Sú už vodiči ohľaduplnejší k cyklistom? Rozhovor so šéfom Cyklokoalície k novému cestnému zákonu

4.4.2022

Zdroj: Magdaléna Tomanová pre Srdcovky

Páčil sa vám článok?

Už mesiac u nás platí nový cestný zákon, ktorý presne určil minimálnu povinnú vzdialenosť áut pri obiehaní cyklistov. Na čo si vodiči budú asi dlhšie zvykať a v čom by mala byť polícia aktívnejšia? Aj o tom hovorí predseda Cyklokoalície Dan Kollár (na úvodnej foto).

Aké sú vaše prvé skúsenosti s uzákonením povinnosti pre vodičov, aby pri obiehaní cyklistov dodržali odstup aspoň 1,5 metra, resp. 1 meter?

Mesiac je ešte veľmi krátky čas na zodpovedné vyhodnotenie prínosov nového zákona. Podľa mnohých cyklistov sa však už v posledných mesiacoch subjektívne zvýšil počet vodičov, ktorí ich predchádzajú so zachovaním väčšej vzdialenosti - je teda možné, že pomohla aj samotná medializácia tejto témy, bohužiaľ, aj za smutných okolností.

Pravidlo o bezpečnom predchádzaní cyklistov platilo aj doteraz, v praxi však bolo ťažko vymáhateľné. Umožní to nový zákon?

Nová úprava najmä umožní vodičovi lepšie odhadnúť, čo v praxi znamená bezpečný odstup, aj keď si to doteraz nemusel vedieť predstaviť. Hlavnou funkciou zmeny je teda upresniť doterajšie znenie.

Aké najväčšie problémy predpokladáte? Napríklad na úzkej ceste sa môže vytvoriť kolóna áut, ak nedokážu obísť cyklistu na 1,5 metra...

Žiadne veľké problémy v praxi nepredpokladáme. Ani v krajinách, kde rovnaké, či dokonca prísnejšie pravidlo roky funguje, sa s výraznými kolónami kvôli cyklistom človek bežne nestretne.

Zákon hovorí aj o prednosti cyklistu pred autami pri odbočovaní na cyklotrase vedúcej popri ceste. Riskli by ste, že si to vodič uvedomí a uprednostní vás?

Obozretnosť je, samozrejme, potrebná vždy, či už v aute, alebo na bicykli. Spočiatku bude určite nejaký čas trvať, kým si na nové znenie vodiči navyknú, neskôr to však bude fungovať podobne ako v iných krajinách. V tomto nám chýba aktivita štátnej polície či mesta, ktorí by o zmenách mali intenzívnejšie informovať.

Zdroj: Facebook/Staré Mesto-srdce Bratislavy

​Oddelené cyklotrasy umožňujú cyklistom pohybovať sa po meste bez stresu z rizika kolízií. 

Kedy ste sa vy cítili byť ako cyklista ohrozený?

V praxi zažíva človek na bicykli nebezpečné situácie najčastejšie spojené práve s tesným obiehaním autami vo vysokej rýchlosti.

Akých ďalších prešľapov sa podľa vašich skúseností dopúšťajú vodiči najčastejšie?

Tým najčastejším a najnebezpečnejším je nedodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti. Tú vo všeobecnosti na Slovensku prekračujú zhruba tri štvrtiny vodičov. Realizovali sme množstvo meraní zameraných na mestské ulice s rýchlosťou obmedzenou na 30 km/h, kde predpisy dodržiava iba jeden z desiatich vodičov. Štvrtina vodičov dokonca prekračuje rýchlosť o viac ako 50 percent. Rýchlosť vozidiel je pritom kľúčovým faktorom pri bezpečnosti cestnej premávky. Dodržiavanie primeranej rýchlosti pomáha predchádzať nehodám, a zároveň, ak nastanú, ich následky sú miernejšie.

Čo, naopak, ignorujú cyklisti?

Pri cyklistoch je typickým porušením predpisov jazda na chodníku či napríklad jazda v nesprávnom smere v jednosmerke. Na rozdiel od rýchlosti vozidiel však takéto priestupky len zriedka spôsobia nehodu, nehovoriac o tragických následkoch.

Zdroj: BN

​Aj takto môže dopadnúť nepozorný kolobežkár.

Pred časom sme informovali o iniciatíve seniorského združenia Skúsenosť a aktivita, ktoré požaduje uzákoniť aj bezpečný odstup cyklistov pri obiehaní chodcov na zdieľaných chodníkoch. Podporujete to?

Chodca rovnako vnímame ako najzraniteľnejšieho účastníka premávky, ktorému treba poskytnúť aj v legislatíve najvyššiu možnú ochranu. Na Slovensku však stále chodci zomierajú po zrážke autom, nie bicyklom, preto sa snažíme zameriavať na tento problém. Rovnako považujeme za väčšiu bariéru pri častejšom využívaní chôdze najmä vysokú intenzitu a rýchlosť vozidiel či autá zaparkované na chodníku, ako ukázal prieskum, ktorý sme si dali vypracovať na reprezentatívnej vzorke obyvateľstva.

Spomínané seniorské združenie upozorňuje aj na bezohľadnosť mnohých cyklistov a kolobežkárov, ktorí často vôbec neovládajú dopravné predpisy. Ako by sa mal riešiť tento problém? 

V dlhodobom horizonte je riešením najmä budovanie vhodnej infraštruktúry - aj elektrické kolobežky by mali primárne využívať cyklotrasy, ak sa teda dostavajú, na chodníkoch by sa viac vyskytovať nemali. Rýchlym riešením je potom intenzívnejšia osveta zo strany prevádzkovateľov, a napríklad aj promptnejšie riešenie a sankcionovanie nevhodne zaparkovaných kolobežiek na chodníkoch.

Zdroj: BN

Seniorské združenie žiada uzákoniť aj bezpečný odstup cyklistov či kolobežkárov pri obchádzaní chodcov. 

Pomohlo by veci, keby boli zdieľané bicykle a kolobežky označené registračnými číslami, aby sa dal prípadný vinník kolízie ľahšie identifikovať? Aj o tom hovorí iniciatíva seniorov.

Registračné čísla nie sú vo svete štandardným riešením, ale nepoznáme detaily návrhu, podľa ktorého by to malo v Bratislave fungovať.

Nedostatočná sieť cyklotrás je asi najväčším problémom Bratislavy. Ktorým sa radšej vyhýbate?

Osobne nemám v obľube najmä cyklotrasu na Trenčianskej ulici. Vedenie cyklistov v strede ulice je nevhodným riešením, v tomto prípade cyklista na križovatkách dáva prednosť vo viacerých smeroch a musí sa pozerať naraz za chrbát, do bokov aj pred seba. Nie náhodou tam došlo k viacerým kolíziám, jazda po vozovke je tu často bezpečnejším, a vzhľadom na rozbitý povrch cyklotrasy aj komfortnejším riešením.

Ktoré, naopak, oceňujete najviac?

Oceňujem takmer všetko, čo sa v Bratislave podarilo vybudovať, alebo aspoň vyznačiť vo vozovke. Spomeniem napríklad cyklotrasu na Viedenskej ceste pri Sade Janka Kráľa - v čase, keď sme ako Cyklokoalícia pred rokmi presadzovali dnešné riešenie, nebolo hneď zo všetkých strán prijímané s nadšením. Dnes je cyklotrasa hojne využívaná a zdá sa nepredstaviteľné, že by sa mala naspäť nahradiť jazdným pruhom pre autá.

(ac)

Páčil sa vám článok?