Viktor Vasarely a umenie optického klamu

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Okrem rozsiahlej zbierky diel známeho predstaviteľa slovenského výtvarného konštruktivizmu a kinetizmu sprístupňuje Múzeum Milana Dobeša na Zámočníckej ulici 13 už dlhší čas práce popredných svetových umelcov, ktorí svoj život tiež zasvätili geometrickým formám. Tentoraz do Bratislavy zavítali obrazy a objekty Viktora Vasarelyho

Meno Viktora Vasarelyho je neodmysliteľne späté s op-artom alebo optickým umením, povojnovým smerom, ktorý sa inšpiroval abstraktnými tvarmi medzivojnového konštruktivizmu, no svoj výtvarný jazyk obohatil o vynachádzavú prácu s iluzívnosťou ľudského videnia. Estetický efekt často počíta s optickým klamom a dotvára sa až na sietnici v oku diváka, ktorý sa tak stáva aktívnym vnímateľom diela.

Hoci Vasarelyho pôsobiskami boli Maďarsko a Paríž, rodák z Päťkostolia prežil do roku 1919 svoje detstvo na Slovensku. Aby sa neskôr uživil, musel sa často venovať reklame a propagačnej grafike, čo sa odrazilo na jeho umeleckom svetonázore: vytrvalo odmietal uznať bariéry medzi „vysokým“ umením, vedou a veľkomestským spôsobom života moderného človeka. Často musel bojovať s nepochopením, výraznejšie sa presadil až v štyridsiatych rokoch, no do dejín umenia sa nezmazateľne zapísal po druhej svetovej vojne ako zakladateľ op-artu.

Vasarelyho obrazy a grafiky, zapožičané od jeho priateľa Getulia Alvianiho, dokážu vzbudiť dojem pohybu a plasticity. Aj tie, kde použil len štvorce a kruhy, čo však nebolo vždy pravidlom, pôsobia napriek strohým formám nezvyčajne živo. Častokrát zábavná hra s pravidelnosťou a asymetriou vytvára napätie a pozýva diváka do sveta, kde sa od zdanlivo jednoduchých vzťahov odvíja abstraktné dobrodružstvo s hranicami vlastného vnímania.

Najmä pestrofarebné grafiky pôsobia spontánne, no vystavené štúdie dokazujú, že každej z nich predchádzala zložitá príprava a matematické výpočty. Záhadnou perličkou výstavy je však obyčajná lepenková škatuľa: Getuliovi Alvianimu prišla od slávneho umelca krátko po jeho smrti. Neodvážil sa ju otvoriť a zvláštny exponát tak spolu s Vasarelyho dielami dodnes putuje po výstavách bez toho, aby ktokoľvek vedel, čo sa v ňom skrýva...

Výstava prác Viktora Vasarelyho je v Múzeu Milana Dobeša na Zámočníckej 13 sprístupnená denne od 10.00 do 18.00 až do začiatku augusta.

Bohuš Dúbrava

Diela Viktora Vasarelyho, zakladateľa optického umenia, sa často hrajú so zrakom diváka. Hore Unites polychromnes et polychromes (1964), dole Keg-eg-II (1973).

Páčil sa vám článok?