ROZHOVOR: Nápad vznikol na materskej dovolenke: Výsledkom je slovenská značka detského oblečenia
Zdroj: instagram/mile_kidsclothing
Dve Bratislavčanky, Lenka a Miriam strávili celé leto po narodení synov prechádzkami, kde viedli nekonečné rozhovory. Zistili, že majú rovnaký vkus, pohľad na svet i módu. A tak vznikla detská móda ladená v retro štýle, ale s inovatívnym dizajnom.
Dve mamičky využili čas na materskej kreatívne - na zrod detskej značky oblečenia. Nestalo sa to však zo dňa na deň, vyžadovalo si to veľa odvahy a trpezlivosti, ktorá týmto mladým mamičkám nechýbala. Popri starostlivosti o domácnosť ani nebolo možné postupovať rýchlym tempom. Začali doslova od podlahy a s minimálnym rozpočtom. Oblečenie pre deti, ktoré bolo vtedy na trhu, bolo podľa nich buď príliš infantilné alebo kopírovalo dospelácku módu. A tak hľadali kompromis. Aby to bolo detské, ale nie presladené a prekombinované.
Čo sa týka výroby, je pre nich dôležité a zakladajú si na tom, že spolupracujú s ľuďmi na Slovensku, aj keď je to finančne náročnejšie. Či už ide o továreň, ktorá im veci šije, alebo ilustrátorov či grafikov. Za štyri roky ich fungovania už dostali aj ponuky z dielne v Bangladéši, kde by bola výroba lacnejšia, týmto smerom sa však uberať nechcú. Ich oblečenie teda nemôže konkurovať iným masovo produkovaným značkám v obchodných reťazcoch.
Veci z ich dielne sú okrem iného charakteristické tým, že jednotlivé kolekcie sa nesú v duchu nejakej témy. Nájdete u nich napríklad kolekciu Písmenká, Malí výletníci či Hravá geometria. Výroba každej jednej z nich trvá aj trištvrte roka. Napríklad na kolekcii geometria spolupracoval grafický dizajnér Boris Meluš, ktorý dal ich nápadom kompaktnosť a šikovne navrhol dezény na ich vlastné látky a potlače.
Ako a kedy to celé vzniklo, koho nápad bol začať s podnikaním? Čo ste predtým robili?
Všetko vzniklo počas kočíkovania našich detí. Bolo veľa priestoru na rôzne témy a často sme sa vracali k jednej konkrétnej – a to, že v čase, keď boli naše deti maličké, nebolo veľa detského oblečenia na výber. Nevyhovovali nám vtedajšie možnosti a obe sme mali veľmi podobný názor a estetické cítenie. Rozhodli sme sa s tým niečo urobiť, najskôr čisto kvôli našim deťom. Až neskôr sme zistili, že to rovnako vidia aj iné mamy. Lenka v čase, keď sme sa stretli študovala na Ekonomickej univerzite a ja som mala vyštudovanú žurnalistiku a tri roky som písala pre jeden týždenník. Takže absolútne odlišné oblasti.
Prečo ste sa rozhodli pre detské dizajnové oblečenie?
Dôvod bol úplne jednoduchý, v čase, keď sa narodili naši chalani nebolo toho na výber veľa. Bol to hluchý priestor, odievaniu detí sa nik nevenoval, v ponuke bolo iba oblečenie z reťazcov, a to nás neoslovovalo. Nemalo príbeh, boli to buď stereotypné témy pre chalanov a dievčatá, alebo zmenšeniny dospeláckych kúskov. Chýbala nám v oblečení hravosť a túžili sme, aby naše deti v náznakoch nosili to, čo kedysi v detstve my – pohodlné a milé kúsky. Verili sme, že sa dá dieťa formovať aj tým, čo má na seba. Nešlo nám o módu, ale o príbeh a o to, aby ľuďom na oblečení záležalo a nešlo len o kusy látky.
Teraz sa venujete iba značke, alebo riešite aj iné veci?
Vyše štyroch rokov sa venujeme intenzívne už len mile. Vyžaduje si to viac, ako by sa mohlo zdať a prácu nosíme so sebou všade. Je už úzko prerastená s našimi životmi. Uvedomili sme si pred rokmi, že sa to nedá robiť polovičato, ale iba naplno, tak sme sa rozhodli všetko ostatné pustiť a odovzdať sa iba mile. Postupne sa snažíme nájsť spriaznených ľudí, ktorí s nami posunú mile ďalej a budú v tom vidieť zmysel.
Prenajímate si showroom v Novej Cvernovke na Račianskej, ako sa vám páči v takomto co-workingovom priestore? Veľa ľudí vás tam navštevuje?
Už vyše roka a pol máme vlastný showroom, ktorý sme si vysnívali a stálo nás aj veľa úsilia. Sme nesmierne šťastné, že máme priestor v takom krásnom projekte, akým Nová Cvernovka je. Je to priestor, v ktorom tvoríme a kde nás denne zákazník môže nájsť a chytiť si naše produkty do rúk. Prináša nám to veľa pekných stretnutí a novej tvorby. Slúži hlavne ako miesto osobných odberov, ale chceli by sme ho viac oživiť a využiť na predstavenie kolekcií.
Stále je pre vas asi zásadný internetový predaj. Viete odhadnúť pomer počtu zákazníkov Bratislava verzus zvyšok Slovenska?
Zákazníci z Bratislavy tvoria asi tretinu všetkých nákupov zo Slovenska. Od začiatku, ako sme značku zakladali sme mali víziu, že chceme byť v čo najužšom kontakte so zákazníkom. Chceli sme si zriadiť e-shop a zabezpečiť celý proces od prezentácie produktu na e-shope, cez pomoc pri objednávaní až po precízne balenie balíčka a túžili sme po tom, aby nám zákazník pomáhal toto všetko vylepšovať. Snažíme sa počúvať každého zákazníka. Veľmi rady chodíme aj na predajné akcie, kde sme so zákazníkmi v kontakte, je to nesmierne cenná skúsenosť. Čo sa zákazníckej siete týka, tak postupne čoraz častejšie posielame balíčky do celého Slovenska, ale aj Európy či do sveta.
Čo vás na vašom podnikaní najviac baví?
Je to asi obrovský priestor na sebarealizáciu a zároveň je to spôsob, akým môžeme komunikovať so svetom a byť blízko sveta našich detí. Počas toho, ako rastú snažíme sa s nimi cez témy našich kolekcií komunikovať a rozvíjať ich fantáziu. Keď ich začala zaujímať téma vesmíru, rozhodli sme sa pre nich kolekciu s touto témou priniesť aj na oblečení a radili sme sa nimi. Je to priestor, v ktorom stretáme obrovské množstvo nadaných ľudí, s ktorými je nám dopriate spolupracovať, čo je obrovský bonus tejto práce. Napríklad naša fotografka Zuzka Gavulová je s nami od absolútneho začiatku, bola tá, ktorá nám verila a jej zanietenie bolo rovnaké ako to naše.
Návrhy si riešite samy? Kde sa oblečenie šije?
Témy kolekcií prichádzajú tak, ako sa mení život našich detí a ich záujmy. Na to sa snažíme vždy myslieť, dáme kolekcii kostru, vymyslíme si mood, základné typy potlačí a potom hľadáme ruky, ktoré to dokončia a dajú tomu formu. Vždy ku konkrétnej téme hľadáme ilustrátora alebo grafického dizajnéra, ktorý tému podľa nás najlepšie zachytí. Takmer všetky látky sú pre nás farbené a potlačené autorskou grafiku, nejde o metráže. Šijeme v slovenských dielňach, s ktorými máme už dlhoročnú spoluprácu.
Na čo sa zameriavate a dbáte pri návrhoch nových kolekcií, musí mať oblečenie váš specifický rukopis?
Ten rukopis asi nejak plynie z nášho vkusu, ktorý má odčítateľné kontúry. Nevieme a nechceme to robiť inak, vidíme sa práve v hravých potlačiach, harmonických kolekciách, pohodlných strihoch a tomu aj prispôsobujeme naše fotenie. Vždy je v konkrétnej téme, ktorou žijeme veľmi intenzívne.
Čo plánujete do budúcna, aké máte plány?
Uf, plánov je veľmi veľa. Túžime sa stabilizovať a stíhať navrhovať dve veľké a kompaktné kolekcie ročne a priniesť ich hlavne včas. Rady by sme našim deťom splnili sen o jednej konkrétnej téme a obe túžime, aby sa náš tím rozrástol o šikovných ľudí, s ktorými budeme mile posúvať ďalej a ktorých to bude s našou značkou baviť.
Myslíte si, že v Bratislava je na podnikanie vhodná?
Nevieme to porovnať so žiadnym iným mestom, no máme skúsenosť, že je stále viac zákazníkov aj naprieč Slovenskom, ktorých oslovuje to, čo robíme a chcú od textilu viac. Chápu, že nám ide o to, aby to bola hodnota a nie iba kus látky. Že nie je podstatná kvantita, ale kvalita, s ktorou náležite aj zaobchádzajú. Podnikať však na Slovensku v oblasti odevného priemyslu nie je jednoduché. V podstate čokoľvek, čo chce človek robiť poctivo a svedomito stojí veľmi veľa námahy a vyčerpá to človeka. Môžete sa dobiť iba tým, že to má zmysel a je vám dopriata pekná spätná väzba.
Máte nejaké vaše obľúbené miesta v hlavnom meste, kde chodíte čerpat inšpiráciu?
Značnú časť našich životov trávime v Novej Cvernovke, ktorá je zároveň aj kultúrnym centrom plným hodnotných akcií, koncertov, výstav. Celá budova je zasadená do obrovského parku, kde sa dá v tieni stromov pobudnúť a dať si kávu, kým sa dieťa hrá. Takže táto časť donedávna mŕtvej Bratislavy sa nám stala srdcu blízka. Potom milujeme okolité bratislavské lesy, kam zájdeme za trochou ticha a pokoja vždy, keď sa dá.
Ďakujeme vám za príjemný rozhovor a nech Mile ide stále tým správnym smerom :)
(nc)