V Ružinove vybudujú terminál integrovanej osobnej prepravy
V bratislavskej mestskej časti Ružinov vybudujú terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Vyrásť má v lokalite Ostredky pri Vrakunskej ceste, blízko zastávky MHD Súhvezdná.
Zdroj: Matúš Husár
Mnohí Bratislavčania pomaly zabudli, iní ani netušia, že po novom Starom moste mal ísť okrem električky aj vlak. Petržalská radiála bola budovaná ako tram-train, železničné koľajnice s rozchodom širokým 1 435 mm však hrdzavejú.
O možnosti využívať v hlavnom meste vlak ako MHD sa v týchto dňoch hovorí oveľa viac a konkrétnejšie. Začiatkom mája podpísali Železnice SR zmluvu s projektantom Terminálu integrovanej osobnej prepravy v Ružinove - nová železničná zastávka v tejto mestskej časti, ktorá bude slúžiť na prestup z vlaku na električku či autobus a naopak, má byť hotová do konca roka 2023. V rovnakom termíne by sa mal realizovať prestupný terminál vo Vrakuni, kde dnes funguje dočasná železničná zastávka.
Pred rokmi sa hovorilo aj o odľahčených vlakoch typu tram-train, ktoré by jazdili v našom meste. Železničné koľajnice, natiahnuté popri električkových v úseku od Štúrovej ulice cez Starý most až po konečnú na Jungmannovej ulici v Petržalke, však hrdzavejú. Stali sa len ďalšou bratislavskou kuriozitou, sú nepotrebné, čo potvrdzujú aj aktuálne vyjadrenia železníc a bratislavského magistrátu. Prvá etapa duálnej trate v dĺžke 2,4 km nebude mať pokračovanie. Pôvodný zámer bol, že sa po predĺžení až na koniec Petržalky napojí na trať Rajka - ŽST Petržalka.
Popri električkových koľajniciach sú natiahnuté aj železničné s rozchodom širokým 1 435 mm.
Prímestské vlaky typu tram-train, ktoré využívajú spomínaný rozchod 1 435 mm, si vedeli predstaviť predchádzajúci bratislavskí primátori, Milan Ftáčnik aj Ivo Nesrovnal, napokon sa však od projektu upustilo. Ako informoval ešte v roku 2015 dopravný portál imhd.sk, duálnu trať už nebolo možné stavať cez eurofondy, takže ak by Bratislava chcela „vlako-električky“, musela by trate s rozchodom 1 435 mm financovať sama.
„Pri budovaní električkovej dráhy sa pôvodne uvažovalo s postupnou zmenou rozchodu električkových dráh v rámci mesta z 1 000 mm na štandardný železničný rozchod 1 435 mm. Z toho dôvodu sa v minulom operačnom programe naprojektovala a zrealizovala časť novej električkovej dráhy v duálnom rozchode,“ vysvetlila pre banoviny.sk hovorkyňa železníc Rita Feik Achbergerová s tým, že podľa informácií, ktorými Železnice SR disponujú, sa s prevádzkou tram-trainov v Bratislave už neuvažuje.
Električka v Petržalke dnes končí na zastávke Jungmannova, s výstavbou predĺženia trate sa má začať na jeseň.
Predĺženie električkovej trate v Petržalke až do Janíkovho dvora je projektované len na rozchod 1 000 mm. „Pri tejto stavbe sa so systémom tram-train neuvažuje. Znamená to, že nie je naprojektovaná pre jazdu vozidiel so železničným podvozkom. Súčasná trať končí obratiskom v blízkosti železničnej trate, čo umožní do budúcna v tomto mieste zrealizovať Terminál integrovanej osobnej dopravy (TIOP), ktorého úlohou má byť umožnenie prestupu medzi železničnou a električkovou traťou,“ uviedla jednoznačné stanovisko hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.
S výstavbou pokračovania električkovej trate sa má začať v septembri, kompletná stavba by mala byť hotová do konca roka 2023.
(ac)