Ženský divadelný kolotoč v Štúdiu 12

19.10.2006
Páčil sa vám článok?

Ak možno veriť anketám, tak jedna spred dvoch rokov hovorí, že podľa kritikov je najlepším súčasným nemeckým dramatikom René Pollesch. Zaplniť medzery v diváckom povedomí sa pokúsilo Štúdio 12 na Jakubovom námestí - autor hry s názvom Katka Krátka tu už nepracuje síce neustále pendluje medzi scénami v Berlíne, Viedni či v Hamburgu, januárová premiéra je však prvým uvedením tejto inscenácie na území bývalého „východného bloku“.

Prvý z dvoch prívlastkov v podtitule ženský sarkastický kolotoč si hra Katka Krátka tu už nepracuje vyslúžila vďaka tomu, že si jej dej vystačí s trojicou ženských hrdiniek. V krátkych kabaretných výstupoch v réžii Jána Šimku vedú postavy, stvárnené Luciou Hurajovou, Petrou Polnišovou a Romanou Maliti, rozhovory o problémoch mladej generácie X, ktorá si v čase postmoderných technológií a spoločnosti riadenej trhovým mechanizmom našla svoje dobre platené miesta. Prelínanie sfér súkromného a verejného, osobné ambície narážajúce na bariéru pracovného prostredia a zmeny v rebríčku hodnôt, to sú otázky, okolo ktorých krúži záujem Reného Pollescha (1962) nielen v tejto, ale aj v desiatkach iných inscenácií. Korením originálneho štýlu autora, ktorý svoj talent cibril pod dohľadom najväčších nemeckých dramatických autorít, je majstrovské balansovanie na hraniciach žánrov, ktoré sú väčšinou označované za poklesnuté a inšpirácia všadeprítomnou popkultúrou. V javiskových tvaroch podľa Polleschových textov sa tak melodráma môže snúbiť trebárs so soap operou či sci-fi. Predstavenie pripravilo OZ Divadelné oddelenie v spolupráci s Divadelným ústavom, presné termíny februárových repríz inscenácie Katka Krátka tu už nepracuje v Štúdiu 12 nájdete na www.theatre.sk.

Páčil sa vám článok?