Daň za zabratie priestranstva mesto asi ešte zvýši
Výstavba v hlavnom meste, opravy a rekonštrukcie, si neraz vyžadujú zabratie verejného priestranstva, na úkor napríklad verejnej dopravy. Niekedy sa práce zbytočne predlžujú. Mesto preto uvažuje o zvýšení poplatkov.
V súčasnosti je, ale aj v minulosti bolo mnoho prípadov, ktoré dokumentujú pomalý postup pri stavebných prácach, opravách, rozkopávkach, alebo rekonštrukciách. Magistrát preto od roku 2005 uplatňuje všeobecno-záväzné nariadenie (VZN) o dani za užívanie verejného priestranstva.
Podľa riaditeľky sekcie dopravy a cestného hospodárstva Tatiany Kratochvílovej investor pri predkladaní projektovej dokumentácie pre územné a stavebné konanie musí myslieť aj na riešenie dopravy počas realizácie stavby. „My vyžadujeme od investora, aby nám predložil v čase vybavovania stavebného povolenia presné riešenie dopravy, nielen čo sa týka pohybu ich dopravných prostriedkov, ale aj obmedzovania verejnej dopravy,“ uviedla T. Kratochvílová. Podľa nej VZN o dani za užívanie verejného priestranstva určuje pomerne vysokú finančnú sadzbu a pomáha tak regulovať dĺžku výstavby. Každý, kto zaberie priestor komunikácie, je povinný mať platné rozhodnutie a za schválené zabraté štvorcové metre verejnej plochy platiť.
Asi po jednom roku mesto nariadenie vyhodnotilo a zistilo, že jeho existencia má význam - investori sa skutočne snažia skrátiť výstavbu a obmedzenia. „Čím dlhšie tam sú, tým viac platia. Stále to však ešte nestačí a poplatky navrhujeme zvýšiť,“ konštatovala T. Kratochvílová. Podľa nej, je vo verejnom záujme takto získavať peniaze a regulovať obdobie rozkopávok a obmedzení v doprave. V prípade nedodržania podmienok dôjde k správnemu konaniu. Posudzuje sa najmä, v akom rozsahu sa naďalej obmedzuje plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky.
Prax ukazuje, že pokute kvôli nedodržaniu termínu odovzdania zabratého priestoru, sa dá elegantne vyhnúť žiadosťou o jeho predĺženie. Príkladom predlžovania výstavby v lokalite dôležitého dopravného uzla v centre mesta je Astoria Palace na Suchom mýte. Pôvodný termín dokončenia výstavby bol koniec roka 2006. Dlhodobé obmedzenia dopravy sa týkali premávky zo Štefánikovej ulice na Staromestskú a z ulice Palisády na Suché mýto. Podľa magistrátu spoločnosť IPR Slovakia, ktorá stavia Astoria Palace, zaplatila na správnych poplatkoch spolu sumu 34-tisíc korún. Minulý rok na dani za užívanie verejného priestranstva zaplatila 65-tisíc korún. Náklady na celú výstavbu majú byť vo výške 800 miliónov korún.
Vzhľadom na to, že obyvatelia mesta sa vystavení takmer neustálym obmedzeniam kvôli výstavbe a rôznym rozkopávkam, mali by aj poplatky za zabratie verejného priestoru byť skutočne omnoho vyššie. Táto daň by mohla byť použitá v prospech občana. Hoci aj na zlepšovanie bezpečnostných prvkov pri pohybe chodcov v cestnej premávke.
Existuje aj iná možnosťou, ako uľaviť obyvateľom, ktorí musia týždne alebo aj mesiace znášať obmedzenia, napríklad pri zabratí chodníka kvôli úpravám v prospech súkromníkov. Staviteľa treba jednoducho zaviazať, aby zabratie verejného priestoru obmedzil na minimum. Napríklad umiestnením a upevnením prekážok nad zem tak, aby sa pod nimi dalo ľahko prechádzať. Zvýšilo by to síce náklady, no občanovi by to pomohlo od zbytočného chodenia navyše.
(rob)