toľko kapitálových príjmov, aby vymenilo všetky autobusy, električky a trolejbusy. Obnova je však vraj potrebná, pretože starý vozový park zvyšuje náklady na opravu starých autobusov, náhradné dielce a pod. „Chceme zrekonštruovať aj Starý most a prepojiť mesto električkou, aby sa zrýchlil prejazd,“ uviedol. Priznal však, že peniaze na postavenie novej estakády za Starým mostom momentálne nie sú.

ZNOVU SÚ TU VÝTLKY
Hlavné mesto vlastní a spravuje cesty I. a II. triedy. Podľa Milana Cíleka by ich komplexná oprava stála asi 166 miliónov eur. „Minulý rok sme prvý raz za dlhšie obdobie urobili relatívne masívnu obnovu, no aj tak sa už objavujú výtlky,“ uviedol. Mesto podľa neho mení aj stratégiu posypov a niektoré agresívne posypové materiály. Ide o moderné prostriedky, ktoré sú v správnom pomere účinnejšie a často stačí len jeden posyp. Zároveň informoval, že jeden posyp stojí mesto vyše 30-tisíc eur. Ciest sa podľa neho týka aj osvetlenie. Mnohé stožiare lámp totiž hrdzavejú, v niektorých prípadoch padajú a potrebovali by obnovu, na ktorú vraj nie sú peniaze.

PRIESTORY ZA EURO
V súvislosti s rušením niektorých školských zariadení Milan Cílek povedal, že niektoré sa rušia kvôli nerentabilnosti - ich stav je totiž finančne neudržateľný. „Niekedy je lepšie mať jednu dobrú fungujúcu modernú školu, ako tri zlé školy s málo triedami,“ uviedol. Tvrdí, že v meste je málo detských ihrísk a niektoré mestské časti by si mali preto vytypovať vhodné lokality. Vhodné sú na to mnohé vnútroblokové priestory a samosprávy by ich mali nechať vlastníkom za symbolické euro. Mesto by mohlo vytvoriť aj fond, ktorý by v nich pomohol združeniu vlastníkov vytvoriť park, ihrisko - teda to, čo obyvatelia chcú a potrebujú.

PEŇAZÍ NA SENIOROV UBÚDA
Hlavné mesto má podľa Milana Cíleka málo domov pre seniorov a mesto ich dotuje, keďže poplatky sú oproti reálnym nákladom minimálne. „Myslím si, že štát, alebo mesto je také silné, ako sa správa k tým najslabším skupinám,“ uviedol. Na financovanie podobných zariadení má však mesto čím ďalej, tým menej prostriedkov. „Peniaze musíme dávať inam - na verejnú dopravu, verejné osvetlenie, udržateľný stav ciest na území mesta,“ vysvetlil M. Cílek.

INTEGROVANÁ DOPRAVA BY MALA POMÔCŤ
V súvislosti s tvorbou integrovanej dopravy v meste Milan Cílek uviedol, že nie je možné nútiť dopravný podnik, aby dodržiaval výkony vo verejnom záujme a grafikony, ktoré by mali už zasahovať do kompetencií integrovanej dopravy. Dopravca sa vraj nemôže riadiť niektorými ustanoveniami, ktoré ho po prepočte budú stáť viac peňazí, jedine, že by zo „spoločného koša príjmov“ dostal toľko peňazí, aby mohol stratu vyrovnať. Dodal, že na druhej strane bude pozitívom, ak sa na základe integrácie verejnej dopravy zníži masívne parkovanie, utlmí individuálna doprava, zlepší kvalita ciest a podobne.

BRATISLAVA AKO OBEC
Tohtoročný rozpočet je podľa Milana Cíleka postavený na predaji majetku za asi 50 miliónov eur, v súčasnom období krízy to však nepovažuje za veľmi reálne číslo. Vzhľadom na to, že veľké predaje sa zatiaľ neuskutočnili, je otázkou, z čoho sa budú hradiť výdavky mesta. Tvrdí, že pokiaľ ide o dlhovú službu, mesto je na tom výborne a mohlo by ešte čerpať úvery, ale „je zlé, ak sa hlavné mesto musí pomaly správať ako posledná obec s piatimi tisíckami duší...“ Bratislava totiž nie je v súčasností samosprávnym celkom a ako dodal Milan Cílek, má síce status hlavného mesta, ale v mnohých veciach sa musí riadiť ako ktorákoľvek iná obec. Podľa neho je preto na obyvateľoch a politikoch, aby zmenili legislatívu v prospech svojho hlavného mesta.

(rob)
Páčil sa vám článok?