Minister Gröhling dúfa, že v roku 2022 budú online maturity
Minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) dúfa, že v roku 2022 sa uskutočnia online maturity, uviedol to v sobotnej diskusnej relácii RTVS Sobotné dialógy.
Zdroj: FB Miron Zelina
Vyrastá nám stratená generácia? Celé týždne sú školy pre starších žiakov zatvorené a na online vyučovanie musia pristúpiť aj menšie deti, ak sa v triede objaví koronavírus. Ako môže takéto provizórium ovplyvniť úroveň vzdelávania? Skúsený pedagóg a psychológ, profesor Miron Zelina vidí okrem negatív aj niečo pozitívne.
Starší žiaci sú od polovice októbra odkázaní na dištančné vzdelávanie, až teraz minister školstva načrtol, že aspoň sociálne znevýhodnení by sa mohli budúci týždeň vrátiť do tried. Isté to však nie je. V čom vidíte najväčšiu hrozbu?
Je evidentné, že pandémia negatívne zapôsobí na osvojenie si množstva učiva, ktoré je predpísané štátnym vzdelávacím programom. V tomto zmysle na ňu doplatia všetci žiaci, samozrejme, najviac tí znevýhodnení. No otázkou je, či to bude len negatívny dopad. Už teraz učitelia musia vyberať podstatné učivo v jednotlivých predmetoch a ročníkoch, a tak sa dá povedať, že pandémia spustila neorganizovanú reformu školstva, najmä v oblasti redukcie menej podstatného učiva, a tiež spustila revolúciu v metódach vyučovania.
Čiže učitelia dokážu udržať kvalitu vzdelávania aj v online priestore?
Učitelia sa môžu učením na diaľku skutočne zamerať len na obsah, ktorý je predpokladom zvládania učiva vo vyšších ročníkoch. A pokiaľ to učivo aj dobre precvičia, negatívne dôsledky by nemuseli byť také veľké. Otázkou je, či sa jednotlivé obsahy, predmety učia odborne (problém zastupovania, suplovania) a či niektorí učitelia „nevyhoreli“ a nestratili nádej, že sa niečo užitočné dá urobiť aj v tejto situácii.
Čo rodičia, ktorí sa chtiac-nechtiac tiež stali učiteľmi?
Rodičia teraz možno lepšie pochopia, čo je to za prácu učiť nenaučiteľné a navyše za nie vhodných podmienok. No je to aj naopak, učitelia sa stávajú rodičmi - musia si, či chcú alebo nie, oveľa viac všímať, ako žiaci prežívajú učenie na diaľku, ako sa pritom cítia, ako sú motivovaní...
Priznali ste, že aj pre vás na univerzite je náročné vyučovať na diaľku – pritom vysokoškoláci sú oveľa viac samostatní ako žiaci základnej či strednej školy. V čom je problém?
Existuje nielen on-line vyučovanie, ale aj off-line, teda bez priameho kontaktu, keď učitelia posielajú študentom učebné texty, otázky, úlohy na vypracovanie. Pri on-line vyučovaní je bezprostredný kontakt aspoň cez obrazovku počítača. Pri off-line tento kontakt chýba, ale netvrdil by som, čo je lepšie a čo horšie. On-line vyučovanie sa zdá najlepšie, ale... aj tu a vo všetkých prípadoch platí, že toto sú len formy, prostriedky vzdelávania. Dôležitý je obsah a metódy. Metódy také, ktoré dokážu zaujať, motivovať a obsah zmysluplný a významný. Teda zmysluplný pre študenta a významný pre život, a to nielen profesionálny.
Máte ako skúsený pedagóg dobrú radu pre učiteľov základných a stredných škôl?
Dalo by sa všetkým poradiť, že čím horšie sú podmienky na učenie, vzdelávanie, tým viac si treba všímať, čo učíme a ako učíme. A hlavne viesť žiakov, študentov k samostatnému učeniu, rozvoju osobnosti. Moderne je to rozpracovávané vo forme autoregulatívneho učenia.
Pre starších žiakov sú školy stále zatvorené.
Koronavírus všetkým prevrátil život naruby, núti nás obmedziť kontakty s priateľmi, ľudia sa boja o svoje zdravie, aj o svoju existenciu, mnohí prišli o zamestnanie, topia sa v dlhoch... Čo to robí s našou psychikou?
Pandémia predstavuje stres pre človeka. Existuje veľa reakcií na stres, a to podľa typu osobnosti a sociálnej situácie, v ktorej sa nachádza. Jedna reakcia je napríklad upadnutie do smútku, skľúčenosti, depresie. Nie je to dobrá reakcia. Druhá reakcia na stres je agresia, zlosť, zvýšená hladina nepriateľstva (hostilita) ku všetkému a ku každému - dobre to vidieť napríklad na sociálnych sieťach. Ďalšou reakciou je bagatelizovanie stresu – tvárenie sa, akoby neexistoval. Existuje aj reakcia infantilná - dospelý človek sa správa ako malé dieťa, nechá sa riadiť a manipulovať silným „otcom“, vodcom a s ním sa teší a narieka nad stavom svojím a sveta. A existuje aj konštruktívna reakcia na pandémiu stresu. Tá si vyžaduje „zdravý rozum“, múdrosť, to znamená mať zakotvené progresívne hodnoty, mať etickú myseľ, mať tvorivé myslenie, flexibilitu na riešenie nových, stresujúcich podmienok, mať dobré sebariadenie, ovládanie negatívnych emócií, riadenie optimistického zamerania osobnosti a minimalizovanie katastrofických obsedantných myšlienok, mať rád aj samotu, atď. Rátať aj s bolesťou, sklamaním a smrťou. Človek pracujúci na sebe by mal byť pripravený aj na prijatie svojej smrti - ako nevyhnutnosti, ktorá človeka neprekvapí, ale myšlienky na smrť ho ani nedeprimujú.
Ako si vieme pomôcť v tejto situácii?
Pomôcť môže čítanie dobrých, múdrych kníh, pomôcť môže oslovujúce a oslobodzujúce umenie, pomôcť môžu rady odborníkov, pomôcť môžu odborníci na krízových linkách, psychológovia... Existuje starý dobrý osvedčený prostriedok, metóda, aby človek zvládal krízy, stresy, pandémiu: mať dobrý režim dňa, režim dňa usporiadaný tak, aby som mohol naplniť ciele a úlohy, ktoré si dám. Nesprávať sa náhodne, chaoticky, impulzívne. Nenechať si kradnúť čas žitia masmédiami, reklamami, pesimistickými ľuďmi, svojou lenivosťou a beznádejnosťou. To neznamená, že človek by mal byť individualistický, len sám pre seba – človek bytostne potrebuje iných ľudí, blízkych, rodinu, priateľov aj kamarátov, svojich hrdinov. Potrebuje cítiť človečenstvo medzi ľuďmi, niečo ako priateľstvo, lásku, uznanie, náklonnosť - ale aj toto má byť v pláne žitia, obrazne a konkrétne – v náplni každého režimu dňa. To je prevencia, liek proti stresom, krízam a pandémii.
Sú aj deti pod takýmto tlakom? V akom veku si už uvedomujú ohrozenie, kedy sa s nimi rozprávať o pandémii a jej dôsledkoch?
Deti sú plné energie, života, pohybu, záujmov. Nevnímajú túto krízu nádejí a cieľov tak, ako ľudia, ktorí si už uvedomujú, čo všetko im kradne pandémia. Teória sebariadenia cítenia, myšlienok, pohybov, správania hovorí o veku 9 až 11 rokov, kedy je prvý zlomový čas na uvedomenie si, že som a niečo chcem ja ako osobnosť, nie ako dieťa rodiča. Vtedy sa dieťa začína orientovať a pokúša sa byť sebou. Tu je už čas klásť otázky a hľadať odpovede nielen na pandemickú krízu, ale aj na krízu či výzvu veku.
Vy sám žijete naplno, stále pracujete, tvoríte, športujete... hoci nedávno ste oslávili okrúhlu 80-tku. Je talent na život v génoch, alebo sa mu dá naučiť, osvojiť si ho? Čomu sa majú v tomto náročnom období vyhýbať depresívnejšie povahy?
Dobrým liekom na prekonávanie krízy a stresu je práca. Nielen taká, ktorá človeka baví, ale aj práca, ktorú robí ako povinnosť - urobí si z nej dobrodružstvo a berie ju ako výzvu. Pod prácou nemám na mysli len prácu v záhrade, kuchára v reštaurácii alebo pilčíka v lese či lekára v ambulancii – pod prácou mám na mysli aj premýšľanie, vymýšľanie, tvorenie, písanie, štúdium, výchovu detí... Prácou v určitom zmysle môže byť aj stretávanie sa s priateľmi, komunikácia, prácou môže byť aj zábava a zábava prácou - záleží na uhle pohľadu, prácou môže byť angažovanie sa za blaho blízkych a vzdialených atď. Mám na mysli produktívnu prácu vykonávanú so zápalom, zaujatím, prácu ako snahu človeka robiť to, čo robím, lepšie v prospech seba a iných. Práca v sebe obsahuje aj zodpovednosť za ciele a ich naplnenie. Tiež vieru, nádej a presvedčenie, že človek – jednotlivec – je schopný žiť pre zmysluplné ciele. V tomto zmysle je skoro všetko práca - ale jedna z najdôležitejších, je práca na sebe. Dá sa tomu naučiť. To podstatné, ako je napríklad zmysel života, nie je v génoch - je vo výchove v rodine, v ranom detstve, je to v sebavýchove, sebatvorbe.
Kto je profesor Miron Zelina
* Uznávaný pedagóg a psychológ, spoluautor školských reforiem (Duch školy, Konštantín, Milénium). Vypracoval systém tvorivo-humanistickej výchovy, napísal desiatky monografií a množstvo vedeckých a populárnych článkov.
* Čo je výnimočné, udelili mu až tri čestné doktoráty (dr.h.c.): jeden je z verejnej univerzity (Prešov, 2009), druhý z katolíckej univerzity (Ružomberok, 2018) a tretí zo súkromnej vysokej školy (VŠ DTI Dubnica nad Váhom, 2018). Všetky vyjadrujú uznanie za jeho prínos v oblasti pedagogiky a psychológie, za prínos pre Slovensko.
* V septembri oslávil 80-tku, naďalej však aktívne pracuje. Tvrdí, že je závislý od práce a od myšlienok.
(ac)