ROZHOVOR - Minister dopravy Árpád Érsek: Najväčším problémom obchvatu nie je azbest

8.2.2020

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

Ako vyzerá výstavba obchvatu okolo Bratislavy a čo spôsobuje najväčšie komplikácie? Je azbest skutočným problémom? Ako sa ministerstvu dopravy a výstavby spolupracuje s hlavným mestom? Viac hovorí šéf rezortu ÁRPÁD ÉRSEK.

Pôvodný termín dokončenia výstavby obchvatu okolo Bratislavy bol 2020. Aktuálne sa hovorí o roku 2021. Prečo prišlo k ročnému zdržaniu?
Treba to rozdeliť na dve časti. Jedna časť je výstavba R7, ktorá nemešká, a na druhej strane je D4. Nejaké meškanie tam ale určite bude. Sú dve základné otázky okolo meškania.

Aké?
Jedna je spôsobená tým, že bude potrebné urobiť niektoré úkony na zdvíhanie cesty D1. A to môžeme urobiť len v letných mesiacoch júl – august. Inak sa to nedá. Musíme mať najprv vybudované všetky obchádzkové trasy. Tu môže vzniknúť meškanie. Je pravdou, že keď som nastúpil, neboli vydané právoplatné stavebné povolenia. Museli sme zmeniť zákon, aby nás nebrzdili nevysporiadané pozemky. Stavbu D1 a D4 treba brať globálne. Súčasne budujeme štyri pruhy na diaľnici, ktoré sú súčasťou veľkého diela. Aj počasie nám praje. Sú problémy, ktoré riešime na dennej báze. Počúvam, že dielo bude hotové v roku 2023.

A ako to teda bude?
Dielo sa skladá z dvoch častí. Jednou je rozšírenie D1 a potom napojenie D4 na D1. A tiež nový most cez Dunaj.

V čom je obchvat okolo Bratislavy náročný?
Problém je, že staviame v zastavanej zóne. Minimum kilometrov ide cez zelené územie alebo polia. Museli sme uzatvoriť niektoré cesty a pridali sme vlaky. Iná možnosť nebola. Keď niečo staviate, musíte niečo uzavrieť. Otázkou je, kto vydal stovky stavebných povolení na výstavbu rodinných domov bez toho, aby sa rozširovala komunikácia. Za Radičovej vlády sme rozšírili Rovinku na tri pruhy. Od toho času v dedinách ako Kalinkovo, Hamuliakovo, Kvetoslavov a ďalšie pribudli tisícky rodinných domov. A nie je potom jednoduché postaviť či zväčšiť cestnú komunikáciu.

Zdroj: D4R7 Construction

Montáž šiesteho mosta cez Dunaj sa považuje za jednu z najťažších častí celého projektu. V akom stave je dnes výstavba mosta?
Sledujem to pravidelne. Obidve skruže sa vysúvajú a idú v dobrom tempe. Môžeme povedať, že sú už na brehu Dunaja. Celé premostenie sa bude robiť v inom režime. Robotníci pracujú aj cez víkendy do večera. Problémom bolo napádanie zo strany OZ Triblavina, čo spomaľovalo celý proces. Pre tieto podnety sme zbytočne stáli s prácami. Podnety podávali preto, lebo sme im nechceli stavať kolektory. Stavať v mestskej časti kolektory nie je predsa našou úlohu, ale úloha BSK. My sme na to vytvorili podmienky.

Má zima a mráz vplyv na práce?
Nie. Niektoré veci sa nemôžu robiť vo veľkých mínusových teplotách, ale oni presne vedia, akú činnosť môžu robiť, aby stavba napredovala.

Zdroj: Marián Dekan

Verejnosť šokovala správa, že sa naváža kontaminovaná zemina s azbestom. Už je tento problém natrvalo vyriešený?
Kontroly stále robíme. Na stavbe je nezávislý dozor, ktorý je platený mimo rozpočtu, aby kontroloval, aká zemina sa tam naváža. Na kontrolných dňoch sme zistili, že najväčším problémom nie je azbest. Všetci múdri ľudia, ktorí sa s azbestom zaoberajú, nám povedali, že keď sa zakope do zeme, neškodí. Sú to azbestové vlákna, ktoré sa vynášali z petržalského kopca. Keď dáte azbest do zeme a zakopete, nie je problém, pokiaľ sa s ním nemanipuluje. Toto nám tvrdili všetci tí múdri ľudia, ktorí sa okolo stavby pohybujú.

To znamená, že azbest je v zemi a pokiaľ sa s ním nebude manipulovať, malo by to byť v poriadku?
Áno. Pre nás rozhodujúcou otázkou a problémom je stabilita toho valu. To sa teraz urgentne rieši. Máme termíny a čakáme, čo staviteľ navrhne, aké technické riešenie na stabilizáciu valu. Treba zdôrazniť, že 30 rokov bude staviteľ udržiavať túto stavbu, nech tam príde k hocičomu. Horšie by bolo, keby sa robili dodatočné úpravy, keď cesta bude už v pre­vádzke.

Starosta Jaroviec Uhler tvrdí, že pri vale sa šetrí na úkor kvality.
Pri všetkej úcte ku každému... Z čoho on vie posúdiť, či ten val je, alebo nie je dobrý. To by tam musel každý deň chodiť na kontroly a potom mohol dávať erudované stanoviská. Logika hovorí, že keď sa robí verejné obstarávanie, tak treba najlacnejšieho a najdrahšieho škrtnúť a stredná ponuka je reálna. Moji predchodcovia podpísali súťaž za 1,9 mld eur. Bola to najlacnejšia ponuka. A výsledok je, že staviteľ hľadá riešenia, ktoré sú pre neho niekde úsporné. Predkladá však len také technické riešenia, ktoré sú zhodné so slovenskými stavebnými normami.

Zdroj: D4R7 Construction

Ako sa vám spolupracuje s novým bratislavským magistrátom?
Hneď po voľbách som sa skontaktoval s pánom Vallom a informoval som, v akom stave je naša spolupráca. Obrovské peniaze z Operačného programu idú totiž na električkovú radiálu. Nie vždy sa vieme zhodnúť, ale spolupráca je veľmi korektná. Keď sa dá, radi mestu pomôžeme a upozorňujeme ich aj na termíny, aby mesto neprišlo o peniaze.

Podľa našich informácií už sa stalo, že podklady týkajúce sa radiály od viceprimátorky Kratochvílovej meškali...
Áno. Meškali. Ale to sa dá komunikáciou všetko vyriešiť. Sú rok vo funkcii a kým sa zorientovali... Boli sme k nim ohľaduplní a je to normálne. Skôr ich v dobrom upozorňujem, že keď chcú mať napríklad kratšie depá, musia mať aj krátke električky a nie objednávať dlhé. Proste, musia sa to naučiť.

(lb)

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie