FOTO a VIDEO: Nová autobusová stanica Nivy prináša do centra mesta nákupy, automatizovanú cyklovežu, bežecký okruh či komunitnú záhradu

28.9.2021
Autobusová stanica Nivy vchod z Mlynských Nív

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

Bratislava po dlhých rokoch získava reprezentatívnu autobusovú stanicu. Spolu s ňou sa otvára nové nákupné centrum, mestská tržnica a verejne prístupná zelená strecha s možnosťami voľnočasových aktivít a výhľadom na bratislavský downtown. Prvý spoj s cestujúcimi odíde z novej autobusovej stanice už vo štvrtok 30.9 na letisko Schwechat s odchodom o 3. hodine ráno.

Nivy sú multifunkčný projekt, ktorý vyrástol v centre novovznikajúcej zóny Nové Nivy. Bratislavčanom a jej návštevníkom prináša nielen zrekonštruovanú modernú autobusovú stanicu. Nová autobusová stanica Nivy, ktorá stojí na mieste pôvodnej, bude moderným autobusovým terminálom letiskového typu. Investor začal s budovaním projektu 15. mája 2017 výkopovými prácami a približne o 5 mesiacov na to aj s demolačnými prácami vtedajšej starej autobusovej stanice. Na pozemku dočasnej stanice postaví developer nový projekt zameraný na bývanie, kancelárie a služby.

Zdroj: nc

​Nivy  - pohľad z Páričkovej ulice

Peši, autom, autobusom, bicyklom aj kruhovým objazdom

Spolu s otvorením Nív pre verejnosť sa od štvrtka 30. septembra spúšťa aj dlho očakávaný prvý podzemný kruhový objazd na Slovensku. Bude hlavnou vstupnou bránou do podzemného parkoviska Nív či na  AlzaDrive. Parkovisko je na -2. podlaží, kde zaparkujete na celkovo 2 150 parkovacích miestach.

Chodci sa do centra dostanú troma hlavnými vstupmi - Mlynské nivy pri VÚB, z Páričkovej ulice, a vchod Mlynské nivy pri Nivy Tower bude otvorený 24 hodín denne.

Zdroj: Marián Dekan

​Jeden z troch vchodov pre peších - Mlynské nivy pri Nivy Tower

Cyklisti si môžu odložiť bicykel v cykloveži so vstupom z Páričkovej, ktorá je plne automatizovaná a chránená bezpečnostným systémom. Cykloveža ponúkne 118 miest pre bicykle.

Autobusová stanica, ktorá sa nachádza na -1. podlaží Nivy centra, prinesie 36 nástupísk, 7 výstupísk a 86 stojísk pre autobusy s bezbariérovým prístupom. Samotné centrum bude fungovať v nočnom a dennom režime, na autobusovú stanicu sa cestujúci dostanú nepretržite 24 hodín 7 dní v týždni. "Okrem kamerového systému tu bude na bezpečnosť dohliadať strážna služba. Štátna polícia tu bude mať aj svoju menšiu pobočku," uviedol generálny riaditeľ autobusového dopravcu Slovak Lines Pavol Labant. 

Očakávaná denná kapacita stanice je 9500 cestujúcich a prejde cez ňu 1100 spojov.  "Priestor autobusovej stanice je v podzemí, avšak je konštruovaný ako exteriérový priestor. Celoročne bude vetraný výmenou vzduchu v objeme 60000m3 za hodinu," spresnil Ján Harom z Property Centra nivy. Dodal, že v zimných mesiacoch priestor nástupísk a výstupísk vykurovaný nebude, nakoľko je konštruovaný ako exteriér, priestor čakárne je vykurovaný.  Zlepšiť sa majú aj služby pre dopravcov. Pripravená je pre nich čerpacia stanica, umývacia linka, rýchloservis či sekcia údržby a čistenia vozidiel. "Projekt je výnimočný svojou komplexnosťou a že spája v sebe rôzne funkcie. Nosná je dopravná funkcia z pohľadu medzinárodnej autobusovej stanice najvyšších štandardov. Je tu však aj veľký verejný priestor v podobe multifunkčnej zelenej strechy. Je tu aj plejáda prevádzok," povedal René Popik z developerskej spoločnosti HB Reavis, ktorá projekt budovala.

Zdroj: Marián Dekan

​Na 1. podzemnom podlaží sa nachádza 36 nástupísk, 7 výstupísk a 86 stojísk pre autobusy 

Aktuálne odchody a príchody sa budú zobrazovať na 8 metrov dlhej digitálnej stene letiskového typu nad priestorom pokladní. Cestovné poriadky nájdu cestujúci aj na deviatich LCD TV paneloch, 36 obrazovkách  aj na niekoľkých samoobslužných dotykových kioskoch. K dispozícii budú aj informačné pulty, úschovňa batožiny, miestnosti na prebaľovanie a dojčenie, ale aj zónu s  80 lavičkami. Priamo na podlaží s autobusovou stanicou si pri čakaní na spoj budú môcť cestujúci aj nakúpiť.  

Zdroj: Marián Dekan

Aktuálne odchody a príchody sa budú zobrazovať na 8 metrov dlhej digitálnej stene 

​Centrum Nivy má 36 eskalátorov, z toho jeden 15 m dlhý vedie cez tri podlažia, dostanete sa ním až do najvrchnejšej časti tržnice, 2 travelátory a 14 výťahov. V novom centre nájdete množstvo obchodov a služieb, medzi ktorými nájdete známe značky, ale aj dve nové predajne, ktoré v našej krajine otvoria prvýkrát.

Zdroj: Marian Dekan

​15-metrov dlhým eskalátorom sa dostanete cez tri podlažia až do gastro časti k tržnici.

15-metrovým eskalátorom sa dostanete na druhé podlažie do gastrozóny a odtiaľ je aj vstup na zelenú strechu. "Koncept modernej tržnice plnej kvalitných lokálnych produktov od overených farmárov dopĺňajú v Tržnici Nivy klasické food courty, kaviarne, reštaurácie a obchody s čerstvými potravinami. Svoju prvú bezlepkovú pekáreň tu otvoria aj známe potraviny," priblížil Maroš Zelenay general director konceptu Tržnice s tým, že funkčnou naďalej zostáva aj prvá online tržnica, ktorú Tržnica Nivy spustila ešte pred rokom.

Zelená strecha ponúkne zákutia na oddych, šport či zábavu pre deti. Na streche Nív vysadili 134 vzrastlých stromov, desiatky rastlín a nájdete tu aj bežecký okruh dlhý 550 metrov, workoutové cvičiská, grilovaciu zónu. Je tu aj komunitná záhrada s pocitovým chodníkom a hmyzím hotelom a lavičky s USB nabíjačkami. Rodiny s deťmi si môžu užiť ihrisko s motívom slnečnej sústavy.

Zdroj: Marián Dekan

Na Nivách nájdete približne 8 000 m2 extenzívnych zelených striech.

Zdroj: nc

Športoví nadšenci sa môžu tešiť na bežecký okruh dlhý 550 metrov.

Zdroj: Marián Dekan

Na verejne prístupne zelenej streche nájdete ​komunitnú záhradu s pocitovým chodníkom a hmyzím hotelom

Zdroj: nc

Strechu pokrývajú aj vzrastlé stromy a rastliny.

Súčasťou nakupovania bude aplikácia Ahoj Nivy! už od 30. septembra. Vďaka nej sa môžete dostať k rôznych akciám a špeciálnym ponukám. 

Zdroj: nc

​Výhľad zo strechy Nív na bratislavský downtown.

Na projekte Nivy centra pracovalo v priemere 700 pracovníkov denne.  Obvod stavebnej jamy Nivy centra mal skoro 1 km, jej hĺbka bola 12,3 metra. V čase výstavby bola stavebná jama Nív najväčším výkopom v strednej Európe. Na výstavbu Nív bolo použitých146 414 m3 betónu, 1 090 652 m káblov, 215,5 km rúr, 17 850 m2 dlažby z prírodného kameňa, 11 600 m2 dlažby gres, 28 kusov stromových stĺpov, z ktorých najťažší váži až 5 ton.

(nc)

Páčil sa vám článok?