Detská psychologička: Deťom dá istotu rodič, ktorý nevytvára katastrofické scenáre a poskytne im pocit bezpečia

29.3.2020
0
aurel ilustr.

Zdroj: lj

Páčil sa vám článok?

Aktuálnu situáciu s koronavírusom podľa psychologičky Eleny Beutelhauserovej je veľmi dôležité komunikovať s deťmi, informácie však treba prispôsobiť tomu, koľko dieťa dokáže vzhľadom k svojmu veku spracovať. Je potrebné, aby rodičia ustriehli množstvo informácií, ktoré k deťom prichádzajú a nekomunikovali pred deťmi svoje obavy.

Linda sa s rodinou načas presťahovala z Bratislavy k rodičom do mesta na západnom Slovensku. Keďže veľa detí, ktoré bývajú v rovnakom bytovom dome v Ružinove ako oni a navštevovalo ružinovskú škôlku na Palkovičovej, zľakla sa hrozby nákazy nie seba, ale hlavne svojich detí a radšej načas odišli. Najskôr si myslela, že to bude na týždeň, dva. Aktuálne tam sú už tri  týždne a nikto teraz nevie povedať, ako dlho táto situácia ešte potrvá.

Má šťastie, pretože jej rodičia majú viacgeneračný dom s veľkou záhradou a aktivity pre deti tak nie sú obmedzené len na niekoľko izieb. "Som šťastná, že sme sa tak rozhodli, v našom malom byte by bolo spolužitie náročné, navyše, keď sú zatvorené aj miestne ihriská. Chalani sú veľmi živí, radi sa hrajú vonku, stále niečo vystrájajú," hovorí ich mama.

Či sa nebála, že jej rodičia od nich môžu dostať koronavírus? "Oni sami chceli, aby sme prišli za nimi, navyše sme týždeň predtým boli všetci spoločne na dovolenke, takže aj tak sme boli spolu. Do obchodu chodia minimálne, napríklad pečivo si opäť pečú doma."

Zdroj: lj

Zdroj: lj

​Ako hovorí, prešli si fázou zmierenia sa so situáciou a už riešia deti, kuchyňu a bežné fungovanie domácnosti. Cez deň spolu cvičia, hrajú sa, deťom vysvetlili situáciu, prečo nechodia do škôlky a prečo nenavštevujú kamarátov a krúžky.

Čas s deťmi najčastejšie trávi na záhrade, doobeda si spoločne zacvičia, jej fit inštruktorka vedie online cvičenia cez sociálne siete, varia, upratujú. Televíziu zapínajú len občas. Aj psychológovia radia, aby deti v týchto dňoch televíziu radšej nepozerali.

"Táto situácia je nová a náročná pre nás, dospelých, ale takisto aj pre deti. Majú úplne rozhádzané všetko, na čo boli zvykuté, chýbajú im sociálne kontakty, kontrola školských povinností zo strany pedagógov," hovorí detská psychologička Elena Beutelhauserová.

Je podľa nej veľmi dôležité komunikovať s deťmi o tom, čo sa deje, informácie však prispôsobiť tomu, koľko dieťa dokáže vzhľadom k svojmu veku spracovať. Je potrebné, aby rodičia ustriehli množstvo informácií, ktoré k deťom prichádzajú, nekomunikovali pred deťmi svoje obavy.

"Deťom dá istotu rodič, ktorý nevytvára katastrofické scenáre, ktorý poskytne dieťaťu pocit istoty a bezpečia, vysvetľuje psychologička.

Zdôrazňuje to, že pre deti je dôležitý pravidelný režim, v ktorom budú zakomponované všetky denné aktivity. "Deťom je potrebné vysvetliť, že aj keď nechodia teraz do školy, učenie a školské povinnosti budú pevnou súčasťou dňa. Pokiaľ je taká možnosť, že sa vedia dohodnúť viacerí rodičia a budú deti učiť tak, že sa prestriedajú počas jednotlivých dní, je to dobrá voľba pre rodičov aj deti. Rodičia získajú čas na iné aktivity súvisiace s chodom domácnosti a pre deti bude učenie zábavnejšie,tým, že ich bude učiť aj niekto iný ako rodičia, sa možno predíde aj konfliktom medzi deťmi a rodičmi," vysvetľuje správanie sa v novej situácii psychologička.

Pripomína, že rodiny teraz trávia čas spoločnými aktivitami. Preto by mali využiť tento čas na to, aby sa deti naučili napr. uvariť nejaké jednoduché jedlo, prišiť si gombík.

"Deti spolu s rodičmi môžu variť, piecť môžu spoločne postupne robiť väčšie upratovanie, vytriediť veci v detskej izbe. Hrať sa spoločenské hry, pozerať spolu filmy, rozprávky, pozrieť si staré fotky. Rodičia môžu deťom rozprávať rodinné príbehy, akí boli ich rodičia, starí rodičia, ich detstvo. rodičia si môžu s deťmi na striedačku čítať, vyrobiť bábkové divadlo, vymyslieť si nejaké príbehy a zahrať si ich, venovať sa výtvarným aktivitám, cvičiť spoločne," vymenúva odborníčka.

Ako tvrdí, deti musia vidieť a rešpektovať aj to, že aj rodičia sú teraz síce ste doma, ale plnia si z domu aj pracovné povinnosti. Preto je podľa nej dôležité deťom vysvetliť, že teraz rodič pracuje a nemôžu ho rušiť, v tom čase je vhodné, aby sa deti venovali aktivitám, ktoré sú schopné zvládnuť aj bez prítomnosti rodiča. Napr. pozrieť si rozprávku, zahrať sa na PC, komunikovať s kamarátmi. V rámci možností je vhodné každý deň zobrať deti aj niekam von, do prírody.

"Dovoliť im viac ako predtým používať telefóny, počítače na komunikáciu s priateľmi a rodinou. A nezabudnúť sa porozprávať aj o tom, ako túto situáciu vnímajú a prežívajú. Nie formou výsluchu, ale využiť to, keď majú potrebu komunikovať deti, " dodáva na záver.

(nc)

Páčil sa vám článok?