Viedenská električka má 100 rokov (XVI.)
Viedenská električka má 100 rokov (xvi.) - kedysi16_navestidlo
„Vďaka“ železnej opone v období socializmu zostala trať pomerne dlho zachovaná. Až v 80. rokoch v súvislosti s výstavbou diaľnice do Maďarska bola časť traťového telesa zrušená. Dodnes sa na Kapitulských poliach zachoval asi kilometer dlhý úsek trate (už bez koľají), ktorý je ale do značnej miery zarastený vegetáciou.
Zachovali sa aj nepoškodené hektometre z obdobia Nemeckých ríšských dráh (spojenie Berg – Engerau), návestidlo, ktoré je od roku 1945 stále v polohe STOJ, a jeden stožiar trakčného vedenia v blízkosti hraničného prechodu Petržalka – Berg. V Petržalke je zachované depo Kopčany ako aj výpravná budova stanice Kopčany. Na rakúskej strane bol úsek Berg – Wolfsthal zrušený, úsek Wolfsthal – Viedeň je v prevádzke ako súčasť viedenskej rýchlodráhy S7 pod názvom Pressburgerbahn.
Vozne spoločnosti B.K.H., odstavené v depe Kopčany ako pohľadávka voči firme Siemens, boli v roku 1941 odpredané do Rakúska. Nákladné vozne sa dostali k Nemeckým ríšskym dráham, lokomotívy a električky k firme Stern und Hafferl. Lokomotívy boli zaradené do prevádzky na trati Linzer Lokalbahn.
Električka CMg 1612 bola v roku 1942 prestavaná na rozchod 1000 mm a zaradená do prevádzky na lokálnej dráhe „Attergaubahn“ Vöcklamarkt – Attersee, kde je v prevádzke dodnes. Aj električka CMg 1534 bola prestavaná na 1000 mm a zaradená do pravidelnej električkovej dopravy v meste Gmünden, kde bola v prevádzke do roku 1983. Potom ju kúpilo Museumstramway Mariazell a v rokoch 1994-1995 bola v dielňach Dopravného podniku Bratislava zrekonštruovaná do pôvodnej podoby električkového vlečného vozňa Ch 1534. Lokomotívu Eg 5 získalo múzeum v Mariazelli a v roku 2000 bola v Brne rekonštruovaná do pôvodnej podoby.
Peter Martinko
(Dokončenie nabudúce)
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.