Vedeli ste? Slávne vzducholode Zeppelin majú pôvod v Bratislave
Zdroj: Vydavateľstvo Marenčin PT
Lietanie je prastarý sen ľudstva. Dôkazom nie je len antická báj o Daidalovi a Ikarovi, ale napríklad aj tradované rozprávanie, podľa ktorého sa v roku 1603 spustil Faustus Verančič pomocou akéhosi padáka z vysokého domu v Bratislave. Vedeli ste, že najznámejšia vzducholoď Zeppelin má pôvod v našom meste? Píše o tom aj Igor Janota v knižke Bratislavské rarity, z ktorej sme vybrali niekoľko zaujímavostí.
O prvý skutočný let v Bratislave sa pokúsil profesor Štefan Šabík 25. mája 1847. Balón si pripravil na vtedajšom Kniežacom námestí (dnes Námestie slobody). Pred očami početných divákov vstúpil do koša a balón sa v tú chvíľu vzniesol. Vystúpil však len do výšky niekoľkých metrov, nepreletel ani ponad Firšnál – a havaroval. Letcovi sa však nič nestalo. Pokus nebol úspešný, ale letec si vyslúžil obdiv.
Až v roku 1906 mohli Bratislavčania vidieť skutočný vydarený let balónom nad mestom. Z Rakúska k nám vtedy priletel kapitán Hinterstoisser so svojím spoločníkom, predsedom rakúskeho aviatického klubu. Guľovitý balón mal jednu nevýhodu – nedal sa riadiť. Letel, kam ho niesol vietor. Pokúšali sa to zmeniť trnavskí rodáci, bratia Petrovičovci. V rokoch 1890 – 1894 navrhli stavbu vzducholode dlhej 128 metrov s priemerom 11,6 metra. Pripomínala veľkú cigaru. Mala dva piestové motory s vrtuľami, ktoré zvyšovali rýchlosť letu a usmerňovali ho.
Zdroj:
Vydavateľstvo Marenčin PT
V roku 1909 preletela nad Bratislavou vzducholoď typu Parseval - Zeppelin sa nad mestom prvýkrát objavil až v roku 1917.
Projekt vyhotovili do najmenších detailov, nemali však peniaze na jeho realizáciu. Predali ho teda nemeckému grófovi Zeppelinovi. A tak z bratislavskej kuchyne prišli na svet vari najznámejšie vzducholode Zeppelin. Nový majiteľ projektu nezaháľal. Bol si vedomý, ako rýchlo môže napredovať nový technický odbor. Už v roku 1896 predstavil svoju vzducholoď Zeppelin 1, a o štyri roky aj modernejšiu variáciu Zeppelin 2.
Zdroj:
Vydavateľstvo Marenčin PT
Vzducholoď sa nad Bratislavou objavila aj v roku 1932.
Hoci sa projekt poháňanej a riadenej vzducholode zrodil u nás, nad Bratislavou vzducholoď preletela až v roku 1909. Bol to typ Parseval – rakúsky vojenský stroj. Na strategické účely robil letecké snímky mesta a okolia. Bratislavčania zas, naopak, húfne fotografovali vzducholoď zo zeme. Miestne nakladateľstvo Pressburger na Ventúrskej ulici ihneď vydalo série fotografií a pohľadníc, ktoré sa rýchlo rozpredali.
Vzducholode Zeppelin sa nakoniec predsa len objavili nad Bratislavou: prvá v roku 1917 a druhá 12. júna 1932 (niektoré zdroje uvádzajú rok 1931, pozn. red.). V druhom prípade to bol typ, ktorému sa v roku 1924 podarilo preletieť ponad Atlantický oceán. Vzducholoď nad Bratislavou pilotoval Švajčiar Dr. Hugo Eckener, a sprevádzal ho okrem druhého pilota aj Dr. Pavol Fábry, predseda bratislavského aeroklubu.
Zdroj:
Archív TASR
Gigantický balón v tvare pneumatiky, propagujúci gumárenský podnik Matador Púchov, preletel v podvečer 25. júna 1996 nad centrom Bratislavy.
Od tých čias už bratislavský vzdušný priestor brázdili iba lietadlá. A nie je ich málo, hoci ich zväčša ani nevidieť, ani nepočuť. Pohybujú sa vo veľkých výškach, obyčajne nad 8 000 metrov, a odtiaľ už hluk, aj pre riedky vzduch, k nám dolu nepreniká.
Ani balóny sa z nášho života celkom nevytratili. Dňa 2. mája 1930 vzlietol z Firšnálu balón cukrovinkových magnátov Stollwerckovcov s veľkou reklamou na ich výrobky. O niekoľko rokov svoj reklamný ťah opakovali. Tretíkrát balón letel nad mestom v roku 1971 s reklamou na výstavu Intercamping, štvrtý v roku 1972 bol pútač zvolávajúci ľudí na veľtrh Incheba – ale napríklad aj v roku 1996 sa vzniesol nad Bratislavou gigantický balón v tvare pneumatiky, opäť ako súčasť reklamnej kampane výstaviska.
Zdroj:
Vydavateľstvo Marenčin PT
Spracované podľa knihy Igora Janotu Bratislavské rarity, vydavateľstvo Marenčin PT (so súhlasom vydavateľstva).
(bn)
HISTÓRIA Spravodlivý Matej Korvín, ktorý šesť rokov vládol bez koruny, zomrel naozaj kuriózne
Hoci v stredoveku bola kráľovská koruna neodmysliteľnou súčasťou statusu panovníkov, Matej Korvín vládol prvé roky bez nej. Neskôr, už ako legitímny uhorský kráľ, založil Univerzitu Istropolitana (známu aj ako Academia Istropolitana), Bratislave dal aj významnú listinu Zlatá bula. Od jej vydania uplynulo rovných 560 rokov.