Polákova Bačova žena ponúka celé priehrštie neverbálneho herectva
Polákova bačova žena ponúka celé priehrštie neverbálneho herectva - bacova_zena
Činohra SND ponúka priaznivcom kvalitnej drámy ďalší skvost - inscenáciu Bačova žena. Autorom pôvodnej predlohy je síce klasik slovenskej literatúry, žijúci na prelome 19. a 20. storočia Ivan Stodola, no režisér Roman Polák ju svojimi úpravami posunul do roviny súčasnej modernej hry.
Skrátil pôvodný šesťdesiatstranový text na polovicu, čím zhutnil dej a dal inscenácii takú podobu, v ktorej nejde o záplavu slov, ale poskytol väčší priestor neverbálnemu herectvu účinkujúcich - výrazom tváre, gestám, pohybu tela.
Pútavý príbeh o žene - matke dvoch malých synov, ktorú nepredvídané udalosti zaženú do kúta možností, zaujme publikum hneď od prvých chvíľ. Evu Muranicovú, hlavnú predstaviteľku deja zaskočí návrat jej muža Ondreja, úradmi vyhláseného za mŕtveho. Sedem rokov života žila v presvedčení, že ho zasypalo v uhoľnej bani v Amerike, kam odišiel za prácou. A zrazu sa objaví na statku, kúpi ho spolu s kaštieľom, aj s horou. Stáva sa síce pánom majetku, ale svoju ženu späť nezíska. Eva sa za tie roky znova vydala, s druhým mužom Mišom má tiež syna, ako mala aj s Ondrejom. Situácia sa začína vyhrocovať až hrozí, že ak by sa vrátila k prvému mužovi, Mišo odíde do Ameriky a ona by prišla o jedného syna. No ak zostane s Mišom, prvý muž Ondrej jej vezme ich syna. Eva v zúfalstve volí tretiu - strašnú možnosť.
Divák sa stáva svedkom zápasu oboch mužov, kde obaja protagonisti: Ján Koleník aj Alexander Bárta majú príležitosť ukázať okrem výrazových hereckých schopností aj svoju fyzickú obratnosť. Scénograf Pavel Borák navrhol zdanlivo nenáročnú scénu bez rekvizít a zbytočných dekorácií. Šikmá plocha poslúži aj ako priestor, na ktorom sa odvíja dramatický dej, zároveň je akýmsi symbolom zosunu človeka až na samotné dno. A dôvtipne inštalované vysúvacie tyče využíva hlavná predstaviteľka Diana Mórová jednak ako rebrík, ktorý ju spája s jej synmi, no v záverečnej mimoriadne silnej scéne sú tieto tyče miestom utrpenia. Mórová tu predvedie artistický náročný, priam dych vyrážajúci kúsok, ktorý určite veľmi zapôsobí nielen v danej chvíli, ale ešte dlho bude rezonovať v mysliach divákov.
Okrem spomenutých účinkujú v hre: Kamila Magálová v úlohe matky, Mária Kráľovičová ako gazdiná, Dušan Jamrich v postave starého baču Mrnča, správcom je Dušan Tarageľ a Leopold Haverl ako notár.
Anna Sláviková
Foto: Martin Geišberg