ROZHOVOR Minister Gröhling: Urobíme všetko pre to, aby sa školský rok ukončil v termíne

23.3.2020
0
poslanec Branislav Gröhling SaS Slovensko poslanecký sľub skladanie

Zdroj: TASR Michal Svítok

Páčil sa vám článok?

Do krízovej situácie vstúpil do vedenia rezortu školstva nový minister Branislav Gröhling. Ako to bude s maturitami, či sa bude predlžovať školský rok a ako bude školstvo bojovať s následkami koronavírusu? Branislav Gröhling (Sas) to prezradil pre bratislavskenoviny.sk.

Školy sú aktuálne zatvorené do 29. marca a termín sa ešte môže posunúť. Dá sa predpokladať, dokedy budú zatvorené?

Po nástupe na ministerstvo budem zasadať s krízovým štábom a budem informovať, ako sa vyvíja situácia a ako štáb rozhodol. Nikto nevidíme do budúcnosti, ale sme pripravení na každý variant. Teraz ide prioritne o to, aby sme dávali pozor na zdravie nás všetkých.

Čo bude tento stav a najmä jeho dôsledky znamenať v praxi? Jednak pre školy, jednak pre deti a ich rodičov.

Budem robiť všetko pre to, aby školský rok prebiehal čo možno najnormálnejšie a aby sa aj štandardne ukončil. Možno sa presunú niektoré termíny, prijímačky či zápisy, ale tom všetkom budem informovať. Rodičia sa nemusia obávať.

Vyučovanie stále prebieha, aj keď na diaľku. Aby sme to rodičom, učiteľom aj žiakom uľahčili, chystáme špeciálny portál. Budú tam zozbierané všetky rôzne aplikácie, weby a materiály na online vzdelávanie, aby mali učitelia všetky tieto materiály po ruke a na jednom mieste. Budú tam tiež informácie pre rodičov o vývine situácie a o potrebných termínoch, ako sú zápisy či prijímacie skúšky. A učitelia tam nájdu informácie o pracovno-právnych otázkach. Všetko to bude na jednom mieste, dostupné na pár kliknutí.

Zdroj: TASR Jakub Kotian

Čo bude s monitorom 9, bude sa posúvať?

Otvorené sú všetky možnosti, uvidíme, aké usmernenia nám dá krízový štáb a podľa toho sa zariadime.

Vysokoškolákov zaujímajú štátnice, síce sú neskôr, ale podľa prognóz inštitútu zdravotnej politiky táto situácia môže trvať do leta. Neuvažujete o ich uskutočnení napríklad formou online podľa vzoru zahraničných VŠ?

Plánujem osloviť Slovenskú rektorskú konferenciu a toto všetko vyriešiť. Nejde len o štátnice, ale aj o chod semestra, záverečné práce, ale aj prijímacie skúšky na vysoké školy. Toto všetko preberieme a verím, že vysoké školy zohľadnia túto situáciu a spolu nájdeme čo najlepšie riešenie.

Externá časť a písomná forma internej časti maturít sa pre opatrenia presunuli na obdobie 31.marca - 3.apríl. Myslíte, že tento termín je reálny?

Opäť je to na krízovom štábe. Ak sa maturity presunú, sme pripravení aj na to. Ak to bude nutné, spolu s tým budeme riešiť aj prijímacie skúšky na našich školách, ale aj na tých zahraničných. Mnoho študentov zo Slovenska chodí študovať do zahraničia, a preto chcem osloviť aj komisárku EÚ pre vzdelávanie Mariyu Gabriel, aby vyslala signál univerzitám v EÚ, aby zohľadnili túto situáciu, prípadne umožnili neskoršie prijímacie skúšky.

Ak sa posúvajú písomné, nadviaže na to aj ústna časť maturít? Myslíte si, že vývoj koronavírusu v našej krajine ohrozí aj termín ústnych maturít?

Budem sa snažiť o to, aby sme maturity stihli do konca školského roka. V najhoršom si viem predstaviť aj iba ústnu maturitu, ako to bolo kedysi. Nateraz ale rátajme aj s externou aj s internou časťou maturity.

Čo so študentmi, ktorí sú prípadne na programe Erazmus v zahraničí, kedy sa vrátia domov?

Viacerí už dostali možnosť z ambasády v danej krajine vrátiť sa na Slovensko. Je ale niekoľko prípadov študentov aj učiteľov, ktorí sa nevedia dostať naspäť. Spolu so štátnym tajomníkom ministerstva zahraničných vecí Martinom Klusom to budem preberať.

Je jasné, že rodičia nemôžu dať deťom toľko vedomostí ako učitelia v škole. Znamená to nejakú zmenu nárokov či posunutie učebných plánov? Je možné, že sa bude posúvať školský rok, aby deti dobehli zameškané?

Toto je nová situácia pre nás všetkých. Pre rodičov, učiteľov aj politikov. Preto je veľmi dobré, aby rodičia aj učitelia spolu komunikovali a našli tú správnu mieru výučby na diaľku. Ak nesplnia plány na 100 percent, vôbec to nevadí. Učivo môžeme posunúť do ďalších ročníkov, ale školský rok by som chcel regulérne skončiť.

Veľa rodičov je už teraz zúfalých, a to sú doma ešte len týždeň. Ako im plánujete v tomto smere pomôcť?

Budem robiť všetko pre to, aby táto situácia prebehla hladko. Preto vytvárame spomínaný portál, kde budú dostupné všetky digitálne učebné materiály. VÚDPaP vytvoril špeciálnu poradenskú infolinku pre rodičov s deťmi so špeciálnymi potrebami. Chcem tiež osloviť RTVS s tým, či by nerozšírili svoj vzdelávací program aj na ďalšie vekové kategórie. Určite by to našlo pozitívnu odozvu. Konáme na čo najviac frontoch, aby bola táto situácia zvládnuteľná pre všetkých. Hlavne by som ale chcel opäť poprosiť rodičov aj učiteľov, aby k sebe boli zhovievaví a komunikovali spolu.

Česko začalo vzdelávať deti prostredníctvom televízie, neplánujete zaviesť toto do praxe aj k nám?

Určite áno, budem o tom diskutovať s RTVS a budem veľmi rád, ak vzdelávací program, ktorý tam vznikol, sa teraz rozrastie, ideálne ak vznikne aj program pre iné vekové kategórie.

Časť detí v Bratislave chodí do súkromných základných a najmä materských škôl. Ako to bude s platbami? Uvažujete o zrušení platieb aj za mesiace, keď dieťa do školy/škôlky nechodilo? Alebo bude týmto zariadeniam kompenzovať výpadok poplatkov štát?

Vyučovanie je prerušené iba v priestoroch škôl, stále prebieha na diaľku. Učiteľom beží plat a oni učia hodiny a vedú žiakov na diaľku. Možno práve aj tí rodičia, ktorí si platia, budú od školy požadovať aktivitu v týchto mesiacoch. Myslím si, že všetci v školstve sa snažia čo najviac zmierniť dopady tejto situácie a zabezpečiť čo najlepšie vzdelávanie žiakov, aj keď digitálne. Školy teda stále pracujú a hľadajú aj vlastné riešenia, ako pracovať v tomto režime.

Jedným z vašich opatrení, ktoré máte v programe, je zvýšenie platov učiteľov. Avšak nevieme, ako budeme na tom po tejto kríze, budú na to peniaze, bude to priorita?

Táto situácia nám oslabila ekonomiku a nikto sme to nečakali. Musíme sa s tým popasovať. Všetky koaličné strany sme ale pred voľbami mali zhodu na zvýšení platov učiteľov. Ja sa budem preto o to snažiť a budem za to bojovať.

Máte informácie od predošlej ministerky Lubyovej? Viete povedať, aké budú po vymenovaní do funkcie okamžité opatrenia proti koronavírusu?

Od predošlého vedenia som nedostal veľa informácií. Ale to nevadí, pripravil som sa dostatočne na základe komunikácie s jednotlivými aktérmi v školstve. Informácie som si zháňal vlastnou cestou, rovnako ako riešenia – či už je to spomínaný portál, zasadnutie s krízovým štábom diskusia s VÚDPaPom či diskusia so Slovenskou rektorskou konferenciou.

V parlamentných voľbách ste získali 21 322 hlasov, kandidovali ste z 3. miesta kandidátky SaS. Je to výrazný nárast oproti voľbám v roku 2016, keď ste získali tretinu. Čomu pripisujete tento nárast?

Osobne nemám rád vystatovanie sa počtom hlasov. Keď získate hlasy voličov, znamená to, že vám dali dôveru a zodpovednosť. Nie, že ste majster sveta a že vám to má stúpnuť do hlavy. Hlasy voličov majú byť pre politika záväzok, nie pohladenie ega. Beriem to teda ako dôveru voličov, ktorí možno ocenili moju prácu v parlamente alebo ocenili moju prácu v školstve v Bratislavskom kraji, kde sa nám podarilo zlepšiť školstvo „v malom“ a priniesli sme tam množstvo pozitívnych opatrení.

Kde v Bratislave žijete? Budete to mať na ministerstvo na Kramáre na Stromovú ďaleko?

Bratislava nie je také veľké mesto, ako si niekedy myslíme. MHD alebo autom je skoro všetko blízko.

Máte v pláne nejakú radikálnu školskú reformu?

Ak mám byť úprimný, som trochu alergický na slovo „reforma.“ A mnohí učitelia tiež. Už sme tu mali niekoľko ohlasovaných reforiem a nič z nich nebolo. Nemusíme búrať celý systém, stavať ho nanovo a robiť tu drastické zmeny. Stačí niektoré veci vylepšiť, napraviť a šíriť dobré skúsenosti. Na Slovensku máme aj množstvo kvalitných, pokrokových škôl. Máme školy, ktoré inovujú, a dosahujú výborné výsledky. Mali by sme inšpirovať týmito školami, ich fungovaním či koncepciou a šíriť ich skúsenosti ďalej.

V Bratislave sa často hovorí o znižovaní počtu osemročných gymnázií. Aká je vaša koncepcia?

Nateraz už bol limit nastavený. Mojou prioritou bude kvalitné vzdelanie na školách. Ideálne v takej miere, aby rodičom a žiakom už utlmené osemročné gymnáziá nechýbali. V Bratislavskom kraji sme to začali riešiť vytváraním spojených škôl – základná škola a stredná škola pod jednou strechou. K tomu je na každej spojenej škole jedna trieda už od základnej školy špecializovaná – napríklad na jazyky či na šport. Aj to je možná alternatíva k osemročným gymnáziám pre rodičov, ktorí o to majú záujem.

Už poznáme aj mená vašich štátnych tajomníkov, prezraďte nám o nich viac.

 Je to Ľudovít Paulis, Monika Filipová a Ivan Husár.

Ľudovít Paulis je mladý vedec a vysokoškolský pedagóg. Ako jeden z najmladších vedcov získal grant Európskej komisie Marie Curie-IEF ale aj Cenu ľudovej banky za vzdelanosť či Guothovu cenu SLS. Pracovne pôsobil vo Francúzsku, Nemecku aj na Slovensku a je členom výkonného výboru Európskej rady pre kardiovaskulárny výskum. Je novým štátnym tajomníkom pre vedu, výskum a vysoké školstvo.

Monika Filipová je štátna tajomníčka pre národnostné a inkluzívne školstvo a reformu financovania školstva. Je maďarskej národnosti, vyštudovala čínštinu a právo. Je veľkou kapacitou na verejnú správu a dlho pracovala na rezorte vnútra, ktorý je relevantný pre reformu financovania. Spolupodieľala sa aj na našom programe pre národnostné menšiny.

Ivan Husár je štátny tajomník pre šport. Je to športovec telom aj dušou s úspešnou volejbalovou kariérou. Je viacnásobný majster SR, bývalý tréner reprezentačného družstva mužov a súčasný tréner VKP Bratislava. Pracoval tiež aj ako športový redaktor a má bohaté manažérske skúsenosti, ktoré určite zužitkuje v tomto rezorte.

 (nc)

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.