František z Assisi je pokora i zhýralosť

12.6.2009
0
Páčil sa vám článok?

V období silného vplyvu peňazí ústiaceho až do mamonu, uviedlo divadlo Nová scéna pôvodný slovenský muzikál so silne duchovnou až náboženskou tematikou - František z Assisi.

S prihliadnutím na fakt, že na muzikál a do divadla nechodia len silne veriaci ľudia, treba povedať, že aj zdanlivo negatívne hodnotenia ako patetickosť, emocionálnosť, gýčovitosť, preexponovaná inscenačná vrelosť, slúžia teraz k prospechu a prispievajú k celkovému pozitívnemu vyzneniu diela, ktoré má pôsobiť predovšetkým na city diváka.

František z Assisi odhodil zo seba brokát a vyzul zlaté črievice, odtrhol sa od pŕs hojných mileniek a chodil po svete temer nahý a bosý. Hlásal lásku, chudobu, pokoru a vernosť Kristovi. Jeho prerod zaznamenáva predstavenie v divadle Nová scéna s vyváženými hereckými výkonmi a príťažlivým spevom, ktorý rozochvieva. Scéna Pavla Andraška je účelná a pôsobivá, kostýmy Ľudmily Várossovej vystihujú dramatickosť zvratu aj dôležitosť vyhranených momentov.

Sú krásne a noblesné tam, kde sa to má blýskať, aby vzápätí spokorneli vo chvíľach modlitby. Áno, František z Assisi v muzikáli na Novej scéne prehovára k vtákom. Modlí sa spolu s kameňmi, zdieľa s Kristom bolesť jeho rán na vlastných rukách, oslobodzuje sa od hriechu a povznáša dušu zbavenú príťaže tela.

To všetko v umeleckej podobe, akú si vyžaduje muzikál, so spevom a tancami, s premyslenými a odťažitými hereckými vstupmi. Pod tento pôvodný muzikál sa podpísal Martin Kákoš, ktorý je autorom námetu, libreta a režisérom, hudbu zložil Gabo Dušík a texty piesní napísal Martin Sarvaš.

Hoci by si každý z účinkujúcich zaslúžil za svoju úmornú prácu zmienku v novinách, vymenujme aspoň hlavných predstaviteľov: Stanislav Slovák, Kamil Mikulčík, Peter Makranský, Marián Slovák, Karin Olasová, Martin Kaprálik, Jana Lieskovská, Karol Čálik, Jana Valocká, Stano Král, Lucia Molnárová, Štefan Kožka, Jana Golisová, Martin Hudec a ďalší.

Choreograficky na diele spolupracoval Jaroslav Moravčík a o hudobné naštudovanie predstavenia sa postaral Ľubomír Dolný.

Dáša Šebanová

Páčil sa vám článok?