Zaujímavosť: V petržalskej štvrti Nesto musia niektorí obyvatelia telefonovať z predzáhradiek

15.9.2025
0

Zdroj: (in)

Pohľad na prvé tri domy štvrte Nesto z Rakúska
Páčil sa vám článok?

„V bytoch máme veľké problémy so signálom. Pre telefonovanie musíme vyjsť na balkóny alebo do rohu predzáhradiek,“ posťažoval sa obyvateľ novej štvrte bratislavskej Petržalky Nesto v spoločnej facebookovej skupine.

Neďaleko Kopčianskej ulice, v tesnej blízkosti hraníc s Rakúskom, kde sa nachádza aj cintorín vojakov z I. svetovej vojny a tiež vojnový bunker BS 8 nazývaný „Hřbitov“, vyrastá nová petržalská štvrť Nesto. V novembri 2021 pri predstavovaní projektu developer sľuboval, že prví obyvatelia, ktorí sa budú sťahovať do skolaudovaných bytov, nenájdu okolo domov nulovú infraštruktúru, ktorá sa bude len postupne dotvárať, ale zároveň s bytmi bude neďaleko ich bytoviek otvorené aj medicentrum, kultúrno-spoločenské centrum, co-livingové bývanie, ihriská či škôlka a bývanie pre seniorov. A tiež už sfunkčnené dopravné prepojenie zo zjazdu z D2 do Petržalky smerom na Kopčiansku. Hovoril o prvej fáze projektu Nesto s názvom Juh pre asi 5-tisíc obyvateľov.

V septembri 2024 sa v rámci úvodnej etapy „Nesto na námestí“ sťahovali do 180 bytov v troch obytných domoch prví obyvatelia. Na stránke developera nájdete informáciu, že voľné tu zostávajú len tri byty, prevádzky v parteroch sa zatiaľ nerozbehli.

Zdroj: (in)

Bunker BS 8 známy ako Hřbitov je odtiaľto iba na skok.

Stránka ďalej uvádza, že ďalšou etapou výstavby bude „Nesto Prime“ – šesť domov po cca deväť bytov s kolaudáciou v roku 2027 a „Nesto III. Fáza“, ktorú majú tvoriť dva menšie bytové domy, cca 64 bytov, predpredaj bol spustený, s kolaudáciou sa ráta v roku 2028.

Jedna z obyvateliek, ktorú sme oslovili, tvrdí, že s bývaním je spokojná. „Starostlivosť o zeleň je výborná, je tu pokoj a vďaka kamerám aj bezpečne. Do centra mesta na Zochovu to mám desať minút,“ hovorí. „Sú tu cyklotrasy aj pekné detské ihriská, čakáme však na obchody a služby a napojenie na diaľnicu D2. Vraj bude na budúci rok. A hoci ja na vrchnom poschodí signál mám, to, že na nižších poschodiach ich prepína na rakúskych operátorov, považujem za dosť veľký problém. Nedávno sa v spoločnej facebookovej skupine jeden zo susedov sťažoval, že potreboval volať záchranku, volali 112, zadal adresu Pri vojenskom cintoríne 10, ale po prepojení mu bratislavská záchranka oznámila, že takúto adresu v systéme nemajú, keďže mapy aktualizujú jeden - dvakrát do roka. Odporučili mu volať 155, že ich lokalizujú podľa GMS signálu. Lenže signál v ich byte nie je, a tak sa niekoľkokrát pokúšal dovolať bez úspechu a potom ich prepojilo na rakúsku sieť. Našťastie to napokon dopadlo dobre, dovolať sa im napokon podarilo, netuším z akého miesta, 155 ich lokalizovala a prišla. Trvalo to však pridlho.“

Zdroj: (in)
Nesto

Niektorí obyvatelia chytajú signál iba v predzáhradkách.

Čo na to záchranka?

Petra Klimešová, manažérka komunikácie s verejnosťou Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky, vysvetľuje, že linky tiesňového volania 112 a 155 sú dve rozdielne linky s odlišným softvérovým vybavením. Ak sa však občan dovolá na linku 112 so zdravotným problémom, tento hovor je po prvotnom vyťažení prepájaný na linku 155 a spolu s ním sa odovzdávajú aj všetky informácie, ktoré už boli na linke 112 získané. Linka 112 je jednotné celoeurópske tiesňové číslo, ktoré spravuje Ministerstvo vnútra SR. Linka 155 je priamo operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby, kde dôjde po lokalizácii miesta udalosti bezodkladne k následnému vyťažovaniu informácií v súvislosti so zdravotným stavom postihnutej osoby. „V prípade zdravotných ťažkostí preto odporúčame volať priamo 155, aby sa predišlo prípadnému zdržaniu,“ hovorí Petra Klimešová.

Zdroj: (in)
Nesto

"Starostlivosť o zeleň je výborná," tvrdí jedna z obyvateliek.

Pripúšťa, že lokalizácia cez mobilné siete môže byť problematická najmä v hraničných oblastiach, ako je Petržalka pri rakúskej hranici. „Presná poloha sa zisťuje kombináciou údajov od mobilného operátora, GPS a podľa opisu miesta od volajúceho. Ak je signál slabý, proces môže trvať dlhšie – preto je veľmi dôležité, aby občania vedeli uviesť presnú adresu a jasne opísali orientačné body a prístupovú cestu.“

Tvrdí, že operačné strediská ZZS využívajú mapové podklady, ktoré sa priebežne aktualizujú. Nové štvrte alebo ulice sa však v oficiálnych databázach (register adries, kataster) niekedy objavujú s oneskorením. „V tomto konkrétnom prípade môžeme potvrdiť, že lokalita Nesto a jej ulice sú už v našich mapách zapracované.“

Obyvateľom Nesta odporúča v prípade zdravotných problémov volať priamo 155. „Ak je možné presne uviesť adresu, popísať orientačné body a prístupovú cestu. Ak situácia dovolí, volajúci môže po vyžiadaní operátora linky tiesňového volania 155 oznámiť aj GPS súradnice z mobilu.“

Zdroj: (in)
Nesto

Prevádzky v parteroch ešte nefungujú.

Zároveň odporúča, aby bol tiesňový hovor podľa možností vždy vykonaný priamo z miesta udalosti – nie prostredníctvom tretej osoby, ktorá sa na mieste nenachádza. „Je to dôležité preto, lebo operátor linky tiesňového volania 155 potrebuje od volajúceho nielen presné informácie o mieste udalosti, ale aj údaje o zdravotnom stave pacienta. Ak je to potrebné, operátor zároveň poskytuje volajúcemu telefonické inštrukcie, ako pacientovi poskytnúť prvú pomoc do príchodu záchrannej zdravotnej služby.“

Taxíky v pohode

V nových uliciach Nesta sa pomerne rýchlo zorientovali taxislužby. „Neevidujeme zvýšenú chybovosť mapových podkladov v oblasti Petržalky oproti iným mestským častiam. Ojedinelé prípady riešime internou úpravou GPS lokalizácie v našich systémoch, pričom aktívne spolupracujeme aj s poskytovateľom mapových podkladov – spoločnosťou Google. Google Maps sú lídrom v oblasti mapových riešení a poskytujú najpresnejšie dostupné informácie na trhu,“ vyjadril sa tím HOPIN a podobne reagovala aj spoločnosť Bolt.

Reakcia developera

„Áno, máme informácie o tom, že na niektorých miestach v projekte sa vyskytujú problémy so signálom, ale chceme uistiť obyvateľov Nesta, že tento problém dlhodobo aktívne riešime,“ uviedol Slavomír Habánik, Development Director spoločnosti Lucron. „Kvalita mobilného signálu môže byť ovplyvnená rôznymi faktormi, ako sú geografia, okolitá zástavba alebo konfigurácia jednotlivých objektov. Aj preto sme sa rozhodli pre komplexné, aj keď časovo náročnejšie riešenie, ktoré je pripravené pokryť potreby novovznikajúcej mestskej štvrte. Už prvý objekt Nesta sme v súčinnosti so všetkými operátormi navrhli tak, aby inštalácia ich plnohodnotnej technológie umožnila umiestniť na strechu vysielače a nielen zosilňovače signálu.

Ako optimálne sme teraz identifikovali umiestnenie konštrukcie vysielačov signálu na streche existujúcej budovy C1. Dobrou správou je, že všetky potrebné aktívne prvky od operátorov sú už zabudované v obytných domoch a chýba len konštrukcia vysielača, ktorej dobudovanie vyžaduje predchádzajúci súhlas operátorov. Ten by sme mali obdržať v najbližších dňoch. Samotné spustenie vysielačov a zabezpečenie plnohodnotného signálu by tak následne mohlo byť zrealizované ešte do konca tohto roka.

Veríme, že toto riešenie významne zlepší pokrytie signálom aj komfort pre obyvateľov štvrte Nesto.“

(in)

Páčil sa vám článok?