Staré Mesto žaluje spoločnosť BPS Park

16.12.2009
0
Páčil sa vám článok?

Mestská časť Bratislava-Staré Mesto pred týždňom podala na súd žalobu proti spoločnosti PBS Park, a. s., ktorou sa domáha uloženia povinnosti zdržať sa neoprávneného užívania parkovacích miest na komunikáciách 3. a 4. triedy v zóne s dopravným obmedzením a ich vydania a odovzdania mestskej časti.

O tejto žalobe, o problémoch so statickou dopravou v Starom Meste a možných riešeniach sme sa pozhovárali so starostom Starého Mesta Andrejom PETREKOM.

V súvislosti s parkovaním v zóne s dopravným obmedzením Starom Meste, ste podali žalobu na spoločnosť BPS Park, a.s. Prečo?

- Po nástupe novej staromestskej samosprávy bolo našou ambíciou zmeniť režim v zóne s dopravným obmedzením, teda v tzv. parkovacej zóne. Našou prioritou bolo odstrániť stĺpiky a likvidácia dlhodobo prenajatých vyhradených parkovacích miest, ktoré slúžia najmä firmám so sídlom na tomto území. Chceli sme tým zvýšiť možnosť parkovania rezidentov, teda obyvateľov Starého Mesta. Keďže môj predchodca podpísal s BPS dvadsaťročnú nevýhodnú nájomnú zmluvu, chceli sme sa najskôr dohodnúť na zmenách zmluvy so zmluvným partnerom - BPS Park. Predložili sme im návrh dodatku k zmluve, ktorý by nám umožnil smerovať k novému dopravnému režimu. Spoločnosť BPS Park tento návrh však neprijala. Keďže sme v polovici tohto roka vyčerpali všetky možnosti dohodnúť sa a zmluvný partner na naše návrhy nepristúpil, podali sme na BPS Park žalobu.

O aký druh žaloby ide?

- BPS Park žalujeme pre neoprávnené užívanie parkovacích miest. Žiadame, aby vypratala a odovzdala Starému Mestu všetky parkovacie miesta v zóne s dopravným obmedzením. Aby prestala tieto miesta užívať a vyberať za ne poplatok, aby už na parkovacie miesta neosádzala vodorovné, zvislé či iné dopravné značenia. Súkromná spoločnosť sa už ďalej nemá starať o údržbu parkovacích miest. Chceme ďalej dosiahnuť, aby žalovaná spoločnosť BPS Park odstránila na vlastné náklady na parkovacích miestach v zóne s dopravným obmedzením kde pôsobí, všetky dopravné značky a zariadenia, stĺpiky, rampy a podobne. Chceme tým dosiahnuť to, aby sme v budúcom roku aj na tomto území parkovacej zóny Starého Mesta mohli zaviesť rovnaký parkovací režim, aký pripravujeme v ostatných lokalitách.

Začiatkom tohto roka podali žalobu na neplatnosť zmluvy s parkovacou spoločnosťou dvaja miestni poslanci SDKÚ-DS. Prečo sa mestská časť k tejto žalobe nepridala?

- Túto žalobu naši poslanci podali v prvom rade proti BPS Park a v druhom rade bola žalovaná aj mestská časť Staré Mesto. Preto som výzve, aby sme sa k žalobe pripojili, nemohol vyhovieť. Je nemysliteľné a neprijateľné, aby som sa ako štatutár obce pripojil k žalobe, ktorá smeruje proti mestskej časti. Druhým dôvodom je to, že aj keby bola táto žaloba úspešná, aby sa mestská časť reálne a fakticky domohla vydania parkovacích miest, bude následne vyžadovať podanie ešte jednej žaloby - a to takej, akú už teraz podala sama mestská časť. Tretí a nie menej dôležitý dôvod je, že v čase, keď naši kolegovia poslanci podávali žalobu, nemali sme ešte k dispozícii výsledok právnej analýzy možných dôsledkov neplatnosti zmluvy a dosahov prípadného rozhodnutia o neplatnosti zmluvy na mestskú časť. V čase podania ich žaloby sme ešte stále rokovali o možnosti zmeny pôvodnej zmluvy s BPS Park.

Aký je teda po podaní žaloby právny stav, ako sa majú správať vodiči v zóne s dopravným obmedzením?

- Tak ako doteraz sú vodiči povinní riadiť sa platným dopravným značením, teda dopravnými značkami, ktoré sú v zóne s dopravným obmedzením. Samozrejme, budeme robiť také kroky, aby sme prostredníctvom dopravnej komisie hlavného mesta dosiahli zmenu dopravného značenia v tomto území. Minimálne ide o odstránenie stĺpikov.

Mestská polícia doteraz pri odťahovaní áut neplatičov parkovaného a zakladaní tzv. papúč asistovala pracovníkom BPS Park. Bude táto spolupráca pokračovať?

- Pokiaľ vodič poruší dopravné značenie, dopúšťa sa priestupku a sankcia mestskej či štátnej polície je na mieste. Okrem toho mestská polícia spolupracovala s BPS Park na základe rozhodnutia bývalého starostu mestskej časti z roku 2006 na zabezpečenie dodržiavania všeobecne záväzného nariadenia o podmienkach státia v zóne s dopravným obmedzením. Zrušením tohto VZN stratila opodstatnenosť aj asistencia mestskej polície. K ďalšej spolupráci by už dochádzať nemalo a mestská polícia by nemala asistovať parkovacej spoločnosti pri vymáhaní jej nárokov. Platí to na komunikáciách 3. a 4. triedy, ktoré má v správe mestská časť. Ako je to na cestách 1. a 2. triedy, ktoré spravuje hlavné mesto, to neviem. To sa, samozrejme, netýka odťahovania vozidiel, ktoré porušia dopravné predpisy a tvoria prekážku v zóne aj mimo zóny s dopravným obmedzením.

BPS Park podľa žaloby využíva o 112 parkovacích miest viac, ako je v zmluve uzatvorenej v roku 2005. Bude mestská časť vymáhať tieto neoprávnene zabraté miesta?

- Samozrejme, že parkovacie miesta, ktoré vznikli počas platnosti zmluvy, ale nie sú jej súčasťou, evidujeme. BPS Park ich užíva neoprávnene a budeme ich musieť prevziať do našej správy. Už skôr sme vyzvali BPS Park, aby sa zdržala užívania všetkých parkovacích miest, teda aj tých, ktoré v zmluve nemá. Podľa nás ich užíva bez právneho titulu. Očakávame, že cestný správny orgán, teda hlavné mesto, prednostne rozhodne o odstránení dopravných značiek a zariadení na parkovacích miestach, ktoré užíva BPS Park nad rámec zmluvy. Tie by sme chceli ponúknuť na parkovanie Staromešťanom.

Aký bude osud tzv. rezidentských kariet, ktoré pre Staromešťanov po dohode s mestskou časťou vydáva firma BPS Park?

- Doteraz sme nemohli ani nemôžeme BPS Park donútiť, aby Staromešťanov zvýhodňovala a vydávala im karty rezidenta. Bolo a stále je to ich dobrá vôľa. Našou snahou bude prostredníctvom dopravnej komisie hlavného mesta zlikvidovať stĺpiky a umožniť parkovanie aj na tých miestach, kde tomu bránia dopravné zábrany. Predpokladom je aj zrušenie zvislého dopravného značenia, ktoré je určujúcim prvkom pre vyhradené parkovanie.

V novom roku plánujete vytvárať nové zóny s dopravným obmedzením. Aká je predstava samosprávy o parkovacom režime v týchto zónach?

- V prvom rade tu chceme urobiť poriadok, aby autá neparkovali kade-tade, ale iba na vyznačených parkovacích miestach. Tie budú slúžiť prednostne obyvateľom s trvalým bydliskom v Starom Meste. Bude tu platiť princíp, že kto skôr príde, bude môcť zaparkovať. Žiadneho Staromešťana teda nebudeme zvýhodňovať ani znevýhodňovať. Menšiu časť parkovacích miest vyhradíme pre návštevníkov zóny. Keď nám to umožní legislatíva, budeme parkovanie na týchto miestach spoplatňovať. Prednostne by sa malo platiť prostredníctvom sms a doplnkovým systémom budú parkovacie karty. Okrem toho budú parkovacie boxy v nevyhnutnom rozsahu vyhradené aj pre verejné inštitúcie, zdravotnícke zariadenia, školy, ale aj centrálne úrady štátnej správy.

Na základe čoho budú môcť Staromešťania využívať parkovacie boxy v zónach s dopravným obmedzením?

- Parkovacie miesta budú môcť Staromešťania využívať na základe rezidentskej karty, ktorú im vydá mestská časť Staré Mesto. Zatiaľ nejdeme do partnerstva so žiadnou firmou, budeme to robiť sami. Pripomínam, že zóna s dopravným obmedzením má vniesť do dopravy poriadok, pretože jasne určí, kde je možné zastavenie a státie motorových vozidiel. Kým teraz sa parkuje takpovediac hocikde, po zriadení novej zóny bude možné parkovanie len na vyznačených miestach.

Koordinuje mestská časť zavedenie nových zón s hlavným mestom, ktoré spravuje cesty 1. a 2. triedy?

- Dopravná komisia nášho miestneho zastupiteľstva a naše oddelenie dopravy rokujú s prvým námestníkom primátora pre dopravu a odborníkmi s magistrátu. Viceprimátor Milan Cílek podporil zriadenie prvej novej zóny s obmedzeným parkovaním ako pilotný projekt. Ide o zónu ohraničenú ulicami Karadžičova, Legionárska, Radlinského, Mickiewiczova, Ul. 29. augusta a Mlynské nivy. Nový režim by tu mal platiť aj na komunikáciách 1. a 3. triedy. Nová zóna by mala byť jednotná a nie rozdelená rôznymi zmluvami tak, ako sa to robilo v minulosti.

Kedy plánujete začať už s konkrétnym vymedzovaním novej zóny?

- S prvou zónou chceme začať na jar, len čo budem môcť osadiť zvislé a namaľovať vodorovné dopravné značenie. Dovtedy musíme verejne obstarať dodávateľa týchto prác. Ďalšie dve zóny chceme spustiť do septembra 2010.

Nový systém parkovania sa azda najviac dotkne návštevníkov Starého Mesta. Akú alternatívu im ponúka mestská časť?

- Tí ktorí prídu do centra mesta z iných mestských častí alebo iných miest a obcí, nech využívajú hromadné parkovacie garáže a mestskú hromadnú dopravu. Konkrétne v prvej novej zóne je hromadná garáž pod Námestím Martina Benku a zväčša je prázdna. A kvalita a komfort MHD sa aj nákupom nových vozidiel stále zvyšuje.

Zhováral sa Robert Lattacher
FOTO - Filip Malý

Páčil sa vám článok?