Petra Molnárová z Aliancie Stará tržnica: Čo treba na Miletičke zmeniť a čo určite zachovať

5.3.2020
0

Zdroj: Martina Juríčková

Páčil sa vám článok?

Legendárne Trhovisko Miletičova čaká po rokoch obnova, má sa zmodernizovať, vyčistiť, zatraktívniť. Svoj pohľad na jeho revitalizáciu predstavili nedávno študenti architektúry. Nás zaujímal aj názor Petry Molnárovej z Aliancie Stará Tržnica, pretože stojí za projektom oživenia tejto historickej budovy v centre Bratislavy.

Chodievate niekedy nakupovať na Trhovisko Miletičova, alebo ste verná Starej tržnici?

Naše sobotňajšie trhy sú pre mňa miestom, kde pravidelne nakupujem výraznú väčšinu potravín - sezónnu zeleninu i ovocie, syry, mäsové výrobky, chlieb, cestoviny a ďalšie, ktoré bežne konzumujem. Avšak v hlavnej sezóne, keď mi to pracovné povinnosti v závere týždňa umožnia, rada z času na čas zájdem aj na trhovisko na Miletičovej.

Čím vás priťahuje?

Trhovisko Miletičova má svoju atmosféru, ktorá ma často v spomienkach vracia do detstva. Vtedy sa ešte nachádzalo na svojom pôvodnom mieste na Trnavskom mýte, kde dnes stojí Istropolis. Mám tam obľúbených predajcov, drobných pestovateľov zo Žitného ostrova, u ktorých si rada kúpim sezónnu zeleninu a prehodím s nimi pár slov.

Čo má Miletička navyše v porovnaní so Starou tržnicou a treba to zachovať?

„Miletička“ sa od nášho trhu líši už len tým, že je prístupná predajcom a návštevníkom počas šiestich dní v týždni a ponúka aj nepotravinový sortiment. Trh Piac Markt v Starej tržnici sa koná výlučne počas sobôt a je inak koncipovaný, čo sa týka sortimentu aj programu. Sídlime síce v budove, ktorá kedysi plnila úlohu tržnice, dnes je však Stará tržnica aj kultúrnym centrom a jej využitie je rozmanitejšie.

Trhovisko na Miletičovej ulici má rozhodne svoje špecifiká, ktoré by sa mali zachovať aj do budúcna. Malo by naďalej poskytovať priestor pre pestovateľov, chovateľov, malých výrobcov potravín, ale zachovať by sa mali aj prevádzky ponúkajúce odevy, obuv a rozhodne tiež gastronomické služby.

Aj trhovisko na Miletičovej ulici má potenciál ponúkať zážitok a podporovať komunitný život. Ako si ho predstavujete vy?

V období posledných dvoch rokov sa na tam udialo veľa pozitívneho: vynovila sa časť trhoviska, pribudli nové stánky, prestrešené pódium a zrekonštruované toalety. „Miletička“ už komunikuje s návštevníkmi prostredníctvom webstránky a sociálnych sietí, čo je tiež veľkou zmenou oproti minulosti. Problémom trhoviska však naďalej ostáva nejasný pôvod zeleniny a ovocia na pultoch mnohých stánkarov. Správca trhoviska je oprávnený kontrolovať u predajcov pôvod tovaru a rovnako si môže stanoviť vlastné podmienky, podľa ktorých si ich bude vyberať. Preto by sa v rámci „novej Miletičky“ mali objaviť prinajlepšom jasne vyznačené priestory pre jednotlivé kategórie predajcov (obchodníci, roľnícki prebytkári a samostatne hospodáriaci roľníci), čo by návštevníkom výrazne uľahčilo rozhodovanie a samotný nákup. Som zvedavá, ako sa s touto výzvou trhovisko vysporiada a držím palce, pokrok si tento priestor jednoznačne zaslúži.

Prešli ste trhoviská v rôznych krajinách, ktoré vás oslovilo najviac? Ktorým by sa mohlo inšpirovať práve Trhovisko Miletičova?

Trhoviská, kryté tržnice, ale i akýkoľvek občasný trh zrkadlia v sebe kultúru danej krajiny, miesta, temperament obyvateľstva a hlavne prezrádzajú jej kulinársky potenciál. Z toho, čo som mala možnosť vidieť, ma najviac oslovili tie z južnejších regiónov Európy, kde majú gastronómia a s ňou spojené potraviny pevné miesto v kultúre národa. Je ťažké vyzdvihnúť jedno konkrétne trhovisko, pretože sú si dosť podobné. Skôr si myslím, že podstatné je odpozorovať podstatu ich fungovania. Čo robia preto, aby mali na pultoch lokálne sezónne produkty, ponúkali to, čo je pre danú oblasť charakteristické, či už v ponuke roľníkov alebo drobných výrobcov, akými sú pekári, mäsiari, cukrári.

FOTOGALÉRIA:

Mnohí predajcovia priznali obavy z budúcej konkurencie - tržnice, ktorá bude súčasťou novej autobusovej stanice na Mlynských nivách. Môže ich vážne ohroziť?

Nemyslím si, že Tržnica v rámci projektu Stanica Nivy bude pre Miletičovu konkurenčným trhovým miestom. Ide o dva rozdielne koncepty, stojace na iných princípoch fungovania. Naopak si myslím, že plánovanou rekonštrukciou a sprehľadnením  jednotlivých kategórií predajcov Trhovisko Miletičova len získa na výhode - už len pre jeho tradíciu a množstvo predajcov, pre ktorých je dôležitým miestom odbytu ich produktov.

Stará tržnica je zaujímavá tým, že pri výbere predajcov a  organizácii trhu sa riadi vlastným kódexom. Čo je v ňom zásadné?

Trhovníkov vyberáme na základe stanovených kritérií a aj z hľadiska produktovej skladby sa trhy snažíme koncipovať tak, aby boli dopyt a ponuka v rovnováhe. Väčšina z našich trhovníkov sú priamo farmári či výrobcovia, ktorí zvyšok týždňa trávia obrábaním svojich polí či záhrad alebo prácou vo výrobni, takže tráviť celý týždeň na trhovisku si nemôžu dovoliť. Navyše sa snažíme návštevníkom pobyt na trhu spríjemniť tak, aby u nás zotrvali čo najdlhšie a okrem nákupu si odniesli aj príjemné zážitky. Preto u nás predajnú časť dopĺňa pravidelný sprievodný program, či už sú to divadelné predstavenia pre deti, tematické burzy, rôzne tvorivé dielne alebo ďalšie aktivity pre deti a dospelých.

Stojíte za projektom oživenia Starej tržnice. Ako ste spokojná s výsledkom?

Cieľom projektu znovuoživenia Starej tržnice bolo mestské centrum, ktoré bude ponúkať pravidelné trhy, kultúrne podujatia a služby s pridanou hodnotou pre obyvateľov a návštevníkov mesta. Po šiestich rokoch fungovania môžeme konštatovať, že sme náš zámer naplnili. Do Starej tržnice sa vrátil život a vďaka rôznorodým podujatiam si získala mnohých obyvateľov, nielen zo Starého Mesta. Naše pravidelné sobotné trhy sa stali obľúbeným miestom pre mnohých Bratislavčanov, ale i turistov a obyvateľov z rakúskeho pohraničia.

Trh Piac Markt nie je len miestom pre nákup kvalitných potravín, ale vďaka sprievodnému programu, možnostiam vyžitia pre rôzne vekové kategórie, ako aj vďaka priestoru pre príjemné posedenie a vychutnávanie si dobrého jedla a pitia je tiež atraktívnym miestom stretávania sa všetkých generácii. Spolu s našimi trhovníkmi sa nám darí vytvárať jedinečnú rodinnú atmosféru, ktorú ľudia oceňujú. Veľkým zadosťučinením je pre nás pohľad na tržnicu plnú kvalitných produktov, spokojných trhovníkov a atmosféru oceňujúcich návštevníkov.

Kto je Petra Molnárová

Je členkou občianskeho združenia Aliancia Stará Tržnica, ktoré od roku 2013 prevádzkuje budovu Starej tržnice v Bratislave. V tíme združenia sa stará o organizáciu sobotňajších potravinových trhov. Pôsobí tiež v združení propagujúcom lokálne potraviny Slow Food Pressburg a ešte pred Starou tržnicou bola súčasťou organizačného  tímu Dobrého trhu.

(ac) 

Páčil sa vám článok?