Dobré správy pre Petržalku: Výstavba trate električky do Janíkovho dvora bude od budúceho týždňa opäť pokračovať
Zdroj: nc
Na budúci týždeň bude na stavenisku petržalskej električky opäť počuť stavebný ruch. Mesto sa dohodlo s dodávateľom stavby a podpísalo dodatok k zmluve, ktorým garantuje doplatenie zvýšenej ceny stavebného materiálu na uhrádzaní zvýšených cien stavebných materiálov. Ceny stavebných materiálov má pritom mesto posudzovať každé tri mesiace. Magistrát o tom informoval na dnešnej tlačovej konferencii.
Inflácia a s tým súvisiace zdražovanie materiálov stavebníkov na stavbe 3,9 km trate električky do Petržalky spomalila a potom úplne zastavila a harmonogram prác sa tak oneskoril o niekoľko mesiacov. Ceny materiálov sú dnes podstatne vyššie ako v čase, keď sa v novembri 2021 podpisovala zmluva s dodávateľom zo Združenia NS MHD Petržalka za 74,58 milióna eur bez DPH. Stavbári preto žiadali záruky, že dostanú zaplatené také ceny, za ktoré môžu na trhu nakúpiť potrebné materiály. Záruku im má dať práve podpísaný dodatok k zmluve, ktorý umožnili nové pravidlá Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).
"Podpísali sme dodatok k zmluve, ktorý rozväzuje ruky dodávateľovi a práce na električkovej trati do Petržalky sa čoskoro znova rozbehnú. Projekt predĺženia električky do Petržalky je projektom mimoriadneho rozsahu a významu, je to jeden z našich najdôležitejších projektov, respektíve najdôležitejší projekt môjho volebného obdobia, ako aj jeden z najdôležitejších projektov dopravnej infraštruktúry v meste," konštatoval na dnešnej tlačovej besede Vallo s tým, že sa im po mesiacoch ťažkého a komplikovaného vyjednávania podarilo dosiahnuť so zhotoviteľom dohodu a práce na električkovej trati v Petržalke sa v nasledujúcich týždňoch opäť naplno rozbehnú.
Práce na trati boli do dnešného dňa pozastavené
V polovici mája tohto roka vydalo ÚVO usmernenie k podpisovaniu dodatkov zmlúv, ktoré umožňujú navýšenie cien pôvodnej zmluvy, pokiaľ príčinou tohto navýšenia je zdražovania materiálov a technológií. Bratislava má dnes vlastnú metodiku na kolísanie cien, ktorá je v súlade s usmernením ÚVO. „Na základe metodiky, ktorú sme vytvorili, budeme sledovať cenu materiálov a cenu meniť,“ povedal primátor Matúš Vallo s tým, že nový dodatok je založený na expertíznom posúdení od súdneho znalca oficiálnej znaleckej organizácie a ráta s priebežným prepočítavaním nárastov/poklesov cien počas trvania prác na električkovej trati, aby fakturované ceny čo najrealistickejšie zohľadňovali skutočné ceny materiálov počas realizácie stavby. Prepočítavanie má byť každé tri mesiace. Viceprimátorka Tatiana Kratochvílová doplnila, že pre mesto by bolo nevýhodné vopred sa zaviazať na aktuálnu mieru zdraženia materiálov, lebo ceny materiálov môžu oproti dnešku aj zlacnieť.
Primátor Matúš Vallo a viceprimátorka Tatiana Kratochvílová
Podľa Valla zatiaľ nie je možné stanoviť, o koľko sa cena stavby navýši, ceny materiálov však podľa znalcov oproti času, keď podpísali zmluvu o diele v novembri 2021, stúpli o 20,37 percenta. To neznamená, že o takéto percento sa automaticky navýši cena výstavby trate, cena stavebných materiálov môže aj klesať.
Projekt výstavby električky do Petržalky sa oneskoril o niekoľko týždňov. Mesto deklaruje, že dodávateľ o aktualizovanom harmonograme prác bude informovať v septembri. Cieľom mesta je dokončiť trať do konca roku 2023, keďže veľká časť trate je financovaná z eurofondov, ktoré sa do tohto termínu musia minúť. Primátor vysvetlil, že so stavebníkom chcú dobehnúť omeškanie na prácach, ktoré im za posledné mesiace vzniklo.
Matúš Vallo
Je tu však aj možnosť, že výstavbu do uplynutia termínu mesto nestihne, a preto chce projekt fázovať a na práce na trati, ktoré sa ukončia do konca roka 2023, bude možné plnohodnotne čerpať eurofondy. Bratislava však podľa Valla nepríde o žiadne peniaze z eurofondov a nevyužité financie sa majú využiť na iné dopravné projekty v hlavnom meste. Konkrétne by peniaze z eurofondov mohli ísť na výstavbu štyroch trolejbusových tratí a modernizáciu trate na Kramáre.
V nasledujúcich týždňoch a mesiacoch sa budú realizovať najmä práce na mostných objektoch, základy trakčného vedenia, zemné práce a prekládky sietí. Nový úsek predstavuje predĺženie električkovej trate o 3,9 km od súčasnej konečnej zastávky Jungmannova po novú konečnú zastávku Janíkov dvor. Celkovo bude mať 7 zastávok MHD, predovšetkým v blízkosti dôležitých dopravných uzlov. V rámci projektu budú vybudované štyri nové mostné objekty.
(nc)