ROZHOVOR Majiteľka bratislavskej kaviarne Martina: Prvýkrát v živote sme sa stali neplatičmi, boli sme nutení úplne skončiť

25.3.2021
Mad Drop tím

Zdroj: Archív M.J.

Páčil sa vám článok?

V Bratislave končia viaceré gastro prevádzky, ktoré nezvládajú ekonomickú krízu spojenú s pandémiou. Po šiestich rokoch ohlásila krach aj známa bratislavská kaviareň v širšom centre mesta Mad Drop. Porozprávali sme sa s jej majiteľkou Martinou Jandíkovou, ktorá kaviareň viedla spoločne s manželom.

Pandémia vás zasiahla naozaj, že v tom najhoršom, zatvárate vašu kaviareň v širšom centre mesta Mad Drop. Od kedy viete, že situácia je už nezvratná a vy ste boli nútení prevádzku zatvoriť? Ako to vyzeralo posledné mesiace?

Pandémiu sme zvládali ťažko, s obeťami, vo veľmi obmedzenom režime, no s vyhliadkou oteplenia, terás a zlepšenia epidemiologickej situácie aj vďaka očkovaniu. Riešili sme pravidelne so zamestnancami, kam sa budeme posúvať, čo má v danej situácii význam a čo nie, vymýšlali sme zlepšováky na prilákanie ľudí, rozvoz atď, ale stále sme seba aj zamestnancov presviedčali o tom, že Mad Drop to prežije. Na začiatku marca sa ale udial sled udalostí, ktoré nás utvrdili v tom, že toto už nevyriešime inak ako zatvorením.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa ??? ???? (@mad_drop_coffee)

 Kaviareň ste prevádzkovali spoločne s vaším mužom, ako dlho už fungujete v gastre?

Ja osobne som v gastre 13 rokov, z toho viac ako polovicu v kávovom biznise. Jakub to má tak podobne. Mad Drop by mal tento rok 6 rokov.

Koľko ste mali zamestnancov?

Tesne pred koronou sme na plný úväzok mali prihlásených 8 zamestnancov plus zopár brigádnikov.

Nielen vy končíte, po Bratislave je veľa prevádzok, ktoré už po kríze zrejme neotvoria. Ohlásená pomoc pre podnikateľov, konkrétne preplatenie polovicu nájmov či príspevkov na zamestancov zrejme mnohým nepomohla. Bola podľa vás pomoc zle nastavená alebo, kde vidíte ten problém?

Najväčší problém, ktorý sme mali my osobne bola kombinácia faktorov - vysoký nájom, žiadne úspory po rozsiahlej prerábke, ľudí chodilo málo, lebo reštrikcie a my sme po rokoch poctivého platenia odvodov a všetkých záväzkov sa museli rozhodnúť, či zo zarobených peňazí zaplatíme ľudí alebo štátu odvedieme za nich peniaze. Tak sme sa prvýkrát v živote stali neplatičmi. Samozrejme, nie tak, že by nás to netrápilo alebo že by sme to nechceli zaplatiť, požiadali sme aj o splátkové kalendáre a dúfali sme, že inštitúcie budú nejakú dobu zhovievavé. Okrem toho pomoc od štátu bola strašne komplikovaná a zmätočná, každý týždeň sa menilo pravidlá pomoci pre podnikateľov, nestíhali sme to sledovať, bolo to veľmi neprehľadné.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa ??? ???? (@mad_drop_coffee)

Čo by podľa vás pomohlo, aby ste sa nedostali až do tohto stavu, kde ste dnes? A čo by konkrétne potreboval gastrosektor od vlády?

Nám by určite pomohlo napríklad vypracovanie presného a zrozumiteľného manuálu pre podnikateľov zasiahnutých krízou, ktorý by bol na jednom prehľadnom zdroji, v jasnom znení, s napr. 24/7 podporou cez chat nejakého človeka, ktorý sa v tom vyzná, pomoc pri zvládaní krízového manažmentu vo firmách, dočasné zníženie DPH pre gastrosektor, odloženie a predĺženie splatnosti odvodov, dlhšie splátkové kalendáre. Regionálne riešenia, jasná a priama komunikácia.

Ako sa správali zákazníci počas prvej a druhej vlny? Podporovali vás?

Naši zákazníci sú najlepší a robili čo bolo v ich silách a možnostiach.

Využívali aj donášku alebo je táto forma viacmenej pre vačšie nielen kaviarenské prevádzky, ale aj tie, ktoré majú v sortimente jedlo?

V konkurencií veľkých prevádzok a reštaurácií sa naša donáška tak trochu stratila a mali sme minimálne objednávky. Ale aj tie nám postačili aspoň na čiastočné udržanie jedného pracovného miesta.

Vy ste tesne pred krízou rozširovali prevádzku, investovali ste aj do zariadenia a zrejme to nebola lacná záležitosť. Prispelo aj toto k vašej situácii?

Určite áno, bola to hlavná príčina nášho krachu. Po 4 rokoch fungovania v malých priestoroch s veľkými plánmi a snami, ako sa posunúť ďalej, sme do nových priestorov investovali nielen veľa našich peňazí, ale zobrali sme si aj veľký úver. Stihli sme mať naplno otvorené dva mesiace a odvtedy sa tieto 5x väčšie priestory oproti tým starým využili tak na 10 %.

Čo je teraz v priestoroch kaviarne, vy ste tam boli v prenájme?

Ešte do konca mesiaca sťahujeme a upratujeme neskôr nejaká administratíva alebo niečo podobné, majiteľka vyslovene nechce gastro. 

Vy ste začínali iba ako kaviareň, od kedy ste pridali aj výdaj jedla?

My sme skoro od začiatku mali sendviče a také malé veci pod zub plus koláče, neskôr, keď sme mali prevádzku aj v Alze na autobusovej stanici, tam sme aj varili a aj tu sme mali vybudované miesto pre kuchyňu a chceli sme spraviť zaujímavý koncept jedenia. Bolo to pre nás prirodzené sa od kávy presunúť aj do výroby nápojov, jedla, vlastnej značky kávy atď a ukázať, že sa dá spraviť podnik, ktorý nerobí iba jednu vec dobre a poriadne a ostatné má ako doplnkový sortiment, ale každý jeden produkt, ktorý pristane zákazníkovi na stole je špičkový a najlepšie aj nami spravený. Takže kuchyňa bola v novom priestore v pláne, otvorilo sa bez nej síce, ale v lete 2020 sme ju plánovali, no skrz koronu sa ju nepodarilo rozbehnúť tak ako sme chceli, ale iba čiastočne v obmedzenom režime aj počte.

Určite ste počuli príbeh kaviarne pána Králička, keď regionálny hygienik zatvoril stánkový predaj a ambulantný predaj, kam patrí aj predaj kávy so sebou. Ja som si tú kávu minulý týždeň chcela kúpiť a podporiť ich aspoň darom, nechceli však odo mňa prijať peniaze a dostala som ju zadarmo. Aký je váš názor na to, je takýto predaj podľa vás nebezpečný natoľko, aby ohrozil podnikanie ďalších prevádzok?

Čo sa týka epidemiologického hľadiska pojazdných stánkov/stánkov/ambulantných predajov, tak nevidím žiaden rozdiel medzi výdajom cez okienko a výdajom napr z pojazdnej kaviarne, okrem teda toho, že tá je lepšie vetraná :) čiže, to, pochopiteľne, považujeme za hlúposť. Celkovo, keď si pozriete opatrenia v gastro sektore (či už voľnejšie alebo prísnejšie) a počty nakazených/úmrtí, tak žiadna korelácia tam neexistuje, či sme mali iba okienko alebo normálne otvorené, nevplývalo to nijako na epidemiologickú situáciu v krajine.

Čo plánujete robiť teraz? Nevylučujete, že sa do podnikania v gastre pustíte opäť niekedy v budúcnosti po kríze?

Plánujeme si nájsť prácu a prežiť koronu, určite si chvíľu oddýchnuť od podnikania a primárne splatiť záväzky a uvidíme ako budeme s našim entuziazmom vtedy, lebo už nemáme 20 rokov :)

(nc)

Páčil sa vám článok?