Viedenská električka má 100 rokov (VI.)
Viedenská električka má 100 rokov (vi.) - viedenska6_vieden
Pôvodný návrh prepojenia Prešporka a Viedne vychádzal zo vzoru električkovej dráhy Viedeň - Baden. Keďže vtedy nebolo možné vyrobiť električky, ktoré by na medzimestskom úseku dokázali premávať rýchlosťou minimálne 40 km/h a prepraviť požadované množstvo cestujúcich, bol medzimestský úsek koncipovaný ako železničný.
Počítanie kilometrov trate sa začínalo vo Viedni. Trať z Viedne od Veľkej tržnice (Wien Grossmarkthalle) do Prešporka na Námestie Korunovačného pahorka (Pozsony Koronázási Domb tér) bola jednokoľajná s výhybňami, s rozchodom 1435 mm, dlhá 70 kilometrov, riadila sa podľa rakúskych predpisov a delila sa na tri úseky.
Prvý, viedenský mestský úsek, začínal pri mestskej tržnici a viedol do Gross Schwechatu, mal dĺžku 12,5 km, bol elektrifikovaný jednosmerným prúdom s napätím 600V. Druhý, medzimestský úsek, viedol z Gross Schwechatu (kde bola výmenná stanica lokomotív z jednosmerného na striedavý prúd) do stanice Köpcsény (Kopčany). Bol dlhý 50,5 km, elektrifikovaný striedavým prúdom s napätím 15kV 16,2/3 Hz.
Tretí, prešporský mestský úsek, začínal v stanici Köpcsény (kde bola výmenná stanica lokomotív zo striedavého na jednosmerný prúd), viedol cez obec Ligetfalu (dnešná Petržalka) po Moste Františka Jozefa (dnes Starý most) na prešporské Námestie Korunovačného pahorka, kde bola konečná stanica. Tento úsek napájaný jednosmerným napätím 550V sa delil na dve časti, a to časť od výmennej stanice Köpcsény po ľavú stranu Dunaja na Moste Františka Jozefa s dĺžkou 6,86 km a časť od mosta po Námestie Korunovačného pahorku (dnes Námestie Ľudovíta Štúra). Ďalej viedol cez ulice Mostová, Ružová (dnes Jesenského) a Barossa Gabora (Štúrova), čím trať vytvorila okruh a vrátila sa na most. Tento úsek mal dĺžku 1,63 km.
Peter Martinko
(Pokračovanie nabudúce)
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.