Jozef Uhler: Záchytné parkoviská majú byť starosťou župy

9.8.2017

Zdroj: Marko Erd

Páčil sa vám článok?

(pr) „Doprava je kľúčová kompetencia županov,“ tvrdí kandidát na predsedu BSK, v súčasnosti predseda dopravnej komisie bratislavského Mestského zastupiteľstva Jozef Uhler.

Prečo ste sa rozhodli kandidovať na predsedu BSK? Čo chcete ponúknuť voličom Bratislavského kraja?

Dnes v politike a nielen vo veľkej“  chýba normálnosť. Sme svedkami každodenných hádok a teatrálnych vystúpení, ktoré nikomu nepomôžu. Ak dostanem dôveru ľudí a stanem sa županom, tak v prvom rade chcem zostať normálny. Taký, akého ma dnes pozná moja rodina, moji kamaráti a ľudia, s ktorými prichádzam denne do kontaktu. Normálnosť pre mňa znamená: venovať čas riešeniu problémov v našom kraji, aby bola bratislavská župa skutočne lepším miestom pre život. Napríklad, aby sme menej času trávili za volantom áut v zápchach, ale venovali ho svojim záľubám a rodinám. Aby sme nemali pocit, že kdesi v Anglicku nám je lepšie ako u nás doma. Aby župa nepatrila úradníkom, ale skutočne ľuďom. Aby každé euro, ktoré župa na niečo vynaloží, skutočne dorazilo k svojmu adresátovi a nezostalo z neho 50 centov v nepovolaných vreckách. Byť normálny, pre mňa znamená, pracovať, riešiť problémy a nekradnúť.

Načrtli ste tému dopravy. S akým program sa budete uchádzať o dôveru?

Župa je úrad, ktorý si vyžaduje viac odbornosti a menej show a politiky. Župa rieši kľúčový problém, ktorý sa týka kvality života každého z nás - dopravu. A práve pri doprave je vidieť malá ambícia doterajších županov, hoci je to ich kľúčová kompetencia. V integrácii dopravy sme 10 rokov za susedným Brnom, máme chaos vo financovaní opráv ciest, kde župa nevie spolupracovať s mestom, má problém v komunikácii so štátom aj súkromným sektorom pri koľajovej doprave - veci sa tam absolútne nehýbu. Ja to chcem zmeniť, lebo si myslím, že aj odborný a ambiciózny prístup má u ľudí šancu, keď je dobre podaný a nemusím byť za to cirkusant.

Buďte konkrétnejší. Ako môže župan vyriešiť dopravné zápchy, keď autá neustále pribúdajú?

Môže napríklad regulovať to, koľko z tých áut reálne vyjde na cesty a koľko ostane zaparkovaných v garáži. Cesty nevieme neustále nafukovať a v istom momente prekročíme hranicu únosnosti, kedy Bratislava nebude schopná absorbovať množstvo prichádzajúcich áut. Skúsili ste niekedy pricestovať do Bratislavy ráno? Lebo tento kraj nie je len Bratislava. V moderných metropolách využívajú autá len tí, ktorí nemajú inú možnosť. Hlavné mesto denne trpí kvôli mase áut, ktoré sa do neho každé ráno nahrnú. Ak ponúkneme ľuďom iný, pohodlný a bezpečný spôsob ako sa dostať do škôl a za prácou, začnú ho využívať. Predstavte si, že ráno z domu prejdete autom, bicyklom alebo pešo na najbližšiu železničnú stanicu, kde si auto alebo bicykel bezpečne zaparkujete. Vlakom sa odveziete do Bratislavy a zo stanice ďalej do centra mesta MHD. Všetko na jeden lístok, rýchlejšie a lacnejšie. Už dnes pozorujeme, že ľudia prichádzajúci zo smeru Pezinok, často zaparkujú svoje auto v Rači a ďalej pokračujú električkou, pretože je to rýchlejšie. Sami zistili, čo je pre nich najlepšie.

Nemalo by mesto postaviť záchytné parkoviská?

O záchytných parkoviskách sa roky rozpráva, ale okrem veselého pokusu bývalého primátora Ftáčnika v Inchebe ich dodnes nikto nevidel. Samozrejme, je to hlavne o peniazoch, ale ja ponúkam úplne iný pohľad. Myslím si, že záchytné parkoviská majú byť starosťou župy. Po prvé preto, že väčšina prichádzajúcich áut patrí jej obyvateľom a po druhé, bol by to konečne relevantný príspevok župy do systému Bratislavskej integrovanej dopravy. Župa na to má všetky predpoklady. Nebavíme sa o tom, čo vymyslím ja, je to o tom, čo už dávno malo byť. A ja to konečne urobím, pretože nejde o tak astronomické peniaze, že by to nebolo možné odfinancovať. Kde je vôľa, tam je nielen cesta, ale aj záchytné parkovisko.

Nie je to otázka financií?

Je to v prvom rade otázka schopnosti dohodnúť sa. S mestom, so štátom. Keď sa proces zmanažuje poriadne, všetci budú vedieť, že toto je priorita a nebudú sa pretekať, kto je väčší kohút, za 4 roky môže stáť niekoľko veľkokapacitných záchytných parkovísk. Záchytné parkoviská nie sú vesmírny program. Keby nebolo hlavnou funkciou župy PR pre župana a namiesto sebaprezentácie by rovnakú pozornosť a sústredený výkon venovali skutočným problémom, mohli sme byť oveľa ďalej.

Toto sú pomerne ostré slová. Ako hodnotíte pôsobenie súčasného župana?

Ja to vidím ako 8 rokov premrhaných príležitostí. Máte pocit, že za osem rokov župa niečo výrazné pre ľudí urobila? Viete si predstaviť, čo bude o ďalších osem rokov, keď sa nič nezmení? Ja si myslím, že jediné, čo pribudne, bude 4000 článkov a platených statusov o tom, kde župan Frešo bol, kde sa mračil, kde sa usmieval a čo videl.

V čom ste podľa vás lepší?

Veľa kamarátov sa mi smeje, že mám syndróm OCD (prehnaná poriadkumilovnosť), čo v súkromí možno vyzerá smiešne, keď si pri posteli zarovnávam papuče. Je to však užitočné v práci. V mojej firme mám poriadok a presný prehľad o veciach, vďaka čomu výborne funguje už takmer dvadsať rokov. Nedá mi to, keď vidím, aký neporiadok a bordel je na župe, chcem to napraviť, aby veci fungovali poriadne. Netreba objavovať koleso – komunálna a regionálna politika sú v zahraničí veľké témy, existujú desiatky, možno stovky príkladov dobrých riešení, ktoré vieme okamžite aplikovať u nás a presne to chcem robiť.

Čomu sa chcete venovať okrem dopravy?

V prvom rade, župa nie je len Bratislava. Doprava je problémom v každej obci, odmietam sa tváriť, že obce mimo Bratislavy neexistujú. Všetky do jednej som aj osobne prešiel. Mojou ambíciou je fungujúci kraj, kde chcú ľudia žiť, kde sa chcú mladí ľudia vracať a stráviť spokojný život. A týka sa to aj malých obcí, kde ľudí trápi, že mladí ľudia utekajú, pretože doma nevidia žiadnu perspektívu. Netreba sa dívať až do Kodane, alebo Helsínk, stačí sa pozrieť k susedom - do Burgenlandu, Dolného Rakúska, alebo na Južnú Moravu. Funkčné komunity v malých obciach prinášajú pracovné príležitosti, udržateľnú prosperitu a obce sa nevyľudňujú – naopak – lákajú turistov aj nových obyvateľov.

Myslíte teda cestovný ruch?

Zďaleka nielen ten. Všade v týchto regiónoch perfektne funguje poľnohospodárstvo, agroturisitika aj cestovný ruch ako celok. Aj malé dedinky tam prekvitajú, pretože vedia dotiahnuť ľudí a tým tvoriť atraktívne pracovné miesta priamo u nich doma. To sa však netýka len samotného cestovného ruchu, ale napríklad aj odborného vzdelávania - som presvedčený, že ak by sa župa viac sústredila na vzdelávanie v oblasti malého podnikania, podnikania v agro sektore a hlavne v cestovnom ruchu, spojila to so zmysluplnými programami podpory, ľudia rýchlo zistia, že to má zmysel. Len v samotnej Bratislave žije vyše pol milióna ľudí s veľkou kúpnou silou a som presvedčený, že radi svoje peniaze minú aj u nás doma a nebudú ich nutne míňať v blízkom pohraničí, ktoré je momentálne atraktívnejšie.

Ako chcete ľudí presvedčiť, aby vás volili?

Som pomerne neznámy a o to viac musím zamakať. Kandidujem ako nezávislý, čo znamená, že nevyužívam stranícke štruktúry na kampaň. Aspoň viem garantovať voličom, že v prípade úspechu, nebude župa živiť stranícky aparát. Byť nezávislý a slobodný je pre mňa viac, ako byť Snehulienkou s podporou siedmych trpaslíkov – či pravicových, alebo ľavicových. Do volieb idem absolútne otvorene, transparentný účet som mal dlhé mesiace predtým, ako to vyžadoval zákon a takto budem pracovať aj na župe. Nie som komediant ani smotánková celebrita, ale človek, ktorý je zvyknutý tvrdo pracovať a riešiť problémy okolo seba.

(brn)

Páčil sa vám článok?