ROZHOVOR Maturant Matúš napísal ministrovi: Nevládzem, je to horšie ako nočná mora

26.3.2021
Maturant Matúš

Zdroj: nc

Páčil sa vám článok?

Ministrovi školstva a hlavnému hygienikovi napísal otvorený list, kde žiadal, aby zrušili maturity a vyriešili študentov, ktorí nemôžu chodiť prezenčne do školy. Ako to na jeho škole vyzerá, ako prežíva posledný rok štúdia na bratislavskom gymnáziu nám porozprával unavený maturant Matúš.

Vy ste napísali list, v ktorom ste poukázali na nedostatky školstva spojené s pandémiou a vyučovaním. Adresovali ste ho hygienikom a ministrovi školstva. Ja vás zacitujem: Nevládzem psychicky, nevládzem fyzicky. To, v akom chaose sa nachádzam posledný rok môjho študentského života, sa mi neprisnilo ani v najhoršej nočnej more. Prosím vás, prestaňte sa k nám študentom správať ako k štatistike, ako k excelovskej tabuľke a začnite sa pozerať na nás ako na ľudí. Viem, že chcete, aby sme maturovali, aby sme mali plnohodnotné štúdium, a tuším, že si myslíte, že nám ho aj umožňujete mať. Lenže vy do toho prostredia očividne nevidíte. Nevidíte, ako to nefunguje, ako nám svojimi rozhodnutiami odoberáte možnosť sa vzdelávať. Prečo do došlo až do tohto štádia, čo všetko ste ešte žiadali v liste?

List som adresoval p. Mikasovi a regionálnemu hygienikovi p . Dubovi a ministrovi školstva. Žiadal som v ňom zrušenie maturít, nič iné konkrétne nie. Hlavne som im chcel demonštrovať, že ak oni nemajú tu reálnu naozajstnú skúsenosť s rozhodnutiami, ktoré robia, tak to nevie úplne fungovať. Poviem to na príklade, že ja teraz vyučovanie nemám prakticky žiadne, nemám žiadne hodiny a toto ich napríklad prekvapilo.

Odpísal vám niekto, bola tam tá spätná väzba?

Priamo od ministerstva či od hygienika som spätnú väzbu nedostal žiadnu. Ozvali sa mi však učitelia v rámci celého Slovenska či študenti, ktorí povedali, že to majú podobne, že sa cítia rovnako a úplne mi rozumejú. Niektorí učitelia so mnou úplne súhlasili, iní menej. Komunikácia však na úrovni ministerstva a hygienika neprebehla žiadna.

Vy ste sa aj niekedy aktivizovali čo sa týka školských tém, či toto je prvýkrát, kedy ste mali potrebu sa ozvať?

Predtým som sa nezapájal do takýchto vecí vôbec, možno ešte na základnej škole, čo sa týka nejakých školských parlamentov. Ja už som mal potrebu povedať niečo už dlho, ale už to bolo dlho a musel som napísať ten list, pretiekli mi nervy. Najskôr ho ho poslal iba ministerstvu, aby to nebolo verejné, ale keď mi nikto neodpísal, tak som to dal aj na instagram. Nevylučujem, že aj do budúcna sa plánujem aktivizovať v podobných veciach.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa ????? ? (@kovacovskie)

Medzitým už boli maturity zrušené, zlepšilo sa to?

Určite mi odľahlo, to najhoršie máme za sebou. Ja by som veľmi rád maturoval za normálnych okolností, keby chodíme prezenčne normálne do školy, teraz to však bolo nereálne. Je nás veľa skupín s rozdielnou hladinou vedomostí, študenti zo sociálne slabších vrstiev, korí nemali také podmienky ako ostatní, dlho nemali žiadne vyučovanie. Aj pri prezenčnom vyučovaní nemáme zabezpečené dištančné vzdelávanie žiadne, niektoré školy to môžu mať inak. Preto veľmi vítam krok maturity tento rok zrušiť a realizovať formou priemerovania už získaných známok.

Nemali si pre napísanie listu v škole problémy?

Ja netvrdím, že vina je na strane školy, lebo pokyny musia dodržiavať na národnej úrovni. U nás vedeli učitelia aj riaditeľ, že som list adresoval, ale problémy v škole som kvôli tomu nemal. Je to môj názor, ktorý mi odoprieť nemôžu, väčšina učiteľov aj z našej školy so mnou súhlasilo,  nikto nebol taký, kto by vyslovene so mnou nesúhlasil, našli sa jednotlivci, ktorí nesúhlasili len s časťou obsahu môjho listu.

Ako aktuálne fungujete, ako vyzerá váš bežný školský deň?

Do toho 8. marca odkedy otvorili školu prezenčne pre končiace ročníky, som mal stabilný rozvrh online hodín, ktorý fungoval relatívne dobre. Stalo sa občas, keď vyučujúcemu niečo nefungovalo po technickej stránke, ale to bolo zanedbateľné. Ja teraz fungujem dištančnou formou vzdelávania a tá funguje na našej škole  tak, že hodiny už nemám žiadne, učitelia predmetov posielajú materiály na štúdium, ale je to zlomok toho, čo sa ostatní učia. Nie však všetci vyučujúci posielajú materiály potrebné na štúdium, zvyšok si získavam od spolužiakov. Ich hlavnou úlohou je učiť prezenčne a pán Grohling mi pred pár dňami odpísal, že každá škola má zabezpečiť dištančné vzdelávanie v takej forme, do akej majú kapacity. My zrejme tie kapacity nemáme, je to absolútne nevyriešené, ja som už skoro mesiac nemal žiaden kontakt s učiteľom.

Prečo ste sa rozhodli študovať dištančne a nenastúpiť na prezenčnú výučbu?

Na základe rozhodnutí regionálneho úradu sa nám školy pre končiace ročníky otvorili 8.marca. Mohli sme sa rozhodnúť, či nastúpime alebo zostaneme doma na dištančnom vzdelávaní. Ja som nenastúpil preto, lebo my dodnes nemáme žiadne dáta, koľko ľudí sa nakazilo v školách, do akej miery je to bezpečné prostredie. Je to zhromažďovanie cca 20 ľudí v jednej miestnosti, ktorá je síce vetraná, ale aj tak to bezpečné prostredie podľa v miere nakazených, ako tomu dnes, zatiaľ nie je.

Bolo potrebné aj nejaké špeciálne uvedenie dôvodu, prečo nechodíte do školy prezenčne?

Ja teda nechodím do školy kvôli covidu, aj som to v škole uviedol. Mám to ospravedlnené tým, ako keby som práceneschopný, ako keby som bol počas normálneho vyučovania chorý. Učím sa teda sám z poznámok spolužiakov a zaslaných materiálov, skúšaný písomkami či testami ako spolužiaci z prezenčnej formy nie som. Budem to však musieť neskôr dohnať, počká si to na mňa, ročník musím riadne uzatvoriť.

Ak by sa v školách testovalo na nejakej pravidelnej báze, chodili by ste do školy, brali by ste to inak?

Raz týždenne je podľa mňa málo, ak by to bolo viackrát týždenne v školách, tak áno.

Čo sa týka tej psychickej stránky, psychológovia a čísla hovoria jasne, mladí majú depresie, pijú alkohol. Ako to vnímaš ty, ako sa cítia študenti vo všeobecnosti?

Ja sa cítim lepšie ako niektorí moji spolužiaci, ale prevláda tu veľmi zlá nálada. Je problém, keď my chodíme 12-13 rokov do školy a zrazu sa preruší sociálny kontakt s kolektívom, s ktorým som sa predtým stretával denne. Je to obrovská zmena, veľa študentov ju už prestalo zvládať a preto ten nárast depresií, alkoholizmu, drog narastá. Ja som tiež z toho unavený a frustrovaný a mám veľmi veľa ľudí okolo seba, ktorí boli aj najlepší študenti, zvládajú to veľmi ťažko.

Chystáte sa na vysokú školu? Je tu už nádej, že v septembri by sa situácia mohla dostať pod kontrolu a vyučovanie už bude prezenčne.

Áno, chystám sa na VŠ. Podal som si prihlášku na manažment na UK, na Paneurópsku vysokú školu a Medzinárodné vzťahy jednej pražskej školy, ktorá ma pobočku v Bratislave. Dúfam, že covidovému vyučovaniu už bude koniec a  v septembri mi začne normálne školské prezenčné štúdium.

Myslíte, že pandémia má aj svetlé stránky, je niečo v čom študentom pomohla? A aké sú tie zlé?

Zle je to, že sa zle cítime a celkovo aj to štúdium je určite menej efektívne. Čo je to dobré, je to skúsenosť, ktorú predtým študenti nezažili, nechodiť do školy. Čo znamená, že vieme fungovať lepšie samostatne, dohľadávať si informácie. Do budúcna si budeme vážiť aj maličkosti, ktoré sme predtým považovali za bežné, napríklad chodiť každý deň do školy, či ísť si sadnúť do reštaurácie či kaviarne. Vyrastieme vďačnejší a budeme pripravení na hocijakú situáciu. Ja som za celý študentský život nepočul toľko od kamarátov, že by tak veľmi chceli ísť do školy.

Diskutujete so spolužiakmi aj o politike? Doba je iná, ako za mojich čias, každá tlačovka je dnes vysielaná naživo ľahko dostupná, tie informácie sú celkovo rýchle a dostupné.

Ja tým, že maturujem z náuky o spoločnosti je to téma k veci k môjmu predmetu. Veľmi veľa z mojich spolužiakov sa zaujíma o politiku, dokonca poznám veľa študentov, ktorí fungujú v mládežníckych organizáciach a chcú to rozvíjať aj do budúcna. Veľmi sa rieši politika medzi mladými ľuďmi momentálne, aj medzi 15-ročnými a je to dobré, lebo si tým vytvárajú názory a rozvíjajú kritické názory.

Posledné parlamentné voľby ste ešte nemali možnosť voliť alebo sa mýlim?

Tesne ma to minulo, voliť som ešte nemohol, keďže som v tom čase ešte nebol plnoletý.

​(nc)

Páčil sa vám článok?