FOTO: Úradná tabuľa v Rači je plná fotografií vrakov - prečo je s ich odpratávaním problém?

30.1.2020

Zdroj: FB M.Č.

Páčil sa vám článok?

Nástenka pred Miestnym úradom Bratislava - Rača vyzerá ako výber toho najhoršieho z ponuky na Bazoši. Presne s touto myšlienkou sa stotožnil aj vedúci oddelenia životného prostredia a dopravy Matúš Čupka, ktorý sa na sociálnej sieti priznal, že túto agendu úrad v minulosti podcenil, ale v blízkej budúcnosti sa stane odpratávanie vrakov jednou z priorít miestnej samosprávy.

V čom je vlastne problém a prečo sa vraky áut na parkoviskách, pred domami, na uliciach či vo dvoroch nielen v Rači, ale na území celého hlavného meste neustále kopia? Predovšetkým sú to lehoty celého procesu. Ak sa nejaký starší automobil stane nepojazdným, tak najskôr má jeho vlastník, teda majiteľ určitý čas na to, aby si dal auto do poriadku, teda mal platnú STK a mohol opäť jazdiť.

Zdroj: lb

"30 dní trvá komunikácia medzi samosprávou a PZ SR ohľadom zistenia majiteľa. Ďalších 60 dní má majiteľ vraku na nápravu, pričom je informovaný listom, vyvesením na tabuli a ešte aj na webe samosprávy. Ale aj po ich uplynutí má ešte šancu dať veci do poriadku, kým sa my dohadujeme so zmluvným partnerom na odťahu (momentálne žiadne vraky neprijíma, lebo okresný úrad ešte nevyradil vozidlá v niektorých prípadoch až z roku 2015). Približne mesiac 
po prevezení vraku na parkovisko si ho ešte stále môže majiteľ prísť prevziať, lebo v praxi ešte X dní, mesiacov či dokonca rokov vozidlo stojí na parkovisku a čaká na vyradenie. Proces odstránenia tak môže trvať v ideálnom prípade tri mesiace, ale pokojne sa to môže natiahnuť aj na 4 až 6 rokov," vysvetľuje na sociálnej sieti Matúš Čupka.

Zdroj: FB M.Č.

"Nehovoriac o tom, že majitelia vrakov sú pohoršení z toho, že prečo akurát oni boli nahlásení a pýtajú sa, že kto ich nabonzoval, vyjednávajú, nadávajú, niekedy sa aj vyhrážajú. Skrátka niekedy sa odohrá všetkých sedem fáz smútku v jednom dvojminútovom telefonickom rozhovore. Úprimne poviem, že minulý rok sme túto agendu podcenili, ale tento rok sa posnažíme všetky resty poctivo dobehnúť," dodal Matúš Čupka. Z následnej diskusie, ktorá sa pod fotografiami úradnej tabule plnej vrakov rozvinula bolo zrejmé, že podobné problémy sú prakticky v celom hlavnom meste. Ozval sa aj pán Ivor Švihran z petržalského miestneho úradu, ktorý napísal: "My tu máme stáleho zamestnanca iba na vraky, lebo priemerne sa riešia stovky vrakov. Počas zavádzania parkovacej politiky pracovala ešte jedna zamestnankyňa navyše v kancelárii a jeden ďalší to monitoroval v teréne. Až teraz postupne sa odťahujú prvé vraky z toho sústa." Zaujímavý príspevok pridal aj Tomáš Velecký: " V októbri som k problematike odstraňovania vraku pričuchol... a hoci sa podarilo zatlačiť na správcu komunikácie (magistrát), aby konal, boli mi odporučené dve finty, ako sa dá vrak odtiahnuť prakticky hneď: Po A. Vytiahnuť ho na stred komunikácie, aby tvoril prekážku v premávke. Vtedy bude okamžite odtiahnutý. Po B. Naliať pod neho mláčku oleja. Aj environmentálne riziko je dôvod pre odťah vozidla. Zvažoval som ešte možnosť C, a to nechať ho previezť pred úrad správcu komunikácie (na Primaciálne námestie) a sledovať, či to bude 90 dní trvať aj v takom prípade, ale nakoniec nebolo treba."

(ars)

Páčil sa vám článok?