FOTO: Pred 124 rokmi začali v Bratislave premávať električky - takto vyzerali prvé vypravené vozy

27.8.2019

Zdroj: FB Prešpurčina ešče nezgegla

Páčil sa vám článok?

Mestská hromadná doprava v našom hlavnom meste si dnes pripomína výročie začiatku prevádzky električiek na území Bratislavy. Prvé električky boli vypravené 27. augusta 1895 a táto slávnostná chvíľa bola zvečnená aj na historickej fotografii pochádzajúca zo zbierky Györgya Villányiho z Budapešti.

Na facebookovej stránke Prešpurčina ešče nezgegla vzácnu snímku zverejnil Peter Martinko, ktorý je veľkým nadšencom do električkovej dopravy, fanúšikom bratislavského metra, ale aj odborníkom na históriu MHD: "Táto fotografia bola urobená v Bratislave presne v deň, kedy boli prvé električky uvedené do prevádzky, teda 27. augusta 1895. Preto je aj prvá z nich ozdobená kvetinami. Električky vtedy vyrážali na svoje jazdy ešte z drevenej vozovne, ktorá bola v blízkosti Umeleckej besedy či oproti dnešnej budove Ministerstva vnútra na Martanovičovej respektíve dnes už Pribinovej ulici. Neskôr tam postavili murované depo, do ktorého viedli električkové koľaje zo Starého mosta či neďalekého Šafárikovho námestia. Dnes už je v týchto miestach parkovisko..."   

Zdroj: FB P.M.

Ešte v roku 1894 udelil uhorský minister obchodu povolenie na výstavbu Hlavnej trate a dvoch odbočných tratí na území vtedajšieho Prešporku. V tom čase už prebiehali stavebné práce na budovaní parnej elektrárne, ktorá bola súčasťou depa na Pribinovej ulici. Elektráreň vyrábala pre pohon električiek jednosmerný prúd s napätím 550 V a vybavená bola dvoma 62,5 kW parnými strojmi firmy Nicholson Gépgyár, ktoré poháňali dve 66 kW dynamá od firmy Ganz és Társa, Budapešť. Pri výpadku parných strojov mohla prúd krátkodobo núdzovo dodávať záložná akumulátorová batéria. Na jar roku 1895 sa začala pokládka koľajníc Hlavnej trate, najskôr od vozovne cez dnešné ulice Štúrova, Jesenského, Hviezdoslavovo nám. po nábrežie Dunaja a zakrátko aj v úseku od Štúrovej cez Nám. SNP a Suché mýto po koniec Štefánikovej ulice. 

Zdroj:

​Deň "D" pre jednu z najstarších mestských elektrických železníc v strednej Európe - Bratislavskú mestskú elektrickú železnicu (Pozsonyi Városi Villamos Vasut, v skratke P.V.V.V.) - prišiel 27. augusta 1895. O 8:00 sa v elektrárni na Pribinovej ulici stretli predstavitelia mesta a zástupcovia podnikov. Komisia sa odviezla električkou z depa na konečnú zastávku pri hoteli Medveď (dnešná križovatka Štefánikovej a Križkovej ulice). Odtiaľ sa hostia odviezli na druhú konečnú zastávku na Vitézovej ulici (dnešná reštaurácia Rybársky cech), a potom do hotela Zelený strom (na mieste dnešného Carltonu). Prví cestujúci z radov verejnosti sa električkou mohli odviezť poobede. Premávka sa skončila až o 23:00 a v ten deň sa električkami prepravilo 2468 osôb.

Zdroj: FB P.M.

Cesta jedným smerom trvala 16 minút, cestovné bolo 10 grajciarov pre dospelých a 5 grajciarov pre deti od dvoch rokov. (Za 10 grajciarov bolo vtedy možné kúpiť 5 vajec.) Električky premávali od 6:00 do 23:00 v lete a od 7:00 do 21:00 v zime. Na Hlavnej trati bolo 12 zastávok, električky premávali v intervale 10 minút. Zastávky na trati boli Vitézova ul., Kunigsfelderova ul. (pri dnešnom Moste SNP), Rybné námestie (pri bývalom pivovare), Promenáda (Hviezdoslavovo nám. pred SND), Hotel Červený vôl (križovatka Jesenského a Štúrovej ulice), Wagnerova ul. (Nám. SNP pri vyústení Kolárskej), Hlavná pošta (pred poštou na Nám. SNP), Nám. kráľa Ľudovíta (Hurbanovo nám.), Grassalkovichovo nám. (Hodžovo nám.), Hotel Deák (križovatka Štéfanikovej a Lermontovovej ulice) a Hotel Medveď.

Zdroj: FB P.M.

Aj toto už je dávna minulosť - kedysi chodili električky cez Suché mýto smerom na Hlavnú stanicu... ​

Po pár dňoch bola zriadená nová zastávka na dnešnom Kamennom nám. a zastávka Wagnerova bola presunutá k Poštovej ul.). Vozidlový park tvorilo päť motorových vozňov #1 až 5 a štyri vlečné vozne #6 až 9. Vozne vyrobila firma Ganz Budapešť, mali hmotnosť 7 ton, 12 miest na sedenie, 8 miest na státie. Podnik mal v tom čase iba 30 pracovníkov.

(ars)

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.