Daň za zabratie priestranstva mesto asi ešte zvýši

14.9.2007
0
Páčil sa vám článok?

Výstavba v hlavnom meste, opravy a rekonštrukcie, si neraz vyžadujú zabratie verejného priestranstva, na úkor napríklad verejnej dopravy. Niekedy sa práce zbytočne predlžujú. Mesto preto uvažuje o zvýšení poplatkov.

V súčasnosti je, ale aj v minulosti bolo mnoho prípadov, ktoré dokumentujú pomalý postup pri stavebných prácach, opravách, rozkopávkach, alebo rekonštrukciách. Magistrát preto od roku 2005 uplatňuje všeobecno-záväzné nariadenie (VZN) o dani za užívanie verejného priestranstva.

Podľa riaditeľky sekcie dopravy a cestného hospodárstva Tatiany Kratochvílovej investor pri predkladaní projektovej dokumentácie pre územné a stavebné konanie musí myslieť aj na riešenie dopravy počas realizácie stavby. „My vyžadujeme od investora, aby nám predložil v čase vybavovania stavebného povolenia presné riešenie dopravy, nielen čo sa týka pohybu ich dopravných prostriedkov, ale aj obmedzovania verejnej dopravy,“ uviedla T. Kratochvílová. Podľa nej VZN o dani za užívanie verejného priestranstva určuje pomerne vysokú finančnú sadzbu a pomáha tak regulovať dĺžku výstavby. Každý, kto zaberie priestor komunikácie, je povinný mať platné rozhodnutie a za schválené zabraté štvorcové metre verejnej plochy platiť.

Asi po jednom roku mesto nariadenie vyhodnotilo a zistilo, že jeho existencia má význam - investori sa skutočne snažia skrátiť výstavbu a obmedzenia. „Čím dlhšie tam sú, tým viac platia. Stále to však ešte nestačí a poplatky navrhujeme zvýšiť,“ konštatovala T. Kratochvílová. Podľa nej, je vo verejnom záujme takto získavať peniaze a regulovať obdobie rozkopávok a obmedzení v doprave. V prípade nedodržania podmienok dôjde k správnemu konaniu. Posudzuje sa najmä, v akom rozsahu sa naďalej obmedzuje plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky.

Prax ukazuje, že pokute kvôli nedodržaniu termínu odovzdania zabratého priestoru, sa dá elegantne vyhnúť žiadosťou o jeho predĺženie. Príkladom predlžovania výstavby v lokalite dôležitého dopravného uzla v centre mesta je Astoria Palace na Suchom mýte. Pôvodný termín dokončenia výstavby bol koniec roka 2006. Dlhodobé obmedzenia dopravy sa týkali premávky zo Štefánikovej ulice na Staromestskú a z ulice Palisády na Suché mýto. Podľa magistrátu spoločnosť IPR Slovakia, ktorá stavia Astoria Palace, zaplatila na správnych poplatkoch spolu sumu 34-tisíc korún. Minulý rok na dani za užívanie verejného priestranstva zaplatila 65-tisíc korún. Náklady na celú výstavbu majú byť vo výške 800 miliónov korún.

Vzhľadom na to, že obyvatelia mesta sa vystavení takmer neustálym obmedzeniam kvôli výstavbe a rôznym rozkopávkam, mali by aj poplatky za zabratie verejného priestoru byť skutočne omnoho vyššie. Táto daň by mohla byť použitá v prospech občana. Hoci aj na zlepšovanie bezpečnostných prvkov pri pohybe chodcov v cestnej premávke.

Existuje aj iná možnosťou, ako uľaviť obyvateľom, ktorí musia týždne alebo aj mesiace znášať obmedzenia, napríklad pri zabratí chodníka kvôli úpravám v prospech súkromníkov. Staviteľa treba jednoducho zaviazať, aby zabratie verejného priestoru obmedzil na minimum. Napríklad umiestnením a upevnením prekážok nad zem tak, aby sa pod nimi dalo ľahko prechádzať. Zvýšilo by to síce náklady, no občanovi by to pomohlo od zbytočného chodenia navyše.

(rob)
Páčil sa vám článok?