Až 61 % mladých ľudí by si želalo, aby sa v školách učilo o investovaní
Zdroj: Fondee
Až 61 % mladých ľudí vo veku 16 až 26 rokov by si želalo výučbu o investovaní na školách. Boja sa totiž inflácie, chceli by sa o svoj dôchodok postarať sami, ale nevedia ako, hovorí prieskum agentúry Ipsos, ktorý si nechala vypracovať investičná platforma Fondee.
„Mladí si chcú investíciami zaistiť najmä dôstojnú budúcnosť. Neveria ale sporiacim účtom a lákajú ich akcie, do ktorých by chcelo investovať až 59 % z nich,“ približuje výsledky prieskumu spoluzakladateľka Fondee Eva Hlavsová (na úvodnej foto).
Mladí neveria, že budú mať dôstojný dôchodok vďaka štátu
Medzi hlavné dôvody na investovanie respondenti uviedli ochranu svojich peňazí pred infláciou (66 %) a zaistenie dôstojnej budúcnosti (51 %). 39 % mladých chce zhodnocovať úspory, pretože sa nemôžu spoľahnúť na dôchodok od státu. „Svoje úspory do investícií pritom aktuálne vkladá len 41 % respondentov z generácie Z, ďalších 39 % by chcelo začať,“ komentuje výsledky prieskumu Hlavsová a upozorňuje, že 48 % mladých vníma investovanie ako štandardný spôsob, ako sa starať o svoje peniaze.
Ako začať nevedia najmä dievčatá, k investovaniu vedie svoje deti len 6 % rodičov
Až 65 % mladých sa snaží, aby každý mesiac ušetrili nejaké peniaze a dali si ich stranou. Ale 39 % z nich tieto našetrené peniaze necháva na sporiacom účte. V zhodnocovaní peňazí mladým ľuďom totiž častokrát bráni neznalosť, v škole sa to nenaučili a rodičia ich k tomu vedú len v 6-tich percentách. Mladých žien investuje len zhruba štvrtina.
Rodičia deti k investovaniu nevedú
Z pohľadu rodičov ekonomicky závislých detí je finančná gramotnosť rovnako dôležitou úlohou rodiča ako zabezpečenie vzdelania. Na otázku, čo by rodičia mali svojim potomkom zabezpečiť do ich dospelosti, zhruba štyria z piatich uvádzajú, že vzdelanie a výdavky s ním spojené. O niečo málo viac respondentov zároveň uviedlo ako nutné deti vybaviť finančnou gramotnosťou. Prieskum však poukázal na niekoľko rozporov s týmito zisteniami. „Ak sa zameriame na to, čo rodičia svojim deťom odovzdávajú z finančných zručností, tak väčšina z nich, zhruba polovica, ich učí, ako funguje domáci rozpočet alebo ako si sporiť. Zhruba dvaja z piatich rodičov svoje deti učí, ako sa nedostať do dlhov či ako nenaletieť podvodníkom. Tým však finančná výchova v rodinách prakticky končí,“ hovorí Eva Hlavsová, spoluzakladateľka Fondee.
Generácia Z hľadá spôsoby investovania blízke ich mentalite
Kým generácie investorov si nechali poradiť ohľadom financií od poradcov, dnešná generácia hľadá úplne iné spôsoby. „Z dlhodobého hľadiska sú mladí k svojim financiám zodpovednejší a túžia mať vlastnú finančnú situáciu vo svojich rukách. Službu poradcov by využila ani nie pätina z nich, do banky by s investíciami zašlo len 11 % opýtaných,“ hovorí Hlavsová. Vyrástli v online prostredí, preto tam hľadajú aj najjednoduchšie riešenia. „Vo Fondee rozumieme, že správanie mladých je odlišné a netúžia chodiť na stretnutia do banky ani s finančnými poradcami. Chcú dostať kvalitné informácie, ale v prostredí, ktoré je im blízke,” dodáva Hlavsová.
Keby si mladí mohli vybrať, akým spôsobom investovať, najčastejšie by použili mobilnú aplikáciu (45 % opýtaných). Najradšej by investovali primárne do akcií (59 %), prekvapivo len málo z nich by na prvom mieste investovalo do kryptomien (18 %). „Mladí si zrejme uvedomujú vysokú rizikovosť, ktorá sa s kryptomenami spája, čo je dobre,“ uvádza spoluzakladateľka platformy.
Fondee láka stále viac mladých, lebo ponúka riešenie blízke generácii Z
Fondee ponúka jednoduchý a lacný spôsob zhodnocovania investície, a to nielen pre mladú generáciu. Výhodou je, že všetko prebieha online. Klient si len vyberie typ portfólia a zvyšok je už bez starostí. Efektívnym spôsobom, ako začať mladých ľudí naviesť k investovaniu, je založiť im napríklad detský investičný účet, s ktorým budú vyrastať a sledovať, ako peniaze pracujú.
Fondee svoje služby ponúka za nízke a transparentné poplatky, žiadny vstupný, výstupný ani výkonnostný poplatok. Investované prostriedky sa rozdelia medzi niekoľko fondov ETF, z ktorých každý obsahuje stovky akcií alebo dlhopisov. Investície sú tak rozložené napr. medzi akcie najväčších amerických firiem alebo medzi štátne dlhopisy. Projekt v roku 2017 založili Eva a Honza Hlavsovi, ktorí získali skúsenosti vo financiách v londýnskej City a pochopili, že investície nie sú žiadna veda a môžu byť dostupné pre každého.
Uvedené dáta vychádzajú z prieskumu, ktorý bol realizovaný v dvoch fázach agentúrou Ipsos a to na vzorke 500 mladých ľudí vo veku 16 – 26 rokov a na vzorke 1250 rodičov v januári a auguste 2023 pre investičnú platformu Fondee.
(ts)