Divadlo a.ha siahlo po Goetheho Faustovi

19.10.2006
Páčil sa vám článok?

Do obdobia okolo roku 1775 zaraďujú historici čas, keď v tvorbe Johanna Wolfganga Goetheho prichádza na svet prvá verzia jeho celoživotného diela Faust s názvom Prafaust. Tak sa volá aj premiérové predstavenie Divadla a.ha v réžii Štefana Korenčiho.

Ten je aj dramaturgom a autorom scény a kostýmov. V hre sa sústredil na večný konflikt dobra a zla, lásky a nenávisti, viery a bezbožnosti, ktorá v Korenčiho úprave zachádza až do zapredania sa diablovi. Korenčiho Faust (Vladimír Jedľovský) je štyridsiatnik v slepej uličke. Keď sa rozhliadne okolo seba a neprozreteľne začne bilancovať, je zhrozený. Napriek tomu, že pod jeho rukami vzniklo množstvo vznosných myšlienok, jeho kapsa je prázdna a niet na čie telo položiť dlaň. O láske nehovoriac. Zahľadí sa teda do výšin a vyzve na pomoc diabla. Mefisto (Ján Kroner) prichádza potešený, kto by sa netešil, keď mu má k nohám padnúť ďalšia obeť. Terčom ich útoku sa stáva mladučká Grétka (Jana Lieskovská), taká priezračná vo svojej čistote, taká prítulná a schopná uveriť. A taká veľmi posadnutá mamonom.

Korenči v hre zamútil všetky zdanlivo čisté vody ľudskej existencie. Postavil človeka zoči-voči vražde, pocitu viny, vášnivej láske, neovládnuteľnej túžbe. A spolu s Goethem sa rozhodol potrestať vinných. Grétka zošalie a jej jediná vidina je obraz mŕtveho dieťaťa, ktoré počala. Goethe inšpirovaný procesom vo Frankfurte z roku 1771, keď slobodnú matku Margarétu Brandtovú odsúdili na trest smrti za vraždu svojho dieťaťa, nenecháva nikoho odísť bez ťaživého bremena vykonaného hriechu. Jeho Faust nasleduje Mefista do pekiel, tam, kde na šibenici trhajú ľuďom mäso priamo z tela. Ktovie, ako by sa Goethe popasoval s témou vraždy, smilstva, zneužívania a beznádeje dnes. Niečo nám o tom možno povie Korenčiho réžia. Ústami Kronerovho Mefista miestami vtipná, určite však nie chápavá pre ľudské poklesky. Hrať v päťdesiatke (Ján Kroner ju oslávil 1. júna a Mefisto je režisérov dar známemu hercovi) diabla, je pre herca skvelá príležitosť využiť poznané a zúročiť to do podoby prijateľnej pre diváka. Ján Kroner túto príležitosť využil. A tak aj preto Divadlo a.ha končí sezónu predstavením, ktoré nenechá nikoho na pochybách.

Páčil sa vám článok?