Výnimočné spojenie. JÁN MRVA: spoločný kandidát demokratickej opozície

22.10.2018

Zdroj: archív J.M.

Páčil sa vám článok?

(pr) Do nadchádzajúcich komunálnych volieb ide bojovať o pozíciu primátora hlavného mesta aj súčasný starosta Vajnor 49-ročný Ján Mrva. Spomedzi ostatných kandidátov má snáď najdlhšie skúsenosti so starostlivosťou o zverenú mestskú časť a jej 6 000 obyvateľov.

Podarilo sa mu vybudovať v tejto jedinečnej mestskej časti nový veľký Dom kultúry, postaviť 2 škôlky pre 200 detí, dobudovať 5 tried základnej školy, revitalizovať dva parky, postaviť 31 km nových cyklotrás, multifunkčné ihrisko.... Pre Jána Mrvu je verejný záujem nadradený záujmom developerov a ich zisku, záujmu finančných skupín. Aj preto ho obyvatelia 3x za sebou zvolili a dnes je už 12 rokov starostom. V posledných voľbách mu dokonca dali rekordných 73,7 % svojich hlasov.

Zdroj: archív J.M.

​Ján Mrva je bojovníkom, ktorý sa nezastaví pred prekážkami. 4 roky je aj mestským poslancom a vidí, ako je hlavné mesto riadené v neprospech jeho bežných obyvateľov. Aj preto sa rozhodol kandidovať na pozíciu primátora Bratislavy s konštruktívnym plánom zmien v meste. Dokonca si jeho aktivitu, jeho výsledky a zodpovedný prístup v riadení mestskej časti, všimli aj predstavitelia politických strán. Nezávislého kandidáta na primátora Jána Mrvu sa rozhodlo podporiť celé spektrum demokratickej opozície. K OĽaNO, SaS, Sme rodina sa pridali aj ďalšie strany KDH, NOVA, Zmena Zdola a OKS. Výnimočné spojenie strán len podporuje tvrdenie, že Ján Mrva je čestný, vytrvalý, skúsený komunálny politik s dušou bojovníka, ktorému ide o podstatu veci, o občana.

Kolabujúca doprava

Najväčším problémom Bratislavy je doprava. Potvrdzuje to aj prieskum, ktorý si kandidát spolu s tímom robí už viac ako rok. Časté kolóny, kolabujúca doprava, dlhé čakanie na prestupy, nedostatok parkovísk. To je len zlomok faktov, ktoré potvrdzujú desaťročný nezáujem vedenia mesta riešiť dopravu komplexne. Ján Mrva má pripravený plán, ako zlepšiť už neúnosnú situáciu.

Električky až na okraj mesta

Cieľom je potiahnuť električkovú trať na koniec Petržalky, do Borov, Vajnor, Vrakune, Podunajských Biskupíc a vybudovať tu záchytné parkoviská tak, aby autá prichádzajúce do hlavného mesta mali kde parkovať a vodiči mohli prestúpiť na MHD. Mestská hromadná doprava sa musí stať zároveň atraktívnou, čo znamená zvýšiť jej bezpečnosť, komfort, znížiť čakanie na zastávkach pri prestupoch, minimalizovať potrebné prestupy, uprednostniť električky na svetelných križovatkách a zosúladiť celú verejnú osobnú dopravu (Slovak lines, ZSSK, RegioJet, DPB...).

Parkovanie – mestský šport

Pre obyvateľov Bratislavy je dnes pakovanie mestskou súťažou – nočnou morou. Kto prv príde, ten parkuje. Kto príde neskoro, krúži a hľadá kúsok miesta kdekoľvek. A tak dnes autá parkujú na chodníkoch, tráve, zákazoch.

Ján Mrva tvrdí, že parkovacia politika je nevyhnutnosť, ale až keď bude vytvorený primeraný počet parkovacích miest a budú uprednostňovaní občania s trvalým pobytom v Bratislave. Preto je súčasťou jeho programu najprv vybudovanie parkovísk, parkovacích domov na sídliskách, ktoré budú výhodné pre obyvateľov Bratislavy s trvalým pobytom a až potom v spolupráci s mestskými časťami, starostami a poslancami sa môže spustiť jednotná parkovacia politika. A možno sa nájde skryté riešenie v primátorom utajovanom audite parkovacej politiky.

Plytké metro nie je sci-fi

Kandidát Ján Mrva nerád používa slovo metro. Skôr uprednostňuje výraz „veľkokapacitná koľajová podzemná doprava v centre mesta,“ ktorá viac charakterizuje typ dopravy, ktorú považuje za nevyhnutnú pri tempe, akým sa Bratislava rozvíja.

Po mnohých rozhovoroch s odborníkmi a po predbežných analýzach dopravy v Bratislave je potrebné riešiť v blízkej budúcnosti hromadnú dopravu, ktorá by mala viacnásobne väčšiu kapacitu ako súčasné dopravné prostriedky. Električková súprava odvezie naraz 120 ľudí a tento počet je už dnes nepostačujúci. Súprava veľkokapacitnej koľajovej „podzemky“ odvezie 400 ľudí k bodom prestupnej dopravy. Predbežne Ján Mrva hovorí o trase od Filiálky (novej podzemnej regionálnej železničnej stanici) po Starý most cez autobusovú stanicu Mlynské Nivy, popri Dostojevskom rade, Karadžičovej ulici, kde je aj podľa územného plánu roky vymedzený koridor na dopravu.

Na to, aby mohlo byť raz v Bratislave „plytké metro v centre,“ treba začať prípravu – projektovú dokumentáciu. Treba pripraviť štúdie realizovateľnosti, vplyvov na životné prostredie, územné rozhodnutie, výkupy a stavebné povolenia.... Len samotná príprava a dokumentácia bude trvať minimálne 4 roky a bude finančne náročná. Pre Jána Mrvu je výrazné zlepšenie dopravy ale reálnou víziou. Ako vyštudovaný a skúsený stavbár - geodet vie, že dostať hromadnú dopravu pod zem je možné. Dokonca sa núka aj systém budovania kopaním a nie razením tunela. To však necháme na štúdiu realizovateľnosti a na odborníkov, s ktorými spolupracuje.

S budovaním tak nákladného dopravného systému je potrebné mať pripravené aj financovanie. Cieľavedomý Ján Mrva ráta s tzv. združenou investíciou v spolupráci mesta, BSK, ŽSR, MDV SR, EU fondov, rozvojového poplatku od investorov a zdrojov EIB a ECB, ale ak by sa stavba „podzemky“ stala významnou investíciou, aj od zdrojov vlády.

Zdroj: Archív J.M.

Výkon prvý deň

Ďalšie kroky v dosiahnutí modernej Bratislavy, ktorá slúži občanom, uvádza Ján Mrva na svojej webovej stránke. Zostavil ich na základe očakávania obyvateľov Bratislavy a možnosti uskutočnenia. Jeho plán je odvážny, ale reálny. A keďže je v prostredí komunálnej politiky viac ako

12 rokov a v mestskom zastupiteľstve 4 roky, od prvého dňa môže riešiť zmeny k lepšiemu. Strom poznáte po ovocí a človeka nie po reči, ale podľa výsledkov jeho práce. Môžete si ich pozrieť na www.janmrva.sk Ako sám hovorí „išlo to vo Vajnoroch, pôjde to aj v meste. Stačí ak budujete niečo čestne s úprimnosťou, odbornosťou, poctivo s ohľadom na občanov a s láskou k miestu, v ktorom plánujete svoju budúcnosť a budúcnosť svojej rodiny.“

PODPORA DEMOKRATICKEJ OPOZÍCIE

Igor Matovič, predseda OĽANO
„Hľadali sme poctivého, dobrého kandidáta, ktorý má skúsenosti s komunálnou politikou a ktorý dokáže byť dobrou voľbou pre moderné mesto, akým je Bratislava. Zároveň sme hľadali kandidáta, ktorý je úplne slobodný od finančných skupín.“

Veronika Remišová, poslankyňa NR SR za stranu OĽANO
„Podporujeme Jána Mrvu, lebo ako jeden z mála kandidátov má veľké skúsenosti z komunálnej politiky. Bol úspešným starostom mestskej časti, je čestný, schopný a pracovitý. Veríme, že s Jánom Mrvom bude Bratislava pohodové a príjemné mesto na život.“

Richard Sulík, predseda SaS
„Na komunálnej úrovni ide o to, aby sa nekšeftovalo s pozemkami, aby sa nekradlo, aby bolo mesto dobre spravované. Nemám najmenšie pochybnosti, že pod vedením Jána Mrvu to bude presne takto fungovať, a preto ho podporujeme.“

Boris Kollár, predseda Sme rodina
„Podporujeme človeka, ktorý je slušný, transparentný, ktorý nekradne, nie sú za ním žiadne finančné skupiny. Preto sme sa rozhodli podporiť pána Mrvu, lebo rozhodne pán Mrva takýmto kandidátom pre Bratislavu je.“

Alojz Hlina, predseda KDH
„Naším spoločným kandidátom pre Bratislavu je Ján Mrva a urobíme, čo sa bude dať, aby sme mu pomohli. Poznám ho ako pracovitého človeka a takého Bratislava potrebuje. Držím mu palce!“

Gábor Grendel, predseda NOVA
„Ján Mrva je skúsený komunálny politik, ale skúsenosti v politike nie sú jediným kritériom na to, aby ste boli dobrým primátorom. Druhým kľúčovým kritériom je čestnosť a Ján Mrva sa v zlomových okamihoch vždy zachoval ako čestný, férový a transparentný človek.“

Ján Budaj, predseda Zmena zdola
„Ak by som mal vystihnúť Jána Mrvu jedným slovom, povedal by som – bojovnosť. Sám mi povedal, že v roku 1989 stál pod novembrovými tribúnami a ja dnes chcem veriť, že si odtiaľ odniesol víziu slušnej politiky, s ktorou pôjde do funkcie primátora nášho mesta.“

Ondrej Dostál, predseda OKS
„Ján Mrva je už štvrtý rok môj kolega v mestskom zastupiteľstve Bratislavy. V kľúčových hlasovaniach stál vždy na správnej strane. A nielen stál, aktívne sa za tú správnu stranu bil. Ako kandidát na primátora má moju dôveru, aj podporu zo strany Občianskej konzervatívnej strany (OKS).“

(PROFILY pr)

Páčil sa vám článok?