Prečo robí na Vajnorskej radiále rovnaká firma ako na problémovej Karloveskej? Tu je odpoveď

1.12.2023

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

„Dúbravsko-karloveská radiála je zle postavená, nespĺňa hygienické normy, a ten dodávateľ teraz robí ešte aj Vajnorskú radiálu,“ odznelo na októbrovom mestskom zastupiteľstve v rámci vystúpenia občanov. Náš čitateľ navyše „niekde“ počul, že mesto zverilo túto zákazku firme bez obchodnej verejnej súťaže. Naozaj?

Fakt je, že hoci električky jazdia po Dúbravsko-karloveskej radiále (DKR) od októbra 2020, stále nie je plne skolaudovaná. Na významnom diele za 65,1 milióna eur s DPH mesto reklamovalo viaceré nedostatky a obyvatelia v okolí sa dodnes sťažujú najmä na prílišnú hlučnosť, žiadajú nápravu.

Tiež je pravda, že na oprave Vajnorskej radiály, ktorá sa začala v októbri tohto roku, robí rovnaká firma ako na DKR, teda TSS Grade. Táto informácia však nie je tajná, ako sa domnieva náš čitateľ, zverejnená je na webe Úradu pre verejné obstarávanie, z čoho zároveň vyplýva, že obstarávanie riadne prebehlo. Do obchodnej verejnej súťaže o rekonštrukciu koľajovej infraštruktúry na oboch úsekoch, čiže električkových tratí Jurajov dvor – Zlaté piesky a Tomášikova – Jurajov dvor, sa však prihlásil len jeden uchádzač, spomínaná firma TSS Grade. „Obávam sa, že v takom prípade môžu vzniknúť podobné problémy, aké sa vyskytli na Dúbravsko-karloveskej radiále,“ dodáva čitateľ.

Martin Chlebovec, hovorca Dopravného podniku Bratislava, ktorý je obstarávateľom, reagoval takto: „Zhotoviteľ vzišiel z verejného obstarávania. Čo sa týka opravy trate a modernizácie zastávok na Vajnorskej radiále, ide o odlišný projekt s iným technickým riešením. Mení sa koľajový zvršok, ktorý bude otvorený – koľajnice upevnené na podvaloch zasadené v štrkovom lôžku. Očakávame, že sa, naopak, hlučnosť pri prejazde električiek po dokončení projektu zníži.“

Zdroj: Marián Dekan

​Oprava Vajnorskej radiály má byť ukončená v lete budúceho roku.

Čo sa týka hlučnosti električiek na Dúbravsko-karloveskej radiále, podľa niektorých Karlovešťanov môže za to najmä fakt, že pod traťou sú každé tri metre betónové stojky, izolačná vrstva bola stlačená na nulu. V tejto súvislosti sme oslovili spoločnosť TSS Grade, či plánujú niečo urobiť pre zníženie hluku, odpoveď sme však nedostali. Súčasťou Zmluvy o dielo, ktorú firma uzavrela s mestom ako objednávateľom, je totiž podmienka, podľa ktorej „Zhotoviteľ nesmie zverejniť, dovoliť zverejnenie alebo poskytnúť akékoľvek podrobnosti o predmete Diela v žiadnom komerčnom, technickom časopise alebo inej publikácii bez predchádzajúceho písomného súhlasu Objednávateľa...“.

Právnička spoločnosti k tomu zároveň doplnila: „Zhotoviteľ nie je oprávnený poskytovať žiadne informácie, vyjadrenia a/alebo stanoviská a, bohužiaľ, ani nijakým iným spôsobom komunikovať s verejnosťou a médiami o predmete Diela, ktoré, okrem iného, do dnešného dňa nie je finančne vysporiadané...“.

Zdroj: ms

​Dúbravsko-karloveskú radiálu spustili v októbri 2020, stále však nie je plne skolaudovaná.

• Čo brzdí kolaudáciu DKR

Magistrát pred časom avizoval, že najneskôr v decembri požiada o trvalé užívanie Dúbravsko-karloveskej radiály, a tento termín potvrdzuje aj teraz. „Aktuálne máme päť právoplatných kolaudačných rozhodnutí na: plynovovody; vodovody; cesty a signalizáciu; lávky; verejné osvetlenie a preložky vysokého a nízkeho napätia. Chýba posledné kolaudačné rozhodnutie na dráhu, nástupištia a meniarne, kde máme predčasné užívanie do júla 2024. O trvalé užívanie chceme požiadať do konca roku 2023,“ uviedol pre banoviny.sk hovorca Peter Bubla.

(ac)

Páčil sa vám článok?