Pamiatkari niekedy stoja pred dilemou

4.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Dianie okolo obnovy meštianskeho domu na Hviezdoslavovom námestí 25 naznačuje, že ani pamiatkari nemusia mať jednotný názor na spôsob interpretácie kultúrnych pamiatok.

Pripomeňme, že podľa stanoviska Pamiatkového úradu SR obnova objektu rešpektovala metodiku krokov, ktoré zvolil Krajský pamiatkový úrad v Bratislave a pamiatkové hodnoty budovy ostali zachované. Krajskí pamiatkári postupne vydali v súvislosti s obnovou domu 13 rozhodnutí, pričom schválili zmeny stavby pred dokončením, ktoré požadoval investor.

Generálna riaditeľka Pamiatkového úradu SR Katarína Kosová sa nedomnieva, že spôsob obnovy tohto objektu je precedensom. „Pri obnove každej kultúrnej pamiatky je potrebné zvážiť všetky okolnosti, pretože v priebehu jej vývoja vstupujú do jej života rôzne kultúrne a chronologické vrstvy. Najdôležitejšou úlohou pamiatkarov je nájsť optimálny modus vivendi, spôsob, ako objekt reštaurovať, obnovovať a užívať. Neraz stoja pred dilemou, či majú striktne trvať na tom, aby objekt ostal v pôvodnom stave a čakať, kedy sa nájde investor, ktorý to bude ochotný akceptovať, alebo sa pokúsiť pri obnove zachovať čo najviac z hodnôt objektu. V prípade Hviezdoslavovho námestia 25 sa v podstate podarilo zachovať celý dom s výnimkou strechy.“

Ako K. Kosová dodala, poslaním pamiatkovej ochrany je zachovať hodnoty, ktoré vytvorili predchádzajúce generácie, prijali sme ich za svoje a sú súčasťou nášho kultúrneho dedičstva. Pamiatkari sa však zároveň musia konfrontovať so skutočnosťou, že investori neprichádzajú, aby pamiatky iba zakonzervovali v pôvodnom stave, ale vkladajú do nich nové funkcie.

Moderné nadstavby na historických domoch aj v chránenom pamiatkovom území ako také nie sú problémom, v prípade, že ide o kultúrne pamiatky, však musia byť zachované ich pamiatkové hodnoty, teda to, prečo bol daný objekt vyhlásený za kultúrnu pamiatku. Problém pamiatkovej ochrany pritom je, že musí byť zosúladená s požiadavkami každodenného života - na rozdiel napríklad od zbierkových predmetov v múzeách.

Juraj Handzo
FOTO - Oto Limpus

Páčil sa vám článok?