Virtualita je v Karlovej Vsi reálna vec, občania údajne ušetria dve tretiny času

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Bratislavská mestská časť Karlova Ves ako prvá na Slovensku zaviedla začiatkom tohto roku prostredníctvom svojej webovej stránky virtuálny front office, čím usporí občanom až dve tretiny času a námahy pri kontakte s úradom.

Predovšetkým azda treba niektorým čitateľom spresniť, že anglický výraz „front office“ znamená miesto prvého kontaktu, je to v podstate klientske centrum, rovnaké, ako zavádzajú dodávatelia energií či telefónni operátori. Ak hovoríme, že je virtuálne, potom je to stredisko, do ktorého nemusíte fyzicky prísť, stačí, ak doň vstúpite cez internet.

Starosta Karlovej Vsi Bystrík Holý však poukazuje na slabiny, ktoré má virtuálne úradovanie cez internet: „Nemáme evidenciu pošty cez internet, takže korešpondencia na doručenku sa robiť nedá. Napriek tomu vieme už dnes odhadnúť, že pri bežnej komunikácii s miestnym úradom ušetrí občan, ktorý je napojený na internet, až dve tretiny času a nákladov na cestu.“

Starosta upozorňuje na problém, ktorý sa netýka len mestských častí. Je to problém elektronického podpisu. Prevádzkovatelia sietí žiadajú za jeho zriadenie horibilné sumy, ktoré si väčšina občanov nedovolí vynaložiť, pretože sú nerentabilné. A keď sa tento podpis nevyplatí súkromníkovi, nevyplatí sa ani úradom. V úrade totiž nastavenie na takúto formu komunikácie vyžaduje rozsiahle investície aj materiálneho charakteru aj do organizácie práce a kvôli desiatim možným elektronickým podpisom ročne sa to jednoducho neoplatí.

Napriek tomu si karloveská samospráva pochvaľuje otvorenie virtuálnej kancelárie. Zjavne si ju pochvaľujú aj Karlovešťania, aspoň tí, ktorí si na virtuálnu úradnú realitu zvykajú. Podľa starostu kedysi spojenie samosprávy s občanmi cez webovú stránku zahlcovali najmä takzvaní veční žiadatelia o informácie podľa príslušného zákona. Dnes sa situácia mení, dynamicky pribúda počet tých, ktorí si cez internet vybavujú svoje veci na miestnom úrade. „Ide predovšetkým o ľudí, ktorí sú na túto formu kontaktu zvyknutí, využívajú internet či home banking, alebo iné formy elektronickej komunikácie,“ spresňuje B. Hollý. Karloveská samospráva je na túto formu vybavovania pripravená - príslušný pracovník odpovie každému občanovi. A občania podľa starostu oceňujú nielen to, že nemusia chodiť na úrad a vyhľadávať príslušnú kanceláriu, ale najmä to, že ich nelimitujú úradné hodiny, ako aj rýchlosť, s akou sa ich veci vybavia.

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.