Koná sa napriek korone. I tento rok sa môžete tešiť na festival Ochotníci

23.9.2020
0

Zdroj: Archív festival Ochotníci

Páčil sa vám článok?

Ochotnícke divadlo je atraktívne, aktuálne a autentické. O tom vás chce presvedčiť aj tento ročník festivalu Ochotníci, na ktorom sa predstavia špičkové neprofesionálne súbory z celého Slovenska. Program festivalu, ktorý sa koná 25. - 27. september 2020 v A4 - priestore pre súčasnú kultúru (YMCA na Karpatskej) tvoria novinky na ochotníckej scéne, ale aj staršie inscenácie. 

Festival sa podľa organizátorov uskutoční pri zachovaní všetkých bezpečnostných opatrení. V programe sú aj dva zaujímavé zážitkové workshopy o.z. Post Bellum, pracujúce s princípmi dramatickej výchovy. Súčasťou tohto ročníka je aj AniMak, autorská absolventská inscenácia Akadémie umení. 

Niekoľko slov o jednotlivých inscenáciách:

Festival Ochotníci sa začne Zabíjačkou

Divadlo Commedia Poprad má už 52-ročnú históriu. Generácie fanúšikov si získalo hravosťou, ľudovou poetikou a svojským humorom. Svojou nevtieravou formou vie divákovi predložiť závažné otázky a problémy a rovnako vie na ne nenásilne a s ľahkosťou odpovedať.

Hru Zabíjačka hrá ansámbel už 20 rokov, a stále obsahuje prvky improvizácie a novej sviežosti. „Veľmi nás to baví. Je to z reprízy na reprízu lepšie a zábavnejšie. Ak sú diváci uvoľnení, otvorení humoru aj tomu zamysleniu, na predstaveniach každý raz vznikne nejaká malá drobnosť, ktorá už potom v hre ostane. Ale zmysel celej hry aj jej atmosféra ostáva nezmenená,“ hovorí herec Dušan Kubáň.

V roku 2013 sa divadlo zúčastnilo prestížnej medzinárodnej prehliadky v Monaku, kde sedelo v publiku samotné monacké knieža. V piatok o 18:00 sa bude uchádzať o vašu priazeň 

Blaho Uhlár a Disk hrajú o nemožnosti viacerých právd, o zmätku a terore protichodných informácií, ktoré si nárokujú na absolútnu pravdu.

Blaho Uhlár je legenda, svoj výnimočný režisérsky rukopis zanechal v mnohých súboroch, spomeňme Stoku a práve trnavský súbor Disk, s ktorým spolupracuje viac ako tridsať rokov. Dramatické texty, ktoré vznikli z tejto spolupráce, vyšli aj knižne.

Ochotnícky divadelný súbor Disk vznikol na Kopánke v Trnave v roku 1955 a odvtedy pracuje nepretržite. Po Uhlárovom príchode do divadla ešte pred revolúciou nastala zásadná premena, Disk začal realizovať autorské divadlo a stal sa jedným z priekopníkov nového smeru v divadle. V tomto období bol súbor mimoriadne úspešný a získal mnohé ocenenia.

„Ja som metódu autorskej tvorby bez scenára, že ten scenár vznikne až počas skúšok, nosil v sebe,“ hovorí Uhlár. „V roku 1986 sme žili dobu, kde to bolo takmer nemysliteľné, aby sa mohol realizovať text, ktorý neexistuje. Každý text musel niekto schváliť, nejaký funkcionár, no a to by sa pravdepodobne nepodarilo v profesionálnom divadle, presnejšie – to sa nepodarilo v profesionálnom divadle. Tam som si to možno ani netrúfal navrhnúť a to mi umožnil len tento súbor, takže tento súbor je spoluautorom tejto metodológie.

Vtedy sme urobili prvú inscenáciu v tomto ducňhu, ktorá sa volala Ochotníci, v podtitule Jedna sezóna ochotníckeho divadla. Vďaka tomu to potom uznali aj divadelníci, že je to možné, potom aj v profesionálnom divadle boli ochotní pripustiť, že takáto tvorba je možná. Bolo to v roku 87, 88, v Rusku už bol Gorbačov, tvrdá komunistická moc sa trošku rozsýpala, ale nebyť Disku, tak neviem, ako by to bolo. Určite mi Disk veľmi pomohol.“

Inscenácie Blaha Uhlára sú vždy udalosťou a presvedčí nás o tom aj v piatok 25. septembra o 20:30

Východniari v Prahe, Praha vo východniaroch                   

Mladé Bardejovské divadlo vzniklo len pred troma rokmi, ale získalo si značný rešpekt svojim nasadením a originalitou. Na festival Ochotníci príde s hrou Jozefa Jenča, ktorá pôvabne reflektuje tému Východniarov v Prahe, kam často chodia za prácou natrvalo. Hra zobrazuje ich život, kde si (ne)vytvárajú domov, (ne)prispôsobujú sa, (ne)strácajú svoju identitu “východňara”. K dojmu prispieva aj jazyk hry – autor neodolateľne pracuje so šarišským dialektom. Predstavenie malo premiéru v závere minulého roka, takže na festival prichádza úplne čerstvá hra. A že je patrične svieža, o tom sa môžete presvedčiť aj sami.

Vychodniarsko-pražské fusion môžete vidieť v sobotu 26. 9. o 18:00.

Silná hra o smrti a hľadaní v Afrike

Renomované divadlo Garparego (predtým Divadlo Gašpara Fejerpataky-Belopotockého) prichádza na festival so slávnou hrou renomovaného francúzskeho dramatika Bernard-Marie Koltèsa

Dej inscenácie sa odohráva v nemenovanom štáte v Afrike, kde francúzska spoločnosť stavia most. Hlavnými postavami sú traja belosi a černoch, ktorý sa dožaduje tela svojho brata. Ten zahynul na stavbe a telo záhadne zmizlo. Okolnosti jeho smrti nie sú jasné, ale divák čoskoro vytuší, kto je zodpovedný za jeho smrť.

„Jednotlivé postavy postupne odkrývajú svoje charaktery. Stavbyvedúci Horn utápa svoje nerealizované ideály v alkohole, inžinier Cal sa cíti frustrovaný, nedocenený a svoje komplexy si vybíja na černochoch, Hornova priateľka Leona sa zmieta medzi svojimi predstavami, túžbami a realitou. Ani jeden z nich v Afrike nenašiel to, čo hľadal,“ hovorí predstaviteľ jednej z hlavných postáv Mario Kermiet.

Zdroj: Archív festival Ochotníci

​Boj černocha so psami.

Divadlo do roku 2012 pôsobilo pod názvom Divadlo Gašpara Fejerpataky-Belopotockého a na základe praktických skúseností zo zahraničných festivalov sa rozhodli názov zjednodušiť na Divadlo Gasparego. Doteraz uviedli 12 inscenácií, precestovali s nimi kus sveta (hlavná cena na festivale v ruskom Čeljabinsku 2005, účasť na festivaloch v Južnej Kórei, Macedónsku, Českej Republike, Srbsku, Indii 2015) a dve z nich získali najvyššie slovenské ocenenie v neprofesionálnom divadle – Tvorivý čin roka (Murlin Murlo – 2005, Boj černocha so psami – 2012) V roku 2013 hosťoval súbor s hrou Boj černocha so psami v Národnom divadle v Bratislave a v Národnej galérii – Palác kultúry v Prahe.

Autor hry, francúzsky dramatik Bernard-Marie Koltès si celosvetovú slávu získal práve touto hrou. V čase svojej predčasnej smrti (mal len 41 rokov) bol považovaný za jeden z najdôležitejších mladých hlasov francúzskeho divadla a dedič dedičstva odkazu, ktorý zanechali povojnoví dramatici ako Samuel Beckett, Jean Cocteau a Jean Genet. Jeho hry sa odvtedy stali základom moderného repertoáru po celom svete a boli preložené do viac ako 36 jazykov. 

Ženský Fausta v sochárskom ateliéri (podľa Karvaša)

Klasickú faustovská téma o tom, že v živote neexistujú skratky, prináša Divadelný súboj Jána Chalupku z Brezna, ktorý v tomto roku oslavuje 97. výročie pôsobenia na ochotníckej scéne. Na motívy Petra Karvaša hru napísala režisérka Lucia Rakúsová.

Tým „Faustom“ je v tomto prípade charizmatické Evelína, ktorá vstúpi do života zneuznaného a frustrovaného sochára. Popri logickej myšlienke, že polovicou úspechu je tvrdá práca, inscenácia úsmevne kritizuje ľudské chyby, neúprimnosť, korupciu, protekciu a amorálne správanie v spoločnosti. „Predstavte si typickú „faustovskú“ tému – upísanie duše diablovi, nájdete ju aj v tejto hre: dostanem všetko, po čom túžim, bez námahy, zo dňa na deň. Diabol mi však postupne berie slobodnú vôľu, dušu a ani sa nenazdám a žijem podľa nezmyselných pravidiel niekoho iného,“ opisuje predstavenie režisérka Lucia Rakúsová.

Snažíme sa hľadať vyprázdnené významy

Tisícky ľudí každý deň uskutočňujú mechanické rituály nanútené civilizáciou. A zabudli na tie pôvodné rituály, ktoré dávali zmysel. Ich srdcia spia. Prebudia sa? Žijeme vo svete vyprázdnených významov?

Inscenácia AniMak (úvodné foto článku) vznikla kolektívnou tvorbou na tému „hľadania identity v súčasnej konzumnej a multikultúrnej spoločnosti". Príbeh sa sústredí na nemanželského chlapca, Jozefa Maka, ktorý sa svojim špecifickým, spoločensky podmieneným a rodinnou situáciou determinovaným správaním, snaží zapadnúť do sveta, v ktorom ho vlastne nik nechcel a nečakal.

Kto sme? 
Kam siahajú naše korene? 
Mení sa podstata človeka vplyvom doby? 
Môžeme v súčasnosti hovoriť o národnej identite? 

To sú otázky, nad ktorými nám pomôže rozmýšľať inscenácia, ktorá vznikla na Akadémií umení v Banskej Bystrici.

(ts, ms)

 

Páčil sa vám článok?