Vrakunčania zobrali na vedomie štúdiu zóny letiska

15.5.2009
0
Páčil sa vám článok?

Urbanistickú štúdiu zóny Letisko M. R. Štefánika – IV. kvadrant v bratislavskej Vrakuni zobrali poslanci mestskej časti Vrakuňa po viac ako dvojhodinovej diskusii v piatok na rokovaní miestneho zastupiteľstva na vedomie.

Hlavným cieľom urbanistickej štúdie zóny je vytvorenie územno-plánovacieho podkladu pre spracovanie záväznej územno-plánovacej dokumentácie zonálnej úrovne ako zmeny funkčného využitia územia v porovnaní s územným plánom hlavného mesta (ÚPM). Cieľom urbanistického návrhu je podľa materiálu integrovať nové funkcie súvisiace s leteckou dopravou s okolitými územiami, tento model tiež nazývajú „Aiport City".

Riešené územia sa nachádza v štvrtom kvadrante letiska M. R. Štefánika, v severnej časti Vrakune. Okrem areálu letiska sú hlavnými charakteristickými prvkami územia v jeho okolí diaľnica D1 na západe, Malý Dunaj, ÚČOV a regionálne biocentrum na juhovýchode, plochy s prevažne komerčnými funkciami na severozápade a malopodlažná obytná zóna na juh od riešeného územia. Územia je v súčasnosti napojené iba cez Majerskú ulicu. Miestni poslanci hlasovali o materiáli na návrh poslankyne Márie Stanovej (SDKÚ-DS) menovite.

Podľa predloženého materiálu má prevažná časť riešeného územia slúžiť ako rezerva zariadení leteckej dopravy. Podľa dlhodobých plánov letiska sa vo štvrtom kvadrante uvažuje s umiestnením zariadení nákladnej leteckej dopravy a železničnej vlečky pre potreby carga. Cez územia je tiež plánovaná preložka štátnej cesty II/572 v pokračovaní Galvaniho ulice, ktorá sa má po premostení Malého Dunaja napojiť na Ráztočnú ulicu, ktorá sa v budúcnosti napojí na diaľnicu D4 (nultý obchvat). Táto komunikácia by mala fungovať ako obchvat Vrakune a tým odľahčiť túto mestskú časť od frekventovanej dopravy a vylúčiť z Vrakune tranzitnú nákladnú dopravu.

Urbanistická štúdia je navrhnutá v dvoch variantoch, oba pritom zachovávajú pás ochrannej a izolačnej zelene pozdĺž preložky štátnej cesty a na zvyšné plochy navrhuje zmiešané funkcie obchodu a služieb. Oba varianty sú podľa materiálu dopravne závislé na preložke cesty II/572 v pokračovaní Galvaniho. Rozdiely medzi variantmi sú dané najmä rozdielnym trasovaním preložky štátnej cesty a tým, ako poloha cesty a riešenie dopravných uzlov ovplyvňuje tvar funkčných plôch a zástavbu územia.

Štúdia navrhuje určité použitie územia. Zatiaľ neriešime konkrétny podnikateľský zámer," povedal pre agentúru SITA zástupca investora spoločnosti Reform Capital Slovakia, s.r.o., Martin Drázský. Ako tiež uviedol, štúdia nerieši ďalšie investície, ako spojenie s letiskom. Keďže sa územie nachádza v tesnej blízkosti letiska, je podľa neho logické, že bude nejakým spôsobom nadväzovať na prevádzku letiska. „Jednou z možností je aj letecká nákladná doprava, čiže Cargo. My ako podnikateľská skupina nemáme záujem budovať cargo, iba skúmame limity územia, ak by tam nejaký investor chcel stavať," dodal Drázský.

„Jedna časť rieši zadanie v súlade s ÚPM, čiže vedenie komunikácií. Prvý variant je prispôsobený potrebám celého kvadrantu a zohľadňuje aj prístup investora k obyvateľom našej mestskej časti tým, že zmenil trasovanie preložky štátnej cesty. Posunul ju vlastne viac do svojho územia a odklonil od obytnej časti," povedal pre agentúru SITA starosta Vrakune Ladislav Fatura. Tým je podľa neho tento variant priechodnejší ako dnes platný stav. Ako starosta tiež uviedol, tento variant má odporúčací charakter z pohľadu záujmov mestskej časti verzus územný plán hlavného mesta. Tento variant nepodporili poslanci klubu SDKÚ-DS. „Bol som proti tomu, lebo v takom rozsahu, ako je to riešené v návrhu urbanistickej štúdie, ktorý bol nakoniec schválený, sa to rieši ako letisko pri Londýne. Vybavuje sa tam 200-tisíc ton nákladu ročne. Neviem si to predstaviť," konštatoval pre agentúru SITA Ladislav Kugler (SDKÚ-DS). V Londýne je totiž podľa neho letisko vzdialené od centra päťdesiat kilometrov, vo Vrakuni je letisko „kvázi" v meste.

„V okolí je obytná zóna, preto sa obávam dopadov na životné prostredie ako aj na bývanie ľudí," vysvetlil. Kugler zdôraznil, že nie sú proti navrhovanému dopravnému riešeniu, ale obávajú sa dopadov na životné prostredie z nákladnej a leteckej dopravy. Podľa zástupcu starostu Mareka Hargaša však urbanistická štúdia má všetky potrebné a odborné stanoviská, súhlasné stanoviská vydali všetky dotknuté orgány, ktoré sú zriadené na ochranu prírody. „Že je zvýšený alebo nadmerný dopad na životné prostredie je nepravdivá informácia a je to ich osobný názor. Treba sa opýtať, aké skutočné dôvody ich viedli k tomu, že hlasovali proti štúdii, ktorá má zlepšiť dopravnú situáciu vo Vrakuni, v Biskupiciach aj v Ružinove," myslí si.

Funkčno-prevádzkové a hmotno-priestorové riešenie prvého variantu je do veľkej miery dané dopravným riešením. Preložka cesty je tu vedená v inej trase, ako ju definuje územný plán hlavného mesta. Cesta tu za mimoúrovňovou križovatkou vedie mimo riešené územie medzi areálom ÚČOV a okrajom biocentra Malý Ostrov a ďalej na juh. Týmto riešením je umožnené skrátenie celkovej dĺžky preložky cesty, lepšie využitie územia pre umiestnenie urbanistického centra, ktoré tvorí centrálne umiestnené polyfunkčné centrum prevažne s funkciou obchodu a športu. Tiež by sa mal rozšíriť izolačný pás zelene medzi štátnou cestou a obytnou zónou v juhovýchodnej časti.

Trasovanie cesty II/572 je podľa druhého variantu v zhode s ÚPM z roku 2007. Cesta pretína riešené územie dosť priamo pozdĺž jeho juhovýchodného okraja. Cesta a priestorové nároky mimoúrovňovej križovatky s kruhovými objazdmi delia územie takým spôsobom, pri ktorom v snahe o zachovanie plôch leteckých funkcií a dominantných funkcií distribučných centier a obchodu nie je možné umiestniť urbanistické centrum podobne ako v prvom variante. Centrálny urbanistický priestor ako pešia zóna, zeleň či parkovanie má lineárny charakter a je vhodne umiestnený medzi obchodné a administratívne funkcie. V tomto variante sa nepočíta s prechodným ubytovaním viazaným na administratívu. Solitérna budova polyfunkčného centra je vysunutá na južnú stranu cesty II/572, kde zvýrazňuje nástupný priestor do riešeného územia.

(sita)

Páčil sa vám článok?