ROZHOVOR: Nápad vznikol na materskej dovolenke: Výsledkom je slovenská značka detského oblečenia

9.11.2018
Majiteľky značky MILE Lenka a Miriam

Zdroj: instagram/mile_kidsclothing

Páčil sa vám článok?

Dve Bratislavčanky, Lenka a Miriam strávili celé leto po narodení synov prechádzkami, kde viedli nekonečné rozhovory. Zistili, že majú rovnaký vkus, pohľad na svet i módu. A tak vznikla detská móda ladená v retro štýle, ale s inovatívnym dizajnom.

Dve mamičky využili čas na materskej kreatívne - na zrod detskej značky oblečenia. Nestalo sa to však zo dňa na deň, vyžadovalo si to veľa odvahy a trpezlivosti, ktorá týmto mladým mamičkám nechýbala. Popri starostlivosti o domácnosť ani nebolo možné postupovať rýchlym tempom. Začali doslova od podlahy a s minimálnym rozpočtom. Oblečenie pre deti, ktoré bolo vtedy na trhu, bolo podľa nich buď príliš infantilné alebo kopírovalo dospelácku módu. A tak hľadali kompromis. Aby to bolo detské, ale nie presladené a prekombinované. 

Zdroj: instagram/mile_kidsclothing

​Čo sa týka výroby, je pre nich dôležité a zakladajú si na tom, že spolupracujú s ľuďmi na Slovensku, aj keď je to finančne náročnejšie. Či už ide o továreň, ktorá im veci šije, alebo ilustrátorov či grafikov. Za štyri roky ich fungovania už dostali aj ponuky z dielne v Bangladéši, kde by bola výroba lacnejšia, týmto smerom sa však uberať nechcú. Ich oblečenie teda nemôže konkurovať iným masovo produkovaným značkám v obchodných reťazcoch.

Veci z ich dielne sú okrem iného charakteristické tým, že jednotlivé kolekcie sa nesú v duchu nejakej témy. Nájdete u nich napríklad kolekciu Písmenká, Malí výletníci či Hravá geometria. Výroba každej jednej z nich trvá aj trištvrte roka. Napríklad na kolekcii geometria spolupracoval grafický dizajnér Boris Meluš, ktorý dal ich nápadom kompaktnosť a šikovne navrhol dezény na ich vlastné látky a potlače.

Zdroj: instagram/mile_kidsclothing

Ako a kedy to celé vzniklo, koho nápad bol začať s podnikaním? Čo ste predtým robili?

Všetko vzniklo počas kočíkovania našich detí. Bolo veľa priestoru na rôzne témy a často sme sa vracali k jednej konkrétnej – a to, že v čase, keď boli naše deti maličké, nebolo veľa detského oblečenia na výber.  Nevyhovovali nám vtedajšie možnosti a obe sme mali veľmi podobný názor a estetické cítenie. Rozhodli sme sa s tým niečo urobiť, najskôr čisto kvôli našim deťom. Až neskôr sme zistili, že to rovnako vidia aj iné mamy. Lenka v čase, keď sme sa stretli študovala na Ekonomickej univerzite a ja som mala vyštudovanú žurnalistiku a tri roky som písala pre jeden týždenník. Takže absolútne odlišné oblasti.

Prečo ste sa rozhodli pre detské dizajnové oblečenie?

Dôvod bol úplne jednoduchý, v čase, keď sa narodili naši chalani nebolo toho na výber veľa. Bol to hluchý priestor, odievaniu detí sa nik nevenoval, v ponuke bolo iba oblečenie z reťazcov, a to nás neoslovovalo. Nemalo príbeh, boli to buď stereotypné témy pre chalanov a dievčatá, alebo zmenšeniny dospeláckych kúskov. Chýbala nám v oblečení hravosť a túžili sme, aby naše deti v náznakoch nosili to, čo kedysi v detstve my – pohodlné a milé kúsky. Verili sme, že sa dá dieťa formovať aj tým, čo má na seba. Nešlo nám o módu, ale o príbeh a o to, aby ľuďom na oblečení záležalo a nešlo len o kusy látky.

Teraz sa venujete iba značke, alebo riešite aj iné veci?

Vyše štyroch rokov sa venujeme intenzívne už len mile. Vyžaduje si to viac, ako by sa mohlo zdať a prácu nosíme so sebou všade. Je už úzko prerastená s našimi životmi. Uvedomili sme si pred rokmi, že sa to nedá robiť polovičato, ale iba naplno, tak sme sa rozhodli všetko ostatné pustiť a odovzdať sa iba mile. Postupne sa snažíme nájsť spriaznených ľudí, ktorí s nami posunú mile ďalej a budú v tom vidieť zmysel.

Prenajímate si showroom v Novej Cvernovke na Račianskej, ako sa vám páči v takomto co-workingovom priestore? Veľa ľudí vás tam navštevuje?

Už vyše roka a pol máme vlastný showroom, ktorý sme si vysnívali a stálo nás aj veľa úsilia. Sme nesmierne šťastné, že máme priestor v takom krásnom projekte, akým Nová Cvernovka je. Je to priestor, v ktorom tvoríme a kde nás denne zákazník môže nájsť a chytiť si naše produkty do rúk. Prináša nám to veľa pekných stretnutí a novej tvorby. Slúži hlavne ako miesto osobných odberov, ale chceli by sme ho viac oživiť a využiť na predstavenie kolekcií.

Stále je pre vas asi zásadný internetový predaj. Viete odhadnúť pomer počtu zákazníkov Bratislava verzus zvyšok Slovenska?

Zákazníci z Bratislavy tvoria asi tretinu všetkých nákupov zo Slovenska. Od začiatku, ako sme značku zakladali sme mali víziu, že chceme byť v čo najužšom kontakte so zákazníkom. Chceli sme si zriadiť e-shop a zabezpečiť celý proces od prezentácie produktu na e-shope, cez pomoc pri objednávaní až po precízne balenie balíčka a túžili sme po tom, aby nám zákazník pomáhal toto všetko vylepšovať. Snažíme sa počúvať každého zákazníka. Veľmi rady chodíme aj na predajné akcie, kde sme so zákazníkmi v kontakte, je to nesmierne cenná skúsenosť. Čo sa zákazníckej siete týka, tak postupne čoraz častejšie posielame balíčky do celého Slovenska, ale aj Európy či do sveta.

Zdroj: Instagram/ mile_kidsclothing

Čo vás na vašom podnikaní najviac baví?

Je to asi obrovský priestor na sebarealizáciu a zároveň je to spôsob, akým môžeme komunikovať so svetom a byť blízko sveta našich detí. Počas toho, ako rastú snažíme sa s nimi cez témy našich kolekcií komunikovať a rozvíjať ich fantáziu. Keď ich začala zaujímať téma vesmíru, rozhodli sme sa pre nich kolekciu s touto témou priniesť aj na oblečení a radili sme sa nimi. Je to priestor, v ktorom stretáme obrovské množstvo nadaných ľudí, s ktorými je nám dopriate spolupracovať, čo je obrovský bonus tejto práce. Napríklad naša fotografka Zuzka Gavulová je s nami od absolútneho začiatku, bola tá, ktorá nám verila a jej zanietenie bolo rovnaké ako to naše.

    Návrhy si riešite samy? Kde sa oblečenie šije?

    Témy kolekcií prichádzajú tak, ako sa mení život našich detí a ich záujmy. Na to sa snažíme vždy myslieť, dáme kolekcii kostru, vymyslíme si mood, základné typy potlačí a potom hľadáme ruky, ktoré to dokončia a dajú tomu formu. Vždy ku konkrétnej téme hľadáme ilustrátora alebo grafického dizajnéra, ktorý tému podľa nás najlepšie zachytí. Takmer všetky látky sú pre nás farbené a potlačené autorskou grafiku, nejde o metráže. Šijeme v slovenských dielňach, s ktorými máme už dlhoročnú spoluprácu.

    Na čo sa zameriavate a dbáte pri návrhoch nových kolekcií, musí mať oblečenie váš specifický rukopis?

    Ten rukopis asi nejak plynie z nášho vkusu, ktorý má odčítateľné kontúry. Nevieme a nechceme to robiť inak, vidíme sa práve v hravých potlačiach, harmonických kolekciách, pohodlných strihoch a tomu aj prispôsobujeme naše fotenie. Vždy je v konkrétnej téme, ktorou žijeme veľmi intenzívne.

    Čo plánujete do budúcna, aké máte plány?

    Uf, plánov je veľmi veľa. Túžime sa stabilizovať a stíhať navrhovať dve veľké a kompaktné kolekcie ročne a priniesť ich hlavne včas. Rady by sme našim deťom splnili sen o jednej konkrétnej téme a obe túžime, aby sa náš tím rozrástol o šikovných ľudí, s ktorými budeme mile posúvať ďalej a ktorých to bude s našou značkou baviť.

    Myslíte si, že v Bratislava je na podnikanie vhodná?

    Nevieme to porovnať so žiadnym iným mestom, no máme skúsenosť, že je stále viac zákazníkov aj naprieč Slovenskom, ktorých oslovuje to, čo robíme a chcú od textilu viac. Chápu, že nám ide o to, aby to bola hodnota a nie iba kus látky. Že nie je podstatná kvantita, ale kvalita, s ktorou náležite aj zaobchádzajú. Podnikať však na Slovensku v oblasti odevného priemyslu nie je jednoduché. V podstate čokoľvek, čo chce človek robiť poctivo a svedomito stojí veľmi veľa námahy a vyčerpá to človeka. Môžete sa dobiť iba tým, že to má zmysel a je vám dopriata pekná spätná väzba.

    Máte nejaké vaše obľúbené miesta v hlavnom meste, kde chodíte čerpat inšpiráciu?

    Značnú časť našich životov trávime v Novej Cvernovke, ktorá je zároveň aj kultúrnym centrom plným hodnotných akcií, koncertov, výstav. Celá budova je zasadená do obrovského parku, kde sa dá v tieni stromov pobudnúť a dať si kávu, kým sa dieťa hrá. Takže táto časť donedávna mŕtvej Bratislavy sa nám stala srdcu blízka. Potom milujeme okolité bratislavské lesy, kam zájdeme za trochou ticha a pokoja vždy, keď sa dá.

    Ďakujeme vám za príjemný rozhovor a nech Mile ide stále tým správnym smerom :)

    (nc)

    Páčil sa vám článok?