Prekvapenie: Pri stavbe električkovej trate v Petržalke našli protitankovú stenu z II. svetovej vojny
Zdroj: BSK - Michal Feik
Betónový múrik s vyčnievajúcim železom na sídlisku v Petržalke ostával dlhé roky nepovšimnutý. Výkopové práce počas stavby električkovej trate však odhalili aj zasypanú časť objektu. Ide o protitankovú stenu z druhej svetovej vojny. Viac prezradil Bratislavský samosprávny kraj na svojom webe.
"Protitankovú stenu dnes môžeme obdivovať v celej svojej veľkosti. Je približne meter široká a päť metrov dlhá. Nachádza sa vedľa autobusovej zastávky Šintavská," informuje BSK.
Samozrejme, vyvstala otázka, čo so stenou, ktorá je pamätihodnosťou, no zmena trasy električkovej trate v tejto lokalite nie je možná. Hlavné mesto sa preto rozhodlo zachrániť pamätihodnosť formou jej presunu, jeho termín ešte nie je známy. Aktuálne je stena obnažená a na základe zistenia rozmerov a po obhliadke musia vypracovať technologický postup, ktorý sa bude následne schvaľovať.
Video steny si môžete pozrieť tu.
Ako ďalej pripomína BSK, Bratislava bola jednou z pevností v línii budovanej Nemcami od hraníc Poľska až po Slovinsko. Mala slúžiť na to, aby sa sovietske vojská nedostali do Rakúska. Avšak Nemci túto líniu nedokázali obsadiť dostatočne početným vojskom.
Práve v tomto období sa budovali protitankové steny a kopali sa zákopy. Nemecku však dochádzali zásoby aj prostriedky. Preto je betón, z ktorého je stena postavená, dosť nekvalitný a hrubozrnný, keďže Nemci mali málo cementu aj železa.
Sovietske vojská vpadli do Petržalky večer 4. apríla 1945, keď sa už schyľovalo ku koncu vojny. Ich výpad smeroval z oblasti Draždiaku. Prvou bariérou v postupe bola protitanková stena. Na nepriateľov, ktorí v nej striehli, udreli húfnicou ISU-122 a ľahšie obrneným vozidlom, po ktorom zostala jediná stopa – šrapnel zapichnutý do panciera strieľne zo zadnej strany. Vozidlo muselo ísť teda z opačnej strany ako húfnica.
(ms)