Šéfka zariadenia pre seniorov, v ktorom bojujú s Covidom: Obvodný lekár sem príde raz mesačne na dve hodiny

17.2.2021
0

Zdroj: Domus Bene, Archív S. P.

Páčil sa vám článok?

Slovenskom najnovšie otriasla informácia, ktorú zverejnila predsedníčka Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb Anna Ghannamová. Zariadenia pre seniorov sú podľa nej tlačené do toho, aby rozhodli, ktorý z covid pozitívnych klientov bude prevezený do nemocnice. Tie totiž podľa nej už nemajú dosť lôžok pre všetkých. O situácii sme sa rozprávali s riaditeľkou Zariadenia sociálnych služieb Domus Bene – Dom dobra v Senci Silviou Poórovou. Problém sa totiž dotýka aj jej zaradenia.

Koľko klientov momentálne žije v zariadení Domus Bene a v akom vekovom rozmedzí sú?

Momemtálne je v zariadení 73 klientov a vekovo sú od 64 do 99 rokov.

Aká ja aktuálna situácia, koľko z klientov je covid pozitívnych a aký majú priebeh ochorenia?

K dnešnému dňu 17.2.2021 máme aktuálne 17 pozitívne testovaných klientov v karanténe. V súčasnosti majú ľahší priebeh, ale, ako upozornil lekár, zlom v zdravotnom stave sa začína buď na piaty  alebo desiaty deň. Klienti sú sledovaní 24 hodín, meria sa im tlak, teplota a saturácia kyslíka. Keď zbadáme, že stav sa im  behom pár hodín zhoršil, máme k dispozícii kyslíkové prístroje, na ktoré sú ihneď napojení.  Pri vykazovaní nížších saturácií kyslíka ihneď voláme RZP službu, ktorá  musí zhodnotiť ich zdravotný stav.

Koľkí z vašich klientov sú v nemocnici (ide o Univerzitnú nemocnicu Bratislava)?

V súčasnosti máme hospitalizovaných šesť klientov, ako som spomínala, ich stavy sa nám menia. Nie sme poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, sme poskytovatelia sociálnych služieb. Sociálne služby klientov opatrujú, my ich neliečime. 

Čo sa presne deje, že RZP odmieta či nemôže previezť klientov do nemocnice? Kto o tom rozhoduje na strane nemocnice a ako vám to oznámia? Naozaj ste v situácii, keď ste nútení rozhodovať, koho z klientov máte dať hospitalizovať a koho nie? Ste ochotní to robiť?

Pracovnici RZP služieb - záchranari sú obetaví a vidia situáciu v zariadeniach, keď sa maximálne snažíme s nimi spolupracovať. Do ktorej nemocnice klienta odvezú, rozhodne krízový manažment Univerzitnej nemocnice a dispečing. Zvyčajne sú to centrálne príjmy nemocníc a tam rozhodujú o ďaľšom postupe.

Šialené: Z piatich seniorov vyberte jedného, ktorý má šancu prežiť, mali odkázať z nemocnice riaditeľke ZSS

Tak toto je naozaj horšie, ako sme si vedeli predstaviť. Mnohí klienti zariadení sociálnych služieb majú byť odsúdení na smrť. Slovensko sa radí medzi krajiny, kde na nový koronavírus aktuálne v prepočte na počet obyvateľov zomiera najviac ľudí. Hroznú skúsenosť však zverejnila Anna Ghannamová, ktorá je predsedníčkou Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb.

V utorok mali odviezť do nemocnice ďalšieho klienta zariadenia. Zostal v nemocnici?

Áno, zostal, v spolupráci s rodinnými príslušníkmi.

Ako aktuálne bojujete s covidom? Sú covid pozitívni klienti oddelení od ostatných, je to realizovateľné? Aký majú režim?

Pozitívní klienti sú oddelení od  negatívných. Pracovníci musia dodržiavať všetky epidemiologické opatrenia - obliekanie, dezinfekcia a ostatné. Situácia je veľmi ťažká, nakoľko je chorý a v karantene v domácom prostredí aj personál a chod 24-hodinovej prevádzky je náročný. Ak by neboli zdravotné sestry a opatrovateľky, ktoré sa starajú o klientov, také obetavé, táto práca by bola ešte náročnejšia. Je to vlastne krízový stav zariadenia.

Zdroj: Archív S. P.

Silvia ​Poórová.

Nie je možné, aby sa o klientov v zariadení postaral lekár, ak sú nemocnice plné? V tomto zmysle sa  vyjadril aj minister zdravotníctva.

V prvom rade si pán minister zdravotníctva musí zistiť, ako  to v zariadeniach funguje. Zariadenie nemá v rámci zákona povinnosť mať zmluvného lekára a ak ho má, tak si ho každé zariadenie musí zabezpečiť samo. Obvodný lekár má aj 2-3 zariadenia a k tomu svoju obvodnú ambulanciu. V týždni príde do zariadenia na 2-3 hodiny, keď ledva stíha predpísať lieky a skontrolovať klientov. V súčasnosti príde obvodný lekár mesačne na dve hodiny, lebo je v kuse v karanténe. Informácie, že zariadenia majú lekárov, sú zavádzajúce. Nie je to pravda, a preto si verejnosť myslí, že v zariadeniach sociálných služieb sú lekári nostop .Ešte raz, nie sme poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. A verte mi, že získať obvodného lekára ochotného pracovať v zariadení, je veľmi ťažké, nakoľko obvodní lekári majú svoj obvod.

Vyžiadala si už vo vašom zariadení pandémia koronavírusu aj nejaké obete na životoch?

Zatiaľ nemám takú informáciu, nakoľko nám ich už nepodáva nemocnica, ale rodinný príslušník.

Ako fungujú zamestnanci, ktorí sa o klientov starajú? Sú už očkovaní? Chodia po práci domov? 

V zariadení sme zamestnanci komplet zaočkovaní prvou dávkou, boli sme zodpovední, dokonca niektorí sú preočkovaní už i druhou dávkou. Pozitívní boli 11 zamestnanci, čo spôsobilo ich veľký výpadok. Opatrovateľkám a zdravotným sestrám, ktoré  sú v pracovnom tempe, sme zabezpečili  ubytovanie, sú k dispozícii a menia sa turnusovo podľa služieb. V každej službe sú testované. Ak zamestnanec vykázal pozitivitu a má ľahký priebeh a je ochotný zotrvať v zariadení, tak sa stará o covidových klientov, aby neohrozil svoju rodinu a je ubytovaný v druhej časti zariadenia. Ostatní zamestnanci sú doma v karanténe . Pri tejto príležitosti sa chcem poďakovať každému pracovníkovi sociálnych služieb a zvlášť riaditeľkam zariadení,ktoré tieto krízové riadenia zvládajú .

(ms)

Páčil sa vám článok?