Premeny mosta cez Dunaj: Stavať ho začali pred 135 rokmi, za ten čas viackrát zmenil podobu i názov

15.6.2024
0

Zdroj: Ľubomír Deák, OZ Bratislava a jej Premeny 2024

Páčil sa vám článok?

Urobte si zaujímavý výlet do histórie nášho hlavného mesta. Občianske združenie Bratislava a jej Premeny pripravilo ďalšiu výstavu, tentoraz pri príležitosti 135. výročia výstavby prvého pevného mosta cez Dunaj. Spomeniete si hneď v tejto chvíli na všetky jeho názvy?

Šéf spomínaného združenia Ľubomír Deák upresňuje, že „polo-okrúhlych“ 135 rokov sa týka začiatku výstavby Mosta Františka Jozefa. S prácami sa začalo 12. augusta 1889, pričom po takmer poldruha roku, 30. decembra 1890, už dokončené dielo slávnostne otváral cisár František Jozef I.. Po tomto panovníkovi bol aj prvý pevný most cez Dunaj pomenovaný, čo bolo uvedené i na bronzových tabuliach pri nájazdoch mosta.

„Pri prechádzke mestom si príďte pozrieť exteriérovú výstavu, ktorú sme pripravili priamo na Starom moste. Potrvá celé leto a prístupná je zadarmo,“ pozýva Ľubomír Deák. Uvidíte unikátne historické pohľady na naše mesto a most, ktorý počas desiatok rokov viackrát zmenil názov, ale aj vzhľad.

Ako pripomína portál vtedy.sk, do polovice 19. storočia mala Bratislava len drevený most cez Dunaj. Výstavba silného, oceľovo-betónového, trvala šestnásť mesiacov. „Novovybudovaný cestný železný Most Františka Jozefa bol dlhý 460 metrov a mal tri kamenné piliere. V roku 1891 bola vedľa neho dokončená železničná časť a slúžil i pre peších. Ďalšia koľajová doprava na Moste Františka Jozefa pribudla v roku 1914, keď bola do prevádzky uvedená tzv. Viedenská električka,“ informuje portál. Celkové náklady na stavbu mosta, ktorý výrazne oživil hospodársky, dopravný a obchodný ruch v meste, dosiahli takmer dva milióny zlatých.

Zdroj: Ľubomír Deák, OZ Bratislava a jej Premeny 2024

Minulosť vs. súčasnosť: ​Na exteriérovej výstave priamo na moste uvidíte zaujímavé porovnávacie fotografie.

Po vzniku Československej republiky most nazývali Dunajský a od 28. októbra 1934 ho pomenovali po generálovi M. R. Štefánikovi na Štefánikov most. Ten v apríli 1945 vyhodili ustupujúce nemecké vojská do vzduchu, takže Petržalka zostala odrezaná od mesta. Po dobytí Bratislavy vybudovali vojaci Červenej armády spolu s nemeckými vojnovými zajatcami za 5 mesiacov a 17 dní nový železný most, ktorý nazvali Most Červenej armády. Do prevádzky ho dali 3. februára 1946 s tým, že je  provizórnym riešením, napokon spoľahlivo slúžil až do 2. decembra 2013 – od roku 1990 už pod názvom Starý most.

Zdroj: Ľubomír Deák, OZ Bratislava a jej Premeny 2024

Nový Starý most uviedli do prevádzky v roku 2016.

Nasledovala kompletná rekonštrukcia mosta, v rámci ktorej starú nosnú oceľovú konštrukciu nahradila úplne nová. Práce oficiálne ukončili 15. decembra 2015, ale až 19. mája 2016 sa dočkalo viac ako sto tisíc obyvateľov Petržalky otvorenia nového Starého mosta pre peších i cyklistov a 8. júla 2016 sa po ňom Bratislavčania previezli po prvý raz aj električkou.

(ac, TASR)

Páčil sa vám článok?