• Rozhovory
  • 05.07.2018 18:54

ROZHOVOR Ivo Nesrovnal: Chcem dokončiť začatú robotu

0 0
Ivo Nesrovnal s rodinou
Zdroj: Archív I. N.

Súčasný primátor Ivo Nesrovnal potvrdil, že sa bude opätovne uchádzať o post primátora hlavného mesta. Viac v rozhovore pre Bratislavské noviny.

Dlho ste zvažovali, že budete opäť kandidovať? Čo bolo najväčšou motiváciou?

Nikdy som neodišiel od začatej roboty. Pred štyrmi rokmi som kandidoval, lebo som nerozumel a neakceptoval, prečo sa mesto prestalo starať o zeleň, nerozumel som, prečo mesto nebolo schopné čistiť verejné priestory, prečo MHD vyzerala rovnako ako pred 15 rokmi. Začali sme naprávať elementárne veci, rozhýbali sme desaťročia neriešené problémy. Prichádzajú prvé výsledky a práca, alebo skôr poslanie ma baví. Preto sa chcem znova uchádzať o dôveru Bratislavčanov a dokončiť rozbehnuté projekty.

V čom sa Bratislava za posledné štyri roky počas vášho pôsobenia zmenila?

Skoro vo všetkom a verím, že to cítia aj ľudia. Ak by som sa vrátil do roku 2014, vyriešili sme pod obrovským časovým tlakom opravu Starého mosta a potiahnutie električky do Petržalky. Celé štyri roky sú v znamení najväčšej opravy cestných komunikácií, chodníkov a prechodov, ktoré boli desaťročia v katastrofálnom stave. Opravili sme všetky bratislavské podchody a opravujeme verejné priestranstvá a historické pamiatky, pred dokončením je Trnavské mýto, hýbe sa Námestie slobody, opravili sme most SNP. Postupne zvyšujeme kvalitu cestovania v MHD, nakúpili sme nové vozidlá, električky, elektrobusy a modernizujeme zastávky, máme mestské vlaky. Spúšťame bikesharing a v procese sú desiatky ďalších nových smart projektov, ktorými zlepšujeme život v meste. Razantne sme sa postavili proti hazardu či vizuálnemu smogu. Nie je všetko ideálne, aj v Bratislave je pred nami ešte veľa práce. Mám však jasnú predstavu a mnohé zámery, ktoré stojí za to dotiahnuť do konca.

Tvrdíte, že budete kandidovať ako nezávislý. Čo urobíte, ak by sa vás rozhodla podporiť niektorá z politických strán?

Som nezávislý finančne aj politicky. A nevidím dôvod niečo na tom meniť. Na magistráte nemusíme počúvať príkazy centrál politických strán a nie som nič dlžný žiadnym oligarchom a finančným skupinám.

Veľa sa hovorí o vašich dobrých vzťahoch s predstaviteľmi vlády za stranu Smer...

Toto už začína byť trochu smiešne. Som presvedčený, že primátor hlavného mesta sa musí usilovať o dobré vzťahy s vládou. Som rád, že za môjho mandátu si štát konečne začal všímať svoje hlavné mesto. To, že Bratislava bude spravodlivejšie financovaná alebo že štát sa dôslednejšie zapojí do riešenia dopravných problémov v meste alebo nám pomôže chrániť životné prostredie nemá žiadnu nálepku politickej strany. Sú to riešenia pre nás všetkých, ktorí v Bratislave žijeme a je mi jedno, kto vo vláde sedí – či je to premiér zo Smeru, minister z Mostu-Híd, alebo župan zo SaSky. Ak chceme veci meniť, musíme spolupracovať.

Jeden z najväčších problémov Bratislavy je budova hlavnej stanice. Kedy sa vyrieši a Bratislava sa nebude musieť hanbiť za túto bránu do mesta ?

Je to jedna z tém, ktorá mi nedáva spávať a veľmi ma trápi. Je hanbou hlavného mesta a potrebujeme tam razantnú akciu. Mesto sa stará o svoj majetok, opravili sme Predstaničné námestie. Ale bez spolupráce so železnicami a štátom, ktorým patrí budova, sa však nepohneme. Od začiatku volebného obdobia búcham na dvere zástupcov štátu a až v posledných týždňoch sa mi podarilo presvedčiť predsedu vlády, aby sa do problému osobne zainteresoval. Verím, že som konečne našiel odozvu, ktorá dokáže tento stav zmeniť.

Kandidatúru ste oznámili na Starom moste, kadiaľ chodia nové električky do Petržalky. Kedy bude dokončená celá trať cez Petržalku, vaši protikandidáti vás obviňujú, že mesto nekoná?

V prvom rade chcem odmietnuť tvrdenia, že mesto nekoná alebo bolo pasívne v otázke predĺženia električkovej trate do Petržalky. Svoju časť práce mesto odviedlo v najkratších možných termínoch a dnes predĺženie trate do Petržalky stojí na posu-
dzovaní vplyvov na životné prostredie a dopravu, ktoré sa nedejú na pôde mesta, ale príslušných štátnych úradov. Proces spomalil môj predchodca, ktorý vedľa električky namaľoval štvorprúdovku. Proti tomu sa postavila celá Bratislava. My sme tam dali cyklotrasu. Do toho vstupujú aj niektorí aktivisti, ktorí hádžu polená pod nohy. Mojou ambíciou je, aby sme ju dokončili v najskoršom možnom termíne. Rok 2023 je reálnym cieľom.

Doprava je považovaná za jeden z centrálnych problémov hlavného mesta. Mesto však stále otáľa s rozhodujúcimi opatreniami pri prijatí parkovacej politiky. Kde je problém?

Potrebujeme zodpovednejšie zastupiteľstvo, aby sme spustili, čo už platí - parkovaciu politiku a prestali sem pozývať desiatky tisíc áut denne z okolitých okresov. Z infraštruktúrnych projektov považujem za najdôležitejšie spomenuté dotiahnutie električky do Petržalky, v ďalších fázach predĺženie električkových tratí smerom na Vrakuňu a Podunajské Biskupice, rovnako tiež Dúbravku a Devínsku Novú Ves. Ešte intenzívnejšie chceme využívať kapacity mestských vlakov. Chceme pokračovať v obnove cestných povrchov bratislavských radiál tak, aby sme ich mali opravené v priebehu niekoľkých rokov a za nikdy nekončiaci proces považujem neustále zlepšovanie a zefektívňovanie verejnej dopravy, vrátane budovania záchytných parkovísk, z ktorých sú viaceré už vo vysokom štádiu rozpracovanosti.

Bratislava bola nedávno vyhodnotená ako tretie najzelenšie mesto na svete. Pri prechode Malými Karpatami však často možno vidieť rúbanie stromov a vyjazdené chodníky...

Áno, máte pravdu, Bratislava bola vyhodnotená ako tretie najzelenšie mesto na svete. Máloktoré hlavné mesto na svete sa môže pochváliť takýmto lesným bohatstvom. Jednak lužné lesy okolo Dunaja a potom Malé Karpaty, ktoré sú pohorím priamo v meste. Mesto svoje lesy aktívne chráni a investuje do nich. Treba však pripomenúť, že Bratislavské mestské lesy neobhospodarujú všetky lesy v Bratislave. Veľká časť patrí štátnym lesom a práve tam bol doteraz problém. Som presvedčený, že lesy okolo mesta by mali v prvom rade slúžiť rekreácii obyvateľstva a mať ekologickú funkciu, v žiadnom prípade nie hospodársku ako zdroj drevoštiepky.

A čo sa s tým dá teda robiť, aby sme lesy lepšie chránili?

Tlačiť na štát, aby z lesov nerobil hospodárske plantáže. Vyvinul som aktivity dvoma smermi. Po prvé - s ministerstvom životného prostredia vediem rokovania smerom k zvýšeniu stupňa ochrany Malých Karpát. Viem si predstaviť, že toto pohorie by mohlo raz byť národným parkom. Po druhé - inicioval som rokovanie s ministerkou pôdohospodárstva pod ktorú Lesy SR patria. Uskutoční sa v najbližších dňoch a urobím všetko preto, aby štátne lesy obmedzili ťažbu na území Malých Karpát v okolí Bratislavy. Na zelenom bohatstve Bratislavy mi veľmi záleží. Ako mesto ideme v ochrane lesov príkladom. Pozrite sa, ako sa rozvíja Železná studnička.

V posledných týždňoch pribúdajú ďalší kandidáti na primátora. Máte z niekoho obavy?

O primátorovi rozhodnú Bratislavčania na základe výsledkov. Bratislava si zaslúži kvalitnú súťaž, a tak to v demokracii má byť. Ja len verím, že kampaň bude korektná a viac o vecných riešeniach a konštruktívnej debate ako o osobných útokoch. Na takúto férovú súťaž sa už teraz teším.

Ako sa tešia na kampaň vo vašej rodine?

Samozrejme, že by ma mali radšej doma a aby sme spolu trávili viac času. (smiech) Moja Mirka chápe, že ma práca baví a napĺňa. Najmä však vie, že keď sa do niečoho pustím, chcem vidieť výsledky. Mama, tá je mojím najväčším fanúšikom, všetko pozorne sleduje a zároveň má pre mňa množstvo podnetov a nápadov od svojich kamarátok. Im patrí moja veľká vďaka za trpezlivosť a za skvelé zázemie, ktoré doma mám a umožňuje mi naplno sa venovať práci pre všetkých Bratislavčanov. 

(pr)


Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Bratislavských novín.