Riaditeľka linky dôvery: O pomoc volajú aj vyčerpaní zdravotníci, mnohým sme doslova zachránili život

25.1.2021

Zdroj: Pixabay, archív M.M.

Páčil sa vám článok?

Koronavírus priniesol aj epidémiu strachu, úzkosti, beznádeje. Skúsenosti, o ktorých hovorí riaditeľka Linky dôvery Nezábudka so sídlom v Petržalke Monika Martinezová, sú smutné, no vedia pomôcť aj ľuďom, ktorí už nevládzu žiť.

Zdravotné poisťovne nedávno zverejnili, že počet predpisovaných psychiatrických liekov sa od začiatku pandémie zvýšil o viac ako desatinu. Nápor na vašu linku musí byť teda tiež enormný.

Pokiaľ sa rozprávame o percentuálnom náraste kontaktov, či už telefonických alebo mailových, na našej Linke dôvery Nezábudka sme zaznamenali počas pandémie nárast o približne 75 percent oproti obdobiu pred vypuknutím prvej vlny pandémie. Okrem prijatých a vybavených hovorov predpokladáme ešte zhruba trojnásobný počet neprijatých hovorov, ktoré z kapacitných dôvodov nedokážeme vybaviť.

Kedy ste začali vnímať situáciu ako kritickú?

Prudký vzostup bol najmä vlani v apríli, tento nárast bol citeľný do letných mesiacov, až koncom augusta a v septembri sa ich počet pomaly znižoval. Avšak posledný septembrový týždeň a október bol už opäť o výraznom náraste. Súvisí to, samozrejme, s príchodom druhej vlny pandémie po lete. Tento trend pokračuje až do súčasných dní – od začiatku tohto roka k dnešnému dňu (nedeľa 24. januára, pozn. red.) sme vybavili 960 telefonátov a niekoľko desiatok mailov. Tento nárast je rovnako zaznamenaný celosvetovo. Mnoho liniek, ktoré sa venujú dištančnému poradenstvu, hlásia prudký nárast volajúcich.  

Aké problémy doliehajú na ľudí najsilnejšie, nevedia si s nimi sami poradiť?

Našimi  hlavnými témami sú vzťahové problémy všetkého druhu  - manželské, partnerské, pracovné a iné. Na ďalšom mieste sú depresívne a úzkostné stavy, ďalej ventilácia bežných problémov a štvrté miesto zaberajú závislosti – či už látkové alebo nelátkové. Počas pandémie sa takmer v každom telefonáte, či maile objavuje téma korony, strach o zdravie svoje alebo svojich blízkych, obavy o budúcnosť, neistota z akéhosi nedohľadna, strata v orientácii, čo sa týka opatrení a podobne. Okrem toho nám počas pandemických vĺn pribudlo kontaktov, ktoré súvisia s domácou izoláciou, prácou na home office, ale aj kontaktov s témou telesného zdravia a životosprávy, žiaľ, aj s témou násilia, závislostí a ekonomických dopadov pandémie. Volajú nám osamelí seniori, zdravotnícki pracovníci, ľudia z prvej línie, ktorí sú vyčerpaní, zvýšil sa nám počet úzkostných, depresívnych a paranoidných klientov, ako aj ľudí, na ktorých sú dopady udalostí také významné, že ich nedokážu uniesť a uvažujú nad ukončením života. To sú všetko fenomény súvisiace so súčasnou náročnou dobou.

Je v tomto smere druhá vlna pandémie v niečom iná?

Áno. Zaznamenávame určité rozdiely v témach, ktoré riešili ľudia počas prvej vlny pandémie a ktoré riešia teraz, počas druhej vlny. Všímame si, že tak, ako sa situácia vyvíjala, v každom období bola akoby niektorá téma výraznejšia. Prvá vlna bola prevažne o strachu z ochorenia, obavách o život svoj alebo blízkych, o náraste úzkostných atakov v súvislosti s náhlym stresom okolo nového vírusu, aký ľudia zažili prvýkrát, o zhoršení už predtým liečených psychických porúch. Postupne, ako na ľudí začali doliehať dôsledky opatrení (samota v izolácii), sa nám začali vo zvýšenej miere ozývať dôchodcovia, ktorí hovorili o osamelosti, ale aj strachu o svojich blízkych, ako túto situáciu zvládnu. Začali sa objavovať témy napätých rodinných a partnerských vzťahov, riešenie nedodržiavania nariadení. Táto problematika sa tiahla celým obdobím aj s témou domáceho násilia a krízových situácií v rodinách. Koncom prvej vlny pandémie sme zaznamenali viac kontaktov s témou vyčerpania z práce (zdravotníci, ľudia zo sociálnych zariadení, iné pomáhajúce profesie), vyčerpanosť zo sťaženej starostlivosti o rodinu či niekoho odkázaného na pomoc, od ľudí, ktorí potrebovali lekársku pomoc a nevedeli sa k nej dostať. Pomaly sa začali čoraz častejšie objavovať témy závislostí – volali buď samotní ľudia, ktorí si uvedomovali tento svoj problém, alebo ich príbuzní a tretie osoby.

Alkohol je asi aj dnešnou témou telefonátov na vašu linku. 

Je to tak. V posledných týždňoch nám výrazne pribudlo klientov, ktorí nás kontaktujú pod vplyvom nejakej návykovej látky, najčastejšie je to alkohol, kým predtým táto téma prichádzala skôr od tretích osôb, ktorí hľadali pomoc pre svojich blízkych. Rovnako nás v tomto čase kontaktujú klienti, na ktorých naplno doľahli ekonomické dopady tejto krízy, ľudia, ktorí prišli o prácu, o strechu nad hlavou, sú v osobných bankrotoch. Žiaľ, v poslednom období nám preukázateľne narástol počet kontaktov od ľudí, ktorí toto existenčné bremeno už nedokážu uniesť a majú v úmysle svoj život ukončiť.

Čo urobíte ako prvé pri takom naliehavom volaní o pomoc?

V týchto prípadoch musíme kontaktovať políciu z dôvodu oznamovacej povinnosti – máme dobrú spoluprácu so záchrannými zložkami. Na našu telefónnu linku sú prepájaní aj klienti z tiesňových liniek (112, 155, 158), keďže nemajú kapacity pre ľudí so psychickými problémami. Mnohým z nich sme doslova zachránili život.

Ľudia sú unavení aj z rôznych obmedzení, trvajú príliš dlho. Ako sa to prejavuje na psychike?

Je to naozaj náročné. Obmedzenia vlády v súvislosti s vírusom neustále poukazujú na nevyhnutnosť udržiavať sociálny dištanc, aj keď je to pre nás tak málo prirodzené. Dá sa vôbec explicitne predpovedať koniec niečoho, čo má taký neistý priebeh? Nie je neľahké stotožniť sa s opatreniami, ktoré nemajú jasný koniec. Ľudia sú unavení, pretože neustále sprísňovanie režimu v nás nanovo prehlbuje pocit neistoty. Zároveň opatrenia, ktoré sú prijímané, sa permanentne menia a mnoho ľudí sa začína strácať v tom, čo je dovolené a čo nie...

Viete povedať, ako dolieha pandémia na duševné zdravie konkrétne Bratislavčanov? Je asi rozdiel byť „uväznený“ v paneláku ako v rodinnom dome so záhradou v malej obci.

O konkrétnych dopadoch pandémie na duševné zdravie u nás ešte neexistuje relevantná štúdia, ale z toho, čo som uviedla, si môžeme vyskladať obraz o psychickom stave ľudí v našej krajine. Musím tiež zdôrazniť, že naša Linka dôvery Nezábudka funguje na princípe obojstrannej anonymity, to znamená, že klienta sa nepýtame na to, ako sa volá, koľko má rokov alebo odkiaľ je, pokiaľ nám to on sám v rozhovore alebo v maile nepovie. Čiže na túto otázku nedokážem odpovedať, takéto štatistiky neevidujeme. Naše služby sú pre klientov z celého Slovenska, na telefonickej linke sme im k dispozícii 24 hodín 7 dní v týždni, v mailovej poradni im odpovieme do 48 hodín.

Dá sa to zvládnuť? Spomenuli ste kapacitné problémy...

Od novembra minulého roka až do súčasnosti máme telefonickú linku posilnenú - počas dňa v najviac vyťažených časoch sú na linke pre klientov k dispozícii dvaja poradcovia súčasne, čo nám umožňuje zachytiť väčší počet volaní. Dnes už môžeme povedať, že situáciu v tom najväčšom nápore sme z personálnej stránky zvládli, preverila našu pripravenosť a myslím si, že sme obstáli veľmi dobre. Náš tím na telefóne alebo v mailovej poradni je zložený z odborníkov s dlhoročnou praxou v mnohých oblastiach týkajúcich sa duševného zdravia – od zdravotníctva cez psychologické služby až po sociálnu prácu. Vzájomne sa dopĺňame a vymieňame si skúsenosti, školíme sa navzájom, aby sme vedeli pokryť celú širokú škálu problémov našich klientov. Pracujeme pod odbornou supervíziou, čo je zárukou kvalitnej a profesionálnej služby.

Kde vám pomôžu

Nonstop telefonická poradňa: 0800 800 566

E-mailová poradňa: pomoc do 48 hodín

Viac informácií: www.linkanezabudka.sk

(ac)

Páčil sa vám článok?