Je čas začať regulovať vonkajšiu reklamu v meste
Mesto živelne zaplavujú reklamné zariadenia vrátane veľkoplošných, aj priamo v centre vyrastajú obrovské reklamné plochy, tzv. bigbordy, ktoré sa do tohto prostredia absolútne nehodia.
Najnovším dôkazom, že je najvyšší čas začať regulovať rozmiestňovanie reklamných zariadení na území mesta, je bigbord od rovnomennej spoločnosti, umiestnený priamo oproti ministerstvu vnútra na ploche bývalého divokého parkoviska medzi Pribinovou ulicou a Dostojevského radom. „Takéto bilbordy poznáme napríklad z diaľnice Bratislava - Piešťany, ale v centre Starého Mesta v budúcej výkladnej skrini - Pribinovej ulici - to je niečo neuveriteľné,“ napísala nám naša čitateľka Eva Norbertová. „Keďže pracujem vo Viedni, viem, že bilbordy sú v centre zakázané a sú povolené len v okrajových okresoch mesta.“
Ako sme na stránkach Bratislavských novín už informovali, mesto ani mestské časti (s výnimkou mestskej časti Nové Mesto) nemajú koncepciu rozmiestňovania reklamných zariadení na svojom území. Dôsledkom tohto stavu je, že vonkajšia reklama sa objavuje úplne všade, pričom v nejednom prípade sú bilbordy, citylighty a iné reklamné zariadenia postavené načierno, teda bez stavebného povolenia.
Podľa informácie z magistrátu bol bigbord na ploche oproti ministerstvu vnútra umiestnený legálne, teda nejde o čiernu stavbu. Estetická stránka rozmiestňovania reklamných, informačných a propagačných zariadení sa pri ich povoľovaní nezohľadňuje, pretože sa nie je o čo oprieť. Magistrát sa zatiaľ spravidla vyjadruje k umiestneniu reklám ako vlastník nehnuteľností, správca pozemnej komunikácie alebo cestný správny orgán pre miestne komunikácie prvej a druhej triedy. Mesto Bratislava nie je povoľujúci orgán (stavebný úrad), ktorý rozhoduje o umiestnení týchto zariadení. Túto právomoc má na území hlavného mesta 17 mestských častí.
V súčasnosti sa ešte len pripravuje rozhodnutie primátora Bratislavy, ktorým sa určia podmienky a postup vo veci uzatvárania nájomných zmlúv na umiestnenie reklamných, informačných a propagačných zariadení na nehnuteľnostiach vo vlastníctve a správe hlavného mesta.
Bratislava tak zatiaľ naďalej zostáva rajom pre reklamné agentúry, ktoré v nej rozmiestňujú bilbordy a inú vonkajšiu reklamu - bez ohľadu na to, či je to estetické alebo nie.
(juh)
Bratislava získava ďalší prívlastok - stáva sa mestom reklamy. Ulice mesta pôsobia dojmom, že reklamná plocha tu môže byť kdekoľvek. A tak pribúdajú bigbordy, billbordy, citylighty - mnohé dokonca na čierno...
FOTO - Oto Limpus