Bratislava vstúpi do Európy v novom štýle

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Väčšina západných metropol vytvorila svoju modernú vizuálnu identitu v 80. a 90. rokoch minulého storočia. Bratislavu tento krok čaká v najbližších mesiacoch. Magistrát v spolupráci so Slovenským centrom dizajnu vypisujú v týchto dňoch verejnú neanonymnú súťaž na nový logotyp mesta.

Logotyp bude jeho oficiálnou značkou pri prezentácii doma i v zahraničí. „Tvorba vizuálneho štýlu by nemala obsahovať iba logo samotné. Mal by to byť zároveň akýsi recept na to, ako toto logo používať,“ povedal hovorca primátora Milan Vajda. Mesto očakáva, že aplikáciu víťazného loga postupne použije na všetkých typoch tlačových materiálov a informačných brožúrach mesta, webovej stránke, služobných autách či prvkoch malej architektúry.

Podobnou cestou ako Bratislava sa už pred časom vydali viaceré významné európske mestá. Nový jednotný korporátny dizajn Berlína bol vytvorený ešte v roku 1994. Návrh pomohol Berlínu získať imidž moderného veľkomesta a poprednej turistickej destinácie. V súčasnosti sa o niečo podobné snaží napríklad Birmingham alebo Praha.

„Neznamená to, že by sme prestali v oficiálnej komunikácii používať náš erb z 15. storočia, ktorý je heraldickým znakom,“ zdôrazňuje primátor Andrej Ďurkovský. „Moderné logo bude odlišné, aby podľa presne stanovených pravidiel vhodne dopĺňalo klasické mestské symboly - erb, vlajku a pečať.“

Vytvoriť jednoduchý a výstižný jednotný vizuálny štýl mesta, ako je Bratislava, s bohatou históriou, ktorej genius loci utvárali rôzne prúdy a vplyvy, nie je vôbec ľahká úloha. Musia ho prijať obyvatelia i návštevníci mesta. Je to práca pre skúsených grafikov a dizajnérov, pričom najlepší výsledok by mal vzísť z otvorenej verejnej súťaže.

„Téma súťaže určite zaujme odborníkov aj ostatnú verejnosť, ktorá považuje Bratislavu za svoje mesto a chce vyjadriť svoju predstavu o jeho prezentácii,“ hovorí riaditeľka Slovenského centra dizajnu Katarína Hubová. Všetky potrebné informácie o podmienkach zaradenia do súťaže, kritériách hodnotenia, porote, súťažných cenách, pravidlách, ktoré navrhnuté logo musí spĺňať a atribútoch mesta, ktoré má logo vyjadrovať, sú na webových stránkach hlavného mesta www.bratislava.sk a Slovenského centra dizajnu www.sdc.sk.

Páčil sa vám článok?