Električka ako budúcnosť verejnej hromadnej dopravy v Bratislave

14.7.2020

Zdroj: JTRE

Páčil sa vám článok?

Bratislava sa už zrejme na vybudovanie metra v budúcnosti spoliehať nemôže. Električka je to, čo Bratislava dnes má a musí ďalej rozvíjať.

Električka je nepochybne nosným systémom verejnej hromadnej dopravy v Bratislave. Je iba na smolu všetkých obyvateľov a návštevníkov Bratislavy, že za posledných 30 rokov sa na jej rozvoji takmer vôbec nepracovalo, čo nectí žiadne z predchádzajúcich porevolučných vedení magistrátu. Jediné rozšírenie, ktoré táto ekonomicky výhodná a životné prostredie najmenej zaťažujúca doprava zaznamenala, boli 3 zastávky do Petržalky.

Bratislava za tých 30 rokov rástla predovšetkým v okrajových mestských častiach a počet obyvateľov Bratislavy stúpol na viac ako 476 tisíc podľa sčítania obyvateľstva k 11. marcu 2016, čo je historicky najvyššie číslo. Samozrejme do tohto čísla nie je zarátané zvýšenie počtu obyvateľov v satelitoch okolo Bratislavy a množstvo obyvateľov žijúcich v Bratislave v prenájme. Podľa Market Locator to spolu môže byť až 660 tisíc ľudí, ktorí sa v Bratislave dennodenne pohybujú, a to prevažne autami, nakoľko sem dochádzajú za prácou na dennej, týždennej alebo aj dlhšej báze. Ako môže Bratislava eliminovať počet áut v meste? Stačí ponúknuť bezpečnú, kvalitnú, rýchlu a presnú mestskú hromadnú dopravu, aby ľudia boli ochotní vystúpiť z áut a nastúpiť do MHD. Autobusy a trolejbusy stojace v zápchach spolu s osobnými automobilmi to zrejme nie sú. Prioritou vedenia mesta, a to nie len súčasného ale aj budúceho, by preto mal byť rozvoj električkových tratí spolu s prepojením na prímestské vlaky.

Umiestňovanie nových električkových tratí je už na mnohých miestach problematické

S električkou, ktorá je efektívnym a hlavne rýchlym spôsobom prepravy, sa pri rozširovaní a zahusťovaní mesta veľmi nepočítalo. To má za následok, že napojenie niektorých mestských častí bude viac ako problematické. Východná časť Bratislavy je o električku stále ochudobnená, a s prihliadnutím na doterajší vývoj asi aj dlho bude. Hovorí sa síce o nových tratiach smerom na Devínsku Novú Ves či Vajnory s potencionálnym prepojím na Raču, ako aj o novom okruhu po Pribinovej cez Košickú s napojením na ružinovskú radiálu pri trhovisku Miletičova. Prínosom by mal byť aj deklarovaný rozvoj električkových tratí v Novom Lide na petržalskej strane, s potenciálnym pokračovaní popri Ekonomickej univerzite ďalej do Petržalky, kde by táto trať mohla vytvoriť druhú a celkom logickú električkovú trať s možnosťou vytvorenia ďalšieho okruhu obsluhujúceho rozvíjajúce sa časti za Janíkovým dvorom. Enormný dopyt zaznieva z Vrakune a Podunajských Biskupíc, kde by sa električka mohla stať logickým prepojením na nedávno vybudovanú železničnú stanicu. Rovnaký scenár prestupného uzla by mohol byť použitý na Einsteinovej v Petržalke, pod už jestvujúcou električkovou traťou, a výhľadovo aj pri Boroch, kde vyrastá ďalšia mestská štvrť. Železničná zastávka na Einsteinovej je dokonca zahrnutá v platnom územnom pláne Bratislavy. Vybudovaním dlho očakávaného diaľničného obchvatu Bratislavy D4R7, ktorého cieľom je tiež odľahčiť Bratislavu od tranzitnej a automobilovej dopravy, vznikne na konci R7, pod Prístavným mostom, ideálne miesto na napojenie sa na električkové trate cez systém parkovísk P+R (park and ride), v preklade zaparkuj a cestuj verejnou hromadnou dopravou. Prepojenie električiek na prímestskú dopravu, či už vlakovú alebo aj individuálnu, môže výrazne pomôcť odľahčiť centrum mesta od áut v budúcnosti.  Rozvoj električkových tratí musí byť práve z týchto dôvodov zaradený vedením hlavného mesta medzi kľúčové priority.

Zdroj: JTRE

Za aj proti, vyhrať by mal celospoločenský záujem

Tak, ako má minca dve strany, tak je pre Slovákov príznačná polarita v názoroch. Prevážiť by mal pri takýchto projektoch celospoločenský záujem, nie názor jednotlivca alebo malej skupiny. Odborníkom na problematiku dopravy v Bratislave by sme mali preukazovať viac vážnosti a rešpektu k ich práci, nazerať na rozvoj dopravy v súvislostiach a nespochybňovať argumenty špecialistov a štúdií na úkor politických bodov a vlastného prospechu. Vývoj je nezastaviteľný a aj rozvoj verejnej dopravy musí ísť s dobou. Moderné prostriedky na prepravu ľudí, rýchly a spoľahlivý presun v rámci celého mesta, kvalitné doplnkové služby, okamžitá informovanosť o vynechaných spojoch – iba kvalitné služby zabezpečia, aby ľudia prestúpili z auta do mestskej hromadnej dopravy. Tak, ako dnes vidíme vášnivú diskusiu o električke pred SND, budeme obdobné diskusie vidieť aj pri umiestňovaní akejkoľvek inej trasy, pretože sa vždy nájde niekto, komu - z nejakých dôvodov - navrhnutá trasa vyhovovať nebude. Úlohou mesta je preto prevziať iniciatívu a do častokrát vášnivých diskusií dostať v prvom rade  odbornosť a celospoločenský záujem. Je samozrejme dôležité vypočuť všetky názory skupín či jednotlivcov, je potrebné diskutovať o podnetoch a argumentoch, aby tie relevantné a obohacujúce požiadavky mohli byť  zahrnuté do procesu rozvoja hlavného mesta. Držíme magistrátu palce, aby sa čo najskôr podarilo presadiť a zrealizovať zmysluplné rozširovanie električkových tratí v Bratislave.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

PR - sponzorovaný obsah
Páčil sa vám článok?