Štyridsaťročné premeny výtvarného jazyka Vladimíra Popoviča v Esterházyho paláci

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Prvé dve poschodia Esterházyho paláca SNG patria od 12. septembra prehliadke tvorby jednej z najvýraznejších osobností umeleckej generácie nastupujúcej v šesťdesiatych rokoch. Zmapovať štyri desaťročia rozmanitých foriem výtvarných aktivít Vladimíra Popoviča sa podujala kurátorka Zora Rusinová.

Slobodná atmosféra 60. rokov žičila estetickým experimentom ako ešte nikdy predtým. Aj preto sa na Slovensku aktuálne trendy objavili v minimálnom časovom odstupe od svetovej umeleckej scény - Popovičovým tvorivým výbojom na pomedzí poézie, divadla, výtvarného umenia i filmu je venovaná práve prvá časť výstavy. Mantinely medzi umeleckými druhmi sa vtedy javili pritesné hádam každému, a tak nečudo, že napríklad medzi členmi Divadla obrazov v bývalej Astorke nájdeme okrem Popoviča aj Juraja Jakubiska či Ela Havettu. Radostná improvizácia a náhoda v službách hľadania súvislostí je však spoločným znakom tak happeningov ako aj vystavených malieb, kresieb, koláží, či typických papierových objektov a reliéfov.

Odklon od intermediálnych prejavov môžeme sledovať v druhej časti výstavy, sústredenej na obdobie 70. -80. rokov. Popovičovo skúmanie výrazových možností maľby akoby reflektovalo postupnú renesanciu tohto média v západoeurópskom umení. Posledná časť expozície ponúka reprezentatívny výber zo súčasnej tvorby, pohybujúcej sa v konceptuálnejších polohách. Po nedávnej prezentácii v GMB máte možnosť navštíviť aj rozsiahlejšiu monografickú prehliadku diel tohto slovenského výtvarníka, ktorá potrvá do 24. novembra. Mimochodom, ak ste sa krátko po minuloročných teroristických útokoch v USA zúčastnili na Hlavnom námestí akcie skladania papierových lodičiek určených pre výstavu na Manhattane, tak vedzte, že autorom projektu nebol nikto iný než Vladimír Popovič.

Páčil sa vám článok?