Ako koronavírus ovplyvnil naše spotrebiteľské správanie - na čo sme najviac míňali a kde ušetrili?

30.4.2020
Našiel v bankomate 400 eur a nechal si ich - bankomat Našiel v bankomate 400 eur a nechal si ich - bankomat
Páčil sa vám článok?

Pandémia koronavírusu priniesla na Slovensko zásadné zmeny v spotrebiteľskom správaní sa ľudí. Slováci v uplynulých týždňoch prakticky nemali veľmi kde míňať hotovosť a nákupy sa vo väčšej miere presunuli do online priestoru.

Nakupovanie kreditnými kartami v e-shopoch stúplo za uplynulý mesiac v porovnaní s vlaňajškom takmer o štvrtinu. Na druhej strane výbery hotovosti z bankomatov medziročne klesli o 23 percent. Slováci taktiež oveľa menej utrácali za cestovanie, vrátane platieb za pohonné látky a cestovné lístky, kde spolu v tejto oblasti nastal medziročný prepad až o 61 percent. 

V dnešnej dobe nie je prekvapením, že ľudia začali oveľa viac využívať bezkontaktné platby, či už platobnou alebo kreditnou kartou, ale stále vo väčšej miere aj mobilom, hodinkami či náramkom. V bezpečnej vzdialenosti, bez toho, aby sa dotýkali terminálu, je potom platba práve pomocou mobilu alebo tzv. nositeľných zariadení najbezpečnejšia. Nahratie karty do ďalšieho média dnes ponúkajú už aj veľmi obľúbené kreditky.

"V súvislosti s tým, že sa pre bezpečnostné opatrenia muselo zatvoriť veľké množstvo kamenných prevádzok, obchodov a reštaurácií, za posledný mesiac sme zaznamenali pokles transakcií na všetkých platobných termináloch na Slovensku o 11 percent, v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka,“ uvádza Alessandro Villa, vedúci oddelenia kariet zo spoločnosti Home Credit.

Spoločnosť taktiež zaregistrovala výrazný pokles výberov hotovosti z bankomatov, a to až o 23 percent v medziročnom porovnaní. "Ľudia jednak mali za uplynulé týždne oveľa menej možností na to, aby hotovosť mali kde minúť, k tomu sa navyše snažia vyhýbať sa akýmkoľvek kontaktom a uprednostňujú bezkontaktné platby," približuje hovorkyňa spoločnosti Home Credit pre Slovenskú a Českú republiku Linda Bilal.

"Na druhej strane vzrástlo o 23 percent používanie kreditných kariet pri nákupoch v e-shopoch, ktoré svoju činnosť nemuseli obmedzovať. Ľudia menia svoje nákupné návyky a učia sa viac využívať dostupné možnosti. Uvidíme v budúcnosti, či sa budú viac držať pohodlného nakupovania z domova, alebo opäť vyrazia do kamenných predajní ihneď po ich otvorení," dodáva Linda Bilal. 

(ts)

Páčil sa vám článok?