Magistrát je pri predajoch majetku v inej polohe
Verejné súťaže, ktoré mestské časti považujú za prostriedok na transparentné narábanie s verejným majetkom, sa na hospodárenie hlavného mesta Bratislava nehodia najmä pre ich zdĺhavosť.
Vyplýva to z odpovede hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej na otázku, či by sa podobne ako Staré Mesto nemohlo aj hlavné mesto riadiť týmto princípom pri predaji a prenajímaní verejných nehnuteľností. „Navyše, nikto nikdy nezaručí, aby víťaz takejto súťaže podpísal aj kúpno-predajnú zmluvu,“ pokračuje hovorkyňa a dodáva, že okrem straty času by takýto postup mesto vystavil aj nebezpečiu nenaplnenia rozpočtu, pretože rozpočet mesta je stále viazaný na predaj pozemkov.
Navyše treba rozlišovať, o aké územie ide, pokiaľ je územie už regulované podrobnejšou územnoplánovacou dokumentáciou, hlavné mesto postupuje na základe ponukového konania. Ak však ide napríklad o konkrétny ideový zámer konkrétneho investora, ťažko môže hlavné mesto takýmto nápadom disponovať a zverejňovať ho prostredníctvom verejnej súťaže, pretože je to minimálne nekorektné voči autorovi ideového zámeru. Ak o nejaký pozemok prejavia záujem viacerí záujemcovia, dajú svoju cenovú ponuku a informáciu o jej výške dostávajú poslanci pri rozhodovaní o predaji.
Každý predaj majetku sa však riadi obvyklými cenami, to znamená v prípade nehnuteľností je vždy priložený znalecký posudok na nehnuteľnosť, v prípade pozemku sú to ceny obvyklé v lokalite, pričom poslanci priamo rozhodujú, za akú cenu sa pozemok predá. Vždy sa zohľadňuje aj účel využitia pozemku.
(gub)