Osem večerov hudobného divadla v SND

19.10.2006
Páčil sa vám článok?

„Opera a balet niekedy bývajú považované za akési múzeum, kde sa stále znovu oprašujú tie isté repertoárové diela a kde sa len ťažko presadzujú nové poetiky“, vraví riaditeľ Opery SND Marián Chudovský.

Podchytiť aktuálnejšie podoby týchto žánrov preto majú v úmysle organizátori 1. ročníka Medzinárodného festivalu hudobného divadla, ktorý sa v historickej budove SND uskutoční 12. júna.

Festival má teda predstaviť aj zahraničné súbory s autorskými počinmi či odvážnejšími inscenáciami klasiky a takisto dať priestor aj alternatíve voči „kamenným“ inštitúciám. Hostiteľská scéna, teda Opera SND, však načrela skôr do tradičnejších vôd. Okrem titulov z aktuálneho repertoáru - Drevený princ a Hrad kniežaťa Modrofúza (7. 6.), Don Carlos (11. 6. s hosťujúcim Sergejom Larinom) či Spartakus (12. 6.) sa tak o otvorenie festivalu postará premiéra opery Alcina G. F. Händela (4. 6.). V prezentovaní barokovej opery u nás podľa tvorivého tímu pod vedením režisérky Zuzany Gilhuus stále vidno medzeru a okrem toho sa moderné spracovanie snaží práve zmienenému „oprašovaniu“ vyhnúť.

V alternatívnejších polohách hudobno-dramatického žánru sa pohybuje rakúsky súbor Neue Oper Wien (5. 6.). Tragédia, či skôr morbídna groteska Konečne koniec, ktorú zhudobnil Wolfram Wagner podľa divadelnej hry Petra Turriniho, sľubuje najmä originalitu a vzrušujúcu koláž džezu a hudobných citátov.

Opera Národného divadla v Prahe pripravila dva večery: operná komédia v štýle sci-fi Výlety pana Broučka (8. 6.) patrí k tým dielam Leoša Janáčka, ktoré slovenské publikum ešte nemalo možnosť vidieť. Lahôdkou pre fanúšikov divadla aj športu bude kontroverzná „opera v troch tretinách a predĺžení“ Nagano (9. 6.). V javiskovej glorifikácií olympijského víťazstva českého hokejového tímu nechajú skladateľ Martin Smolka spolu s autorom libreta Jaroslavom Dušekom priestor napríklad aj postavám Jaromíra Jágra, Dominika Haška či Václava Havla a dobrého vojaka Švejka.

Opera Národného divadla v Brne siahla tiež po diele Leoša Janáčka. Autor opery Z mŕtveho domu (10. 6.) sa tentoraz inšpiroval Dostojevského zážitkami z cárskeho väzenia. Všetky predstavenia sa začínajú o 19.00.

Páčil sa vám článok?