Kuriozita v Bratislave, o ktorej mnohí netušia: Čo je zvláštne na koľajniciach na Starom moste?

24.5.2021

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Mnohí Bratislavčania pomaly zabudli, iní ani netušia, že po novom Starom moste mal ísť okrem električky aj vlak. Petržalská radiála bola budovaná ako tram-train, železničné koľajnice s rozchodom širokým 1 435 mm však hrdzavejú.

O možnosti využívať v hlavnom meste vlak ako MHD sa v týchto dňoch hovorí oveľa viac a konkrétnejšie. Začiatkom mája podpísali Železnice SR zmluvu s projektantom Terminálu integrovanej osobnej prepravy v Ružinove - nová železničná zastávka v tejto mestskej časti, ktorá  bude slúžiť na prestup z vlaku na električku či autobus a naopak, má byť hotová do konca roka 2023. V rovnakom termíne by sa mal realizovať prestupný terminál vo Vrakuni, kde dnes funguje dočasná železničná zastávka.

Pred rokmi sa hovorilo aj o odľahčených  vlakoch typu tram-train, ktoré by jazdili v našom meste.  Železničné koľajnice, natiahnuté popri električkových v úseku od Štúrovej ulice cez Starý most až po konečnú na Jungmannovej ulici v Petržalke, však hrdzavejú. Stali sa  len ďalšou bratislavskou kuriozitou, sú nepotrebné, čo potvrdzujú aj aktuálne vyjadrenia železníc a bratislavského magistrátu. Prvá etapa duálnej trate v dĺžke 2,4 km nebude mať pokračovanie. Pôvodný zámer bol, že sa po predĺžení až na koniec Petržalky napojí na trať Rajka - ŽST Petržalka.

Zdroj: Matúš Husár

Popri električkových koľajniciach sú natiahnuté aj železničné s rozchodom širokým 1 435 mm.

Prímestské vlaky typu tram-train, ktoré využívajú spomínaný rozchod 1 435 mm, si vedeli predstaviť predchádzajúci bratislavskí primátori, Milan Ftáčnik aj Ivo Nesrovnal, napokon sa však od projektu upustilo. Ako informoval ešte v roku 2015 dopravný portál imhd.sk, duálnu trať už nebolo možné stavať cez eurofondy, takže ak by Bratislava chcela „vlako-električky“, musela by trate s rozchodom 1 435 mm financovať sama.

„Pri budovaní električkovej dráhy sa pôvodne uvažovalo s postupnou zmenou rozchodu električkových dráh v rámci mesta z 1 000 mm na štandardný železničný rozchod 1 435 mm. Z toho dôvodu sa v minulom operačnom programe naprojektovala a zrealizovala časť novej električkovej dráhy v duálnom rozchode,“ vysvetlila pre banoviny.sk hovorkyňa železníc Rita Feik Achbergerová s tým, že podľa informácií, ktorými Železnice SR disponujú, sa s prevádzkou tram-trainov v Bratislave už neuvažuje.

Zdroj: archív bn

​Električka v Petržalke dnes končí na zastávke Jungmannova, s výstavbou predĺženia trate sa má začať na jeseň.

Predĺženie električkovej trate v Petržalke až do Janíkovho dvora je projektované len na rozchod 1 000 mm. „Pri tejto stavbe sa so systémom tram-­train neuvažuje. Znamená to, že nie je naprojektovaná pre jazdu vozidiel so železničným podvozkom. Súčasná trať končí obratiskom v blízkosti železničnej trate, čo umožní do budúcna v tomto mieste zrealizovať Terminál integrovanej osobnej dopravy (TIOP), ktorého úlohou má byť umožnenie prestupu medzi železničnou a električkovou traťou,“ uviedla jednoznačné stanovisko hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.   

S výstavbou pokračovania električkovej trate sa má začať v septembri, kompletná stavba by mala byť hotová do konca roka 2023.

(ac) 

Páčil sa vám článok?