Okrúhle výročie: Po Moste SNP sa jazdí už 50 rokov

16.8.2022
0

Zdroj: Ján Čomaj - Petržalka Engerau – Ligetfalu, Vydavateľstvo Marenčin PT

Páčil sa vám článok?

Stavať ho začali v roku 1967 a slávnostne otvorili 26. augusta 1972 na počesť SNP. Prvé auto však po ňom prešlo až o tri dni. Strana ho totiž dopriala najskôr peším.

Most SNP bol na svoju dobu architektonickým unikátom, ktorý prepojil nové sídlisko Petržalka s centrom mesta. Rozťal však Staré mesto na dve časti, takže sa pravidelne objavujú návrhy, ako túto ranu zaceliť.

„Nový most koncom šesťdesiatych rokov projektovali prof. Ing. arch. Jozef Lacko ako architekt a prof. Ing. Arpád Tesár ako statik, obaja z niekdajšej Slovenskej vysokej školy technickej. Riešili ho ako dvojúrovňový promenádny most s vnútromestskou dopravou - doprava na hornom podlaží, pešia zóna s butikmi a kaviarničkami na dolnom,“ píše Ján Čomaj v knihe Petržalka Engerau – Legetfalu. „Z väčšej vzdialenosti Nový most (názov do roku 2012, pozn. red.) vyzeral ako dve tenké linky, sústavou lán zavesené na šikmej veži s atraktívnou vyhliadkovou kaviarňou na vrchole. Pre potreby diaľkovej dopravy a prenos inžinierskych sietí mal slúžiť most v predĺžení Mlynskej doliny. Pražské centrum však povolilo len stavbu jedného mosta, a tak musel Nový most prevziať aj prenos elektrického prúdu, vody, plynu, telefonických rozvodov, aj diaľničnú úlohu - kamióny a celá diaľková aj vnútromestská doprava musela prejsť centrom mesta a jadrom jeho historickej časti. Za obeť padlo veľa hodnotných stavieb, medzi nimi vzácna časť Podhradia, historická budova Mestského pivovaru, aj dominanta Rybného námestia – neologická synagóga, architektonicky riešená vo východnom štýle.“

Zdroj: Ján Čomaj - Petržalka Engerau – Ligetfalu, Vydavateľstvo Marenčin PT

​Dolná časť Rybného námestia okolo roku 1960.

Aby sa do Petržalky mohla preniesť inžinierska sieť, potrebná pre nové sídlisko, musela sa dolná, promenádna časť zrušiť. „V tomto priestore bežia všetky „žily“ a „črevá“ novej mestskej štvrte. Iba po bokoch tohto koridoru zostali úzke chodníky pre peších a cyklistov. Mimochodom, priestory inžinierskej siete sú také veľké, že nimi môžu jazdiť aj nákladné vozidlá.“

Témou je územie pod mostom aj nad ním

Most je od mája 2018 národnou kultúrnou pamiatkou. Už v tej dobe sa objavili hlasy, že ak mostné nájazdy nebudú pamiatkou, bola by šanca ich na ľavej strane Dunaja odstrániť a vytvoriť nový priestor pre ľudí, ktorý bude pokračovaním Hviezdoslavovho námestia, s prepojením Rybného námestia, novej Vydrice, Zuckermandelu, cez Lafranconi až po Karloveské rameno. Vo februári 2019 primátor Matúš Vallo pre Bratislavské noviny povedal: „Riešenie územia podmostia, Rybného námestia a napojenie na Vydricu považujem za obrovskú príležitosť zásadne zlepšiť verejný priestor v tomto centrálnom území a zaceliť ranu, ktorú spôsobila výstavba Mosta SNP. Viem si predstaviť, ako pod mostom vznikne nový, bezpečnejší verejný priestor. A to prinavrátenie Rybného námestia, pešie spojenie s druhou stranou, priestor napríklad pre trh alebo iné aktivity.“ Začať chcel diskusiu s obyvateľmi a medzinárodnou architektonickou súťažou ešte v roku 2019. Odvtedy je o projekte prepojenia ticho. Namiesto toho sa v máji tohto roka stalo v súvislosti s Mostom SNP a snahou „sceliť Staré mesto“ témou plató Staromestská. Mesto a Metropolitný inštitút ním chcú prekryť ulicu, ktorá rozdelila centrum. Vyrástol by nad ňou park, detské ihrisko, miesta na stretávanie sa. Architektonická štúdia už existuje, náklady mesto odhadlo na približne 18 miliónov eur.

Zdroj: Ján Čomaj - Petržalka Engerau – Ligetfalu, Vydavateľstvo Marenčin PT

​Pohľad z Vydrice na synagógu.

No od vízií späť do reality. Rekonštrukcia povrchu vozovky, ktorá sa na moste SNP realizovala v lete 2017 za jeden a pol milióna eur mohla vyvolať dojem, že most je v dobrom stave. Hospodárske noviny však nedávno priniesli informáciu, že kontrola odhalila trhliny vo zvaroch mosta a stav spadá do kategórie „veľmi zlý“. „Na odbornej škále je to predposledný šiesty stupeň. Po ňom je už len stav havarijný, keď je nutné komunikáciu uzavrieť,“ informovali. Most je však napriek tomu pre chodcov bezpečný a pre motoristov prevádzkovateľný, reagovala hovorkyňa Bratislavy Dagmar Schmucková.

(pn)

Zdroj: Marenčin PT

​Informácie a foto sme čerpali z knihy
Ján Čomaj – Petržalka – Engerau – Ligetfalu.
Kniha vyšla vo vydavateľstve Marenčin PT.

Páčil sa vám článok?