Pozemok parkoviska za SND chce kúpiť súkromník
O odkúpenie pozemku za starou budovou Slovenského národného divadla, ktorý je na Komenského námestí, prejavila záujem súkromná spoločnosť. V súčasnosti je na tomto mieste platené parkovisko.
Žiadosť o kúpu pozemku na Komenského námestí nám potvrdili na magistráte. O možnom predaji zatiaľ rokujú mestské poslanecké komisie. Staré Mesto, na podnet magistrátu vydalo k možnému predaju pozemku spoločnosti S.R.M Building negatívne stanovisko. Starosta Andrej Petrek si myslí, že verejné priestranstvá by nemali byť predmetom predaja.
Na Komenského námestí bol do roku 1972 park, ktorý pri prestavbe Slovenského národného divadla zrušili. V rámci zmien parkovacej politiky v Starom Meste koncom 90. rokov miestna samospráva podporila myšlienku jeho opätovného vybudovania v duchu zásad statickej dopravy, ktoré platia vo vyspelých krajinách. Podľa nich za každé novovybudované parkovacie miesto v podzemí by malo byť zrušené jedno parkovacie miesto v nadzemí. Myšlienku vrátiť na Komenského námestie park prijala vtedy samospráva pozitívne, zmeny však nenastali.
Súčasná staromestská samospráva disponuje projekčným návrhom ešte z predchádzajúceho volebného obdobia, podľa ktorého mala vzniknúť na Gorkého ulici pešia zóna. Na ulici by pritom bolo umožnené čiastočné šikmé parkovanie. Pod časťou Komenského námestia sa malo vybudovať podzemné parkovisko. Po komunálnych voľbách na projekt peniaze vyčlenené neboli. Staré Mesto to zdôvodnilo tým, že ide o hybrid a nie o pešiu zónu v pravom slova zmysle.
Okrem toho, do podzemných garáží by sa vchádzalo práve z Gorkého ulice a magistrát už súhlasil aj s vybudovaním jedného veľkého parkoviska pod nádvorím paláca Motešických (oproti nadzemnému parkovisku na Komenského námestí). Cez Gorkého ulicu by teda malo prúdiť do obidvoch podzemných garáží množstvo áut. O pešej zóne v pravom zmysle slova podľa miestneho úradu nie je možné hovoriť.
Projekt rekonštrukcie Gorkého ulice rátal so stromami, medzi nimi by parkovali autá. Pribudla by aj nová dlažba na celej šírke ulice a moderné osvetlenie. Zmeniť sa mala aj organizácia dopravy. Ulica je pokračovaním Hviezdoslavovho námestia, preto by architektonické riešenie pri jej obnove malo nadväzovať na riešenie, ktoré sa zvolilo na tomto námestí. S kombináciou parkovania a súvislej zelene sa rátalo aj na Komenského námestí.
Prepojením s Hviezdoslavovým námestím by sa vytvorila možnosť umiestňovania letných terás až po prieluku vedľa Poštovej banky, ktorú v súčasnosti využívajú na parkovanie najmä zamestnanci Slovenského národného divadla. Nová organizácia dopravy by mala na základe projektu zabrániť tomu, aby autá prichádzali do tesného kontaktu s budovou SND.
Ako uvádzajú historické pramene, námestie vzniklo už v 18. storočí. Keď v roku 1886 postavili nové Mestské divadlo, priestor medzi Ondrejovou ulicou (Andreasgasse - dnes Gorkého) a Ružovou ulicou (Rosengasse - dnes Jesenského) zachovali a parkovo upravili. Pôvodne sa námestie volalo Pállfyho, od roku 1932 nesie názov Komenského námestie.
(rob)FOTO - Oto Limpus